Cum se citeste un anunt de angajare
0Pentru cititorul interesat al anunturilor de la rubrica "oferte de munca" este interesant sa-si dezvolte capacitatea de a intelege cat mai bine mesajul direct si, respectiv, mesajul indirect exprimate
Pentru cititorul interesat al anunturilor de la rubrica "oferte de munca" este interesant sa-si dezvolte capacitatea de a intelege cat mai bine mesajul direct si, respectiv, mesajul indirect exprimate de anunt si de a-si adapta aplicatia, daca se poate perfect, la cerintele descoperite. Pentru a citi "total" un anunt sunt necesare experienta si un ochi format, atent la detalii si stiinta interpretarii corecte a informatiilor prezentate intentionat sau mai putin intentionat. In conditiile in care, in urma unui anunt atractiv de dimensiune medie, se pot primi si 200 de CV-uri, lectura dincolo de aparente a unui anunt este extrem de importanta, pentru ca succesul unei aplicatii depinde in mare masura de adaptarea cat mai fidela a CV-ului la cerintele explicite. Oricat de mic ar fi anuntul, acesta tot va poate oferi informatii despre ofertant, informatii care va ajuta sa decideti daca oferta vi se potriveste. De exemplu, numele companiei. Daca acesta este prezent, este un semn ca recrutarea este facuta de o firma cel putin cunoscuta si care doreste sa atraga astfel aplicanti. Pentru dv. aceasta este o ocazie sa aflati extrem de multe informatii despre ofertant, informatii precum: adresa, istoric, cifra de afaceri, numar de angajati, cota de piata. Aceste informatii pot fi aflate de pe paginile de internet ale respectivei companii, din paginile anuarelor specializate sau din paginile anuarelor generale. Unele firme aleg sa nu-si publice numele, inlocuindu-l cu descrieri de tipul "companie multinationala", "unic importator/distribuitor pentru produsul..."; "lider mondial in domeniul"... etc. Aceasta sumara descriere exprima modul in care compania doreste sa se prezinte pe piata. Ea contine indirect informatii pretioase despre natura pozitiei oferite si tipologia candidatilor eligibili. Daca este vorba de un lider mondial, prin aceasta simpla afirmatie, compania in cauza isi precizeaza cu mandrie pozitia in ierarhia firmelor de profil si in acelasi timp cerintele: numai cineva capabil sa intre in randul elitei, cu un excelent istoric profesional, poate spera sa fie angajat! Analiza unui anunt se face in principal pe urmatoarele dimensiuni: dimensiune, limba de prezentare, denumirea postului, cerinte, oferta, responsabilitati, date de contact, termen-limita, alte precizari. Dimensiunea anuntului este foarte importanta. Cu cat acesta este mai mare, cu atat pozitiile oferite sunt mai interesante, mai inalte si mai bine retribuite. Desigur, nu este o regula absoluta, dar anunturile prezente in general la marea publicitate sunt dedicate pozitiilor manageriale. In principiu, suma investita de o companie in anunt exprima in mod direct importanta acelei pozitii pentru companie si dimensiunile aproximative ale bugetului dedicat recrutarii. Daca nu indepliniti exact cerintele prezente in anunt, nici nu are sens sa aplicati, deoarece in spatele acestor anunturi stau fie o companie de recrutare profesionista, fie un departament intern cu proceduri bine puse la punct. Limba in care este publicat textul indica, din start, cel putin o calitate absolut necesara a aplicantului: cunoasterea respectivei limbi. Este gresit sa raspunzi unui astfel de anunt in alta limba decat cea specificata. Daca, in schimb, anuntul a aparut in limba romana, este permis sa trimiteti un CV in limba straina. Denumirea postului este si ea foarte importanta pentru ca permite, fie si numai cu titlu de orientare, intrevederea structurii ierarhice de organizare a ofertantului, deoarece unele posturi sunt in directa inlantuire cu altele. De exemplu, postul de sef de echipa nu poate aparea decat daca exista cel putin o echipa de minimum 5-10 oameni care sa fie coordonati de acest sef. Postul de contabil arata, de exemplu, ca aceasta companie desfasoara suficient de multe operatiuni financiar-contabile pentru a avea nevoie de un contabil intern, angajat permanent (si nu colaborator), informatie care, de asemenea, permite evaluarea indirecta a ofertantului. Cerintele precizate de anunt sunt in general cele minime. In fapt, angajatorul se bucura de orice CV care depaseste cerintele minime, ramanand, evident, in zona respectivei profesii. De aceea, cand va trimiteti CV-ul, ganditi-va la atuurile dv. peste cerintele minimale si subliniati-le clar in CV. Un detaliu care scapa uneori aplicantilor, dar foarte important, este codul de referinta, situatie care apare in cazul anunturilor ce prezinta mai multe pozitii. Aceste coduri de referinta sunt, in fapt, o prescurtare a denumirii postului si permit clasificarea clara a CV-urilor receptate. Este posibil ca un CV fara Cod. Ref. sa fie eliminat din competitie. Am vorbit in special de anunturile mai mari deoarece acestea sunt mai pretentioase. Desigur, informatiile prezentate pana aici acopera doar o mica parte din problematica, munca de analiza a anuntului fiind personalizata de la caz la caz. Dar, cu titlu de exemplu, pot fi citate si anunturi de la rubrica de mica publicitate: "Angajez coafeza, zona Stefan cel Mare. Tel. .........." Chiar si dintr-un anunt atat de scurt se poate deduce ca angajatorul tine in mod special sa atraga persoane cu o anumita profesie, din zona apropiata zonei specificate. Acest detaliu arata ca angajatorul poate respinge din start coafeze calificate, dar care locuiesc prea departe, si in acelasi timp poate indica un program full-day (toata ziua) deoarece in aceasta situatie este foarte important sa poti pleca si ajunge repede de acasa la serviciu si invers. Asadar, analiza anuntului poate indica cu titlu de probabilitate informatii care nu apar explicit, dar va vor permite sa va pregatiti strategia de raspuns la interviu. Psiholog Sorin Faur ADECCO Romania SRL Tel.: 0721.364.175 www.adecco.com