Cazul militarului mort pe tanc în gara din Alba Iulia. Familia victimei contestă clasarea acuzației față de un angajat CFR

0
0

Familia militarului decedat electrocutat pe un tanc în gara din Alba Iulia a contestat în instanță ordonanța procurorilor prin care s-a dispus clasarea acuzației față de un angajat al stației de cale ferată.

Militarul Alexandru Orosz și tancul pe care și-a găsit sfârșitul  FOTO Adevărul
Militarul Alexandru Orosz și tancul pe care și-a găsit sfârșitul FOTO Adevărul

Suspectul era vizat de săvârșirea infracțiunii de ucidere din culpă. Procurorii de la Parchetul de pe lângă Tribunalul Alba au decis să retrimită dosarul la Parchetul Militar din Cluj-Napoca, în condițiile în care au mai rămas doar doi suspecți militari.

Plutonierul Alexandru Orosz (33 de ani) a murit electrocutat după ce a atins cu o antenă liniile de înaltă tensiune din gară. Militarul se afla pe un tanc adus la Alba Iulia de la Turda pentru marea paradă militară din 1 Decembrie 2018. Militarii ar fi ştiut că linia de înaltă tensiune este deconectată de la energia electrică.

Distanţa dintre tanc şi linia de înaltă tensiune era foarte mică, de circa 1 metru şi jumătate, motiv pentru care era obligatorie întreruperea furnizării energiei electrice. Plutonierul Alexandru Orosz s-a urcat pe tanc şi a manevrat o antenă, care, la un moment, dat a atins liniile de înaltă tensiune ale CFR. Bărbatul a decedat aproape instantaneu. Acesta avea o vechime de 11 ani ca militar în Armata României.

Procurorii au considerat că nu se poate reține faptul că moartea victimei este o consecință a acțiunii personalului stației de cale ferată din Alba Iulia întrucât acesta nu deținea calitatea necesară pentru a dispune debarcarea, iar în situația în care s-ar reține o comunicare eronată ca fiind cauza care a contribuit la producerea rezultatului, acest rezultat nu poate fi imputat suspectului.

Au lipsit persoanele însărcinate cu debarcarea

„Procurorul a apreciat că deși s-a creat un pericol relevant din punct de vedere juridic prin comunicarea transmisă de către suspect militarilor, culpa acestuia va fi exclusă fiind în prezența unui risc culpabil a victimei și a colegilor care au început activitatea de debarcare fără să fie prezente persoanele însărcinate cu supravegherea. Acțiunea personalului de cale ferată de a comunica în mod eronat cu privire la inexistența curentului pe linia de cale ferată nu putea produce rezultatul vătămător dacă ar fi fost respectate instrucțiunile referitoare la existența unor persoane specializate”, astfel a motivat Parchetul clasarea cauzei cu privire la angajatul stației CFR Alba Iulia.

Colegii militarului au încercat zadarnic să îl salveze FOTO Adevărul
Colegii militarului au încercat zadarnic să îl salveze FOTO Adevărul

Contestatarii ordonanței parchetului susțin că, deși s-a scurs o perioadă de doi ani de la momentul sesizării Parchetului de pe lângă Tribunalul Alba, „nu s-a administrat vreo probă lămuritoare pentru stabilirea stării de fapt și cu toate acestea procurorul a apreciat că există suficiente elemente încât să dispună o soluție de clasare”.

„Excluderea vreunei culpe din partea angajaților CFR și implicit a suspectului (...) în această fază a cercetărilor este o consecință a unei analize superficiale a dosarului”, se mai susține în plângerea analizată la Tribunalul Alba în 20 septembrie 2022.

„Interpretare superficială a unor teorii doctrinare”

Familia militarului mai acuză faptul că nu s-a cercetat până la acest moment dacă linia era sub tensiune de 27.000 kw sau dacă accidentul s-a produs ca urmare a inducerii prin inducție a tensiunii electrice de pe linia alăturată liniei l.

„Acuzarea a făcut abstracție de toate interceptările realizate în baza mandatului de supraveghere cu privire la convorbirile realizate între suspectul (…) și superiorii acestuia cu privire la cauza producerii accidentului. Din aceste conversații rezultă în mod clar că cei din cadrul CFR nu știau exact dacă linia este sau nu scoasă de sub tensiune și de ce au aprobat verbal o debarcare în condițiile în care scurtcircuitoarele nu erau montate. Cu alte cuvinte, procurorul își fundamentează soluția pe supoziția conform căreia dacă erau și celelalte două persoane care se ocupă de supravegherea debarcării accidentul nu s-ar fi produs. Această concluzie este lipsită de fundament în condițiile în care rezultă clar că angajații CFR nu cunoşteau dacă separatorul era închis sau deschis nici la șase ore după incident”, se mai afirmă în plângerea menționată.

Imagine realizată după producerea tragediei FOTO Adevărul
Imagine realizată după producerea tragediei FOTO Adevărul

În final, se afirmă că cercetarea în acest dosar de la momentul la care a fost declinat la Parchetul de pe lângă Tribunalul Alba a fost inexistentă, „iar propunerea de clasare se fundamentează pe o interpretare superficială a unor teorii doctrinare și nu a probelor ce se regăsesc la dosar”.

În dosar mai sunt vizați un locotenent-colonel și un plutonier pentru infracțiunile de ucidere din culpă şi neluarea măsurilor legale de securitate şi sănătate în muncă și un plutonier, al doilea suspect fiind cercetat și pentru infracţiunea de încălcare a consemnului.

Tribunalul Alba nu a luat nicio decizie și a stabilit că dosarul este de competența Judecătoriei Alba Iulia.

Alba Iulia


Ultimele știri
Cele mai citite