Renault s-ar putea retrage de la Dacia.
0In aceeasi situatie se mai afla Lafarge Romcim, Timken Rulmenti Ploiesti, Koya Rulmenti Alexandria
Atmosfera incendiara in randul marilor investitori straini care au trecut la atac deschis impotriva unei noi prevederi legislative considerate potrivnice intereselor acestora. Lovitura de incepere a fost data de Christian Esteve, presedintele Automobile Dacia Pitesti, care ne-a declarat fara echivoc: "Renault ia in calcul inclusiv retragerea de la Dacia", daca va fi mentinuta in forma actuala procedura de rascumparare a actiunilor de la micii actionari. El a adaugat ca nu este exclusa nici varianta apelului la o Curte europeana de arbitraj. Declaratia este cu atat mai grava, cu cat reprezentantul Renault - unul din cei mai mari investitori straini - ocupa si functia de vicepresedinte al Consiliului Investitorilor Straini in Romania. Cu aproape doua saptamani in urma insa, Robert Luke, un alt membru marcant al CIS, tragea explicit un semnal de alarma, ignorat insa in mod inexplicabil, chiar iresponsabil, de Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare, institutia responsabila pentru prevederea cu pricina. Este vorba de faptul ca, prin noua Lege a valorilor mobiliare, societatea deschisa in care un investitor detine mai mult de 90% din actiuni trebuie sa faca oferta publica pentru cumpararea restului de actiuni, urmand ca, dupa aceea, sa se inchida, adica sa fie retrasa de pe piata unde este listata (Bursa de Valori sau Rasdaq). In cauza sunt societati precum Dacia Renault-Pitesti, Lafarge Romcim, Timken Rulmenti Ploiesti, Koya Rulmenti Alexandria, unde investitorii, dupa ce au cumparat pachetul majoritar de la FPS, au ajuns sa detina, prin majorari de capital, aproape in totalitate actiunile societatilor respective. Fitilul a fost aprins cand CNVM a stabilit normele de calcul pentru pretul ofertei publice. Chiar daca recunoaste caracterul european de principiu al unei asemenea oferte, reprezentantul Renault se declara nu doar "ingrijorat, ci si contrariat de procedura stupida aplicata de CNVM". "Acum totul se face aici sub paravanul Europei, dar in Europa in primul rand ar fi fost inghetat pretul actiunilor la bursa, pentru a nu da ocazia unor speculatii agresive", spune Christian Esteve. "Textul instructiunii CNVM este total confuz si nu contine nici una din cele trei metode din legislatia europeana pentru stabilirea pretului. In plus, este stupid sa se astepte cineva ca vom cumpara 8% din actiuni cu acelasi pret cu care am cumparat 51". (Pretul platit de Renault in 1999 pentru actiunile de la FPS a fost de 50 milioane dolari).