Drepturile chiriașilor de care profită proprietarii: ce trebuie să știe. „La noi există mentalitatea că proprietarul e stăpân”
0Contractul de închiriere este cel mai important aspect asupra căruia trebuie să se aplece un chiriaș, chiar dacă de multe ori ei nu dau importanță acestui aspect.
Trebuie știut că unele clauze din contractul de închiriere sunt impuse direct de proprietar, lucru anormal în opinia specialiștilor.
Aceștia spun că un contract de închiriere nu se negociază, nici nu se impune, ci proprietarul și chiriașul pot negocia anumite cerințe până ajung la o concluzie comună.
Chiriașii trebuie să fie atenți ca în contractul de închiriere să fie trecută și suma plătită pentru chirie.
În nici un caz, chiriașii nu trebuie să zugrăvească sau să repare lucrurile stricate din cauza uzurii.
„Orice viitor chiriaş ar trebui să supună unui adevărat interviu potenţialul proprietar, să îi pună întrebări despre el, despre locuinţă, despre cum va decurge colaborarea, despre bloc, despre zonă, etc. Dacă se lămuresc cât mai multe întrebări, există cât mai puţine surprize mai târziu. Dar la noi există mentalitatea că proprietarul e stăpân, că chiriaşul trebuie să aibă cât mai puţine pretenţii. Nu este aşa, este ca în orice alt business: un client, ce trebuie tratat ca atare”, spune consultantul imobiliar Andrada Nica, potrivit cancan.ro.
De multe ori, la închirierea unei locuințe proprietarul cere o garanție, pe care chiriașul acceptă să o plătească sub rezerva că la finalul contractului își va primi banii înapoi. De multe ori însă, proprietarii nu mai dau banii înapoi, invocând tot felul de motive.
„Proprietarii cer uneori taxe scandaloase pentru curăţenie sau spun că rezugrăvirea apartamentului trebuie suportată de chiriaş. Însă, în mare, depozitul de garanţie poate fi păstrat numai în cazul unei chirii neplătite sau în cazul unor daune dincolo de limitele bunului simţ. Sfătuiesc clienţii să noteze sau chiar să fotografieze defectele din locuinţă, pentru a evita anumite neplăceri”, mai spune avocatul George Beldie.