Halta Palos - un palat in paragina

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Cladirea garii din Palos-Ardeal este o constructie frumoasa, sanatoasa, impunatoare, construita dupa un model raspandit dupa Marea Unire, si mai ales catre anii '40, si chiar in timpul razboiului.

Cladirea garii din Palos-Ardeal este o constructie frumoasa, sanatoasa, impunatoare, construita dupa un model raspandit dupa Marea Unire, si mai ales catre anii '40, si chiar in timpul razboiului. Acest tip de statie de cale ferata a ramas emblematic aici, in Ardeal, cu deosebire in partea de sud, dar l-am vazut si-n alte parti. Prin arhitectonica ei, constructia sugereaza configuratia de mic castel, de vila musceleana, cu un fel de foisor deasupra corpului central. Ansamblul arhitectonic, cu scara interioara, cu etaj, cu sala de asteptare si subsol, este completat cu constructii anexe, cu fantana si-n fata cu ronduri de flori si arbori tuia, cu terasa-peron, trepte si o alee cu plopi. Conceputa astfel, gara, ca si scoala, devenise de-a lungul timpului un loc-reper, atat in zi de lucru, cat si de sarbatoare. Langa gara (statia, halta) din Palos-Ardeal, situata intre Rupea si Sighisoara, s-au amenajat un teren de fotbal si un bazin de inot. In fiecare zi de sarbatoare, mai ales duminica, tineretul venea aici in virtutea unei traditii. Alti sateni isi insoteau rudele sau musafirii la tren. In anii exodului spre oras, cand navetismul devenise endemic, gara avea o viata dinamica si multi ani a functionat cu doi impiegati si o casiera. Drumul din localitate la gara, si invers, era mereu umblat, cu intensitate la trenurile de dimineata si de seara. Dupa '89, au intervenit o serie de schimbari, sigur, obiective (a disparut aproape total navetismul, de exemplu), adica numarul pasagerilor a scazut, dar nu ca sa nu mai fie, oamenii vin sau pleaca cu trenul si-aici in Palos, tinerii la scoli si asa mai departe. Totusi, Directia SNCFR - Brasov a desfiintat postul de casier de aici si, odata cu acesta, frumoasa si sanatoasa cladire din Palos-Ardeal a fost parasita si a intrat in paragina. Raufacatorii au lasat-o deja fara geamuri si usi, au smuls instalatiile, au astupat fantana cu roata, acum actioneaza la tigla de pe acoperis, animatia din zilele de sarbatoare s-a stins, calatorii vin sau pleaca parca ascunzandu-se, terasele de urcare si coborare sunt rupte pe alocuri, devenind un real pericol de accidentare, cu un cuvant, se distruge o valoare, atat materiala, cat si morala, daca nu chiar istorica. Si aceasta pentru ca SNCFR Brasov nu mai poate plati un casier care sa stea in cladirea garii ca bun gospodar, cu familia sa, cum a fost pana nu de mult, sau macar sa fi scos cladirea la vanzare. La sesizarea noastra ca se distruge o cladire care valoreaza cateva miliarde, dl. director al Directiei CFR Brasov ne-a raspuns ca statia nu mai e rentabila, ca n-are ce face, sa gasim noi un chirias sau o solutie, si apoi nu e prima constructie care se distruge, aceasta este situatia. Nici primarul comunei Cata - de care apartine satul Palos-Ardeal, n-a manifestat vreun interes in a pastra constructia, pe motiv ca nu e proprietatea comunei. Asa ca, la Palos-Ardeal, de departe, pe calea ferata se vede o cladire inalta, in ruina... Ion Topolog Popescu consilier judetean Brasov

Societate

Top articole

Partenerii noștri


Ultimele știri
Cele mai citite