Razboiul benzinei ia foc de la politica
0Iulia Timosenko afirma ca liderii rusi sunt nemultumiti de evolutia politica a Ucrainei
La inceputul lunii martie, premierul ucrainean, Iulia Timosenko, acuza companiile petroliere rusesti ca "vor sa se imbogateasca pe seama poporului ucrainean si a agriculturii ucrainene". Nemultumirea primului-ministru a fost provocata de pretul prea mare cu care benzina era vanduta populatiei. Seful guvernului ucrainean era si este, in continuare, convins ca sporirea pretului benzinei nu are nici o legatura cu cresterea taxelor vamale la importul de petrol, ci este o operatie artificiala, cu iz politic. Atunci, Iulia Timosenko a propus ca benzina sa fie vanduta populatiei de la sate cu reducere. Ca raspuns, companiile petroliere rusesti, care asigura 90% din necesarul de petrol si benzina al Ucrainei, au inchis 1.230 de statii de alimentare. Ulterior, premierul ucrainean a reusit sa convinga conducerile companiilor LUKOIL, TNK-British Petroleum si Tatnefti sa-si reia activitatile in Ucraina, ajungandu-se astfel la un acord potrivit caruia benzina sa fie vanduta la un pret mai mic, timp de o luna, pe perioada muncilor agricole. incepand cu 22 si 23 aprilie, LUKOIL si, respectiv, TNK-British Petroleum s-au conformat acordului, vanzand benzina la pretul stabilit. La scurt timp dupa aceea, ministrul Economiei, Serghei Terehin, a incercat sa mai indulceasca amarul companiilor petroliere rusesti, afirmand - intr-un interviu acordat ziarului "Izvestia" - ca "pe piata nu s-a instalat panica. Companiile rusesti nu au intreprins nici un demers. Suntem in faza negocierilor cu acestea". Ministrul ucrainean s-a aratat convins ca "(...) pretul produselor petroliere creste independent de conjunctura de pe piata externa". Sambata trecuta insa, premierul Timosenko a acuzat din nou companiile rusesti ca au intrerupt in mod constient livrarile de petrol pe piata ucraineana. intrebata fiind de ce petrolistii rusi ar intreprinde astfel de demersuri, Iulia Timosenko a raspuns: "Nu sunt multumiti (liderii rusi, L.C.) de orientarea tarii, de felul in care s-au desfasurat alegerile in Ucraina si, de aceea, in ultima luna au crescut pretul petrolului cu 30%". La randul lor, "invinuitii" au sustinut ca livrarile de petrol se fac, in continuare, la aceiasi parametri: "Noi livram petrol combinatelor de prelucrare la acelasi volum", a declarat Dmitri Dolgov, reprezentantul LUKOIL, mirat de acuzele oficialului ucrainean, iar colegul sau de la TNK-British Petroleum, Vladimir Bobalev, a declarat ca "si noi livram petrol ca si inainte", adaugand insa ca, pana la data de 25 mai a.c., rafinaria de la Lisicianskii se afla in reparatii.La originea deficitului de petrol din Ucraina s-ar putea afla si faptul ca, in prezent, nici rafinaria de la Herson nu lucreaza. Mai mult, compania rusa "Transnefti" (care detine monopolul transportului de petrol pe piata rusa) a anuntat ca "exista unele probleme" la unele dintre magistralele sale petroliere, insa nimeni nu a dat o conotatie politica explicatiei oferite de concernul rus. Prim-vicepremierul ucrainean, Anatoli Kinah, a recunoscut ca la originea deficitului de benzina de pe piata ucraineana si a panicii instalate la nivelul populatiei se afla demersurile guvernului: "Este nepermis ca o problema atat de dificila, cum este cresterea pretului petrolului, sa fie rezolvata prin metoda cautarii dusmanilor sau prin presiuni administrative asupra jucatorilor de pe piata, cu atat mai mult cu cat exista legi care reglementeaza piata". Este putin probabil ca situatia sa evolueze intr-o directie favorabila autoritatilor de la Kiev, cu atat mai mult cu cat, potrivit lui Aleksandr Sakovici, adjunctul Biroului de plati vamale, din cadrul Ministerului de Finante al Federatiei Ruse, de la 1 iunie, taxa vamala la importul de petrol va fi de 136,2 dolari/tona.