Consilierii "dizolvati" ai PSD au instalat haosul in administratia Bucurestiului
0* Consiliul Municipal, desi dizolvat de Guvern, i-a luat primarului general toate atributiile * Directiile importante ale municipalitatii au fost decapitate * Consilierii au trecut sub controlul primarilor de sector activitatile ce pot drena bani publici spre clientela politica * Ultima batalie se da pe Administratia Strazilor si Administratia Fondului Imobiliar
In urma cu un an, premierul Adrian Nastase anunta, la ceas de noapte, la postul public de televiziune, ca Guvernul va dizolva Consiliul municipal, cauza principala fiind de natura legala: mai mult de trei hotarari de consiliu au fost anulate definitiv si irevocabil de Justitie, ceea ce duce, conform legii, la dizolvarea automata a forului local ales de bucuresteni. In argumentatia adusa, premierul nu a uitat atunci sa aminteasca neregulile gasite de Corpul de control al primului-ministru, condus de Victor Ponta. Controlul a fost trimis de premier, dupa ce primarul Traian Basescu ii ceruse sa-si retraga consilierii corupti de la Capitala, asa cum facuse si el cu propriii consilieri. A doua zi, in prima sedinta din 2002, Guvernul decidea dizolvarea Consiliului Municipal Bucuresti si peste cateva zile era inlocuit prefectul. Aplicarea legii nu putea fi evitata, iar socul produs i-a trezit pe pesedisti definitiv din betia luptelor-spectacol purtate cu Traian Basescu. Cand s-au trezit la realitate, cativa consilieri PNTCD si UFD au decis sa conteste in Justitie decizia Guvernului, pe motiv ca nu si-au putut apara interesele in instanta, toti juristii fiind sub controlul direct al primarului general. Aceasta a fost sansa pesedistilor de a se redresa si a reactiona concertat si dur impotriva primarului Basescu. Dupa un an, reprezentantii partidului de guvernamant, desi au fost dizolvati, au dat decizii prin care au reusit sa produca numai haos in administratia locala bucuresteana. Regiile - capusate la sange In sinteza notei de control, data publicitatii de Guvern in urma cu un an, oamenii lui Victor Ponta descoperisera ca "in jurul fiecarei regii sau administratii se grupeaza un numar relativ restrans de societati, carora li se incredinteaza, prin diferite procedee, activitati de achizitii, lucrari de investitii sau reparatii". "Pentru aceasta se foloseste metoda divizarii lucrarilor pentru ca valoarea contractului sa fie sub suma de 2 miliarde de lei, existand astfel posibilitatea legala a preselectiei de oferte, care elimina inca din start eventualii nedoriti. Indiferent de metoda aleasa, in numeroase cazuri de licitatii, selectii de oferte etc., aceasta este formala, avand doar rolul de a crea imaginea de legal si onorabil. De exemplu, s-a ajuns in situatia ca RADET, ca organizator al licitatiei, sa intocmeasca oferta castigatorului acesteia", scriau inspectorii in nota. Cu toate acestea, conducerea RADET a ramas neclintita pana luna trecuta, cand directorul general Gheorghe Dabela a fost arestat. Pe holurile Primariei Capitalei umbla insa zvonul ca arestarea sa, legata de contracte vechi de cativa ani, ar avea drept cauza reala "cooperarea directorului cu primarul", in ideea de a monta contoare aduse in Romania pe baza unor credite BEI, in urma licitatiei internationale organizate de municipalitate. "Firmele care primesc comenzi, indiferent de metoda de atribuire, sunt sprijinite in multe cazuri de persoane influente politic. Intreprinderile de stat, chiar si atunci cand sunt furnizori unici, pierd licitatia", se mai arata in documentul Guvernului. Nici o institutie abilitata nu a prezentat, insa, rezultatele unor eventuale cercetari legate de influentele politice din afacerile locale, desi populatia s-a saturat de discursurile anticoruptie, atat ale premierului, cat si ale presedintelui. Strazile au ramas o mina de aur pentru consilierii in functie Despre Administratia Strazilor, in raport se preciza ca a cheltuit peste 57 la suta din fonduri pentru reparatia drumurilor orasenesti. Apar in raport nume ale unor consilieri PSD care, intre timp, au ajuns lideri in cadrul Consiliului municipal: Goncea Liviu, actualul presedinte al Comisiei economice a consiliului, figureaza ca fost proprietar la firma RALU Exclusiv, care, in 2001, a incasat 20 de miliarde de lei de la Strazi. Mai apar firmele Strabag si CCCF (director Nicolae Constantinescu), care au obtinut contracte de peste 28 de miliarde de lei fiecare. Si, dupa raport, in acest an, firmele amintite au obtinut contracte mari cu Primaria. Ele au castigat licitatiile organizate pe baza creditelor BEI lucrand la strazile de pe linia tramvaiului 41. CCCF si Strabag sunt firme la care Primaria este datoare zeci de miliarde de lei pentru lucrari facute, pe cheltuiala proprie, in avans. "Catalin Ionescu este protejatul domnului George Nistor, director general la cabinetul primarului general si fost viceprimar PD la PMB. Acesta, sub semnatura, a modificat statul de functiuni al Administratiei Strazilor, aprobat prin HCGMB nr. 143/2000, in sensul ca la pozitia de director adjunct a redus nivelul studiilor de la superioare la medii, favorizandu-l astfel pe domnul Catalin Ionescu, care nu are studii superioare", se arata in raportul Ponta. Catalin Ionescu este in continuare director la Administratia Strazilor, fiind cotat ca "unul dintre cei mai vechi profesionisti". In prezent, conducerea Administratiei Strazilor nu mai poate derula nici un contract, intrucat consilierii municipali au decis transferarea activitatii la primarii de sector. Primarul Basescu a atacat in instanta hotararea consilierilor si a obtinut suspendarea aplicarii ei. Totodata, primarii de sector trebuiau sa infiinteze directii speciale in cadrul primariilor, care sa preia activitatea, lucru care nu s-a intamplat pana acum decat la sectorul 2. Astfel, repararea si intretinerea strazilor, semafoarelor si pasajelor orasului sunt lasate in grija nimanui, din cauza luptei pentru controlul activitatii si fondurilor. Mega-afacerea panourilor publicitare, reglementata la mica intelegere "In Bucuresti sunt amplasate 3.000 de panouri de afisaj. Cu toate acestea, doar pentru 694 dintre ele se platesc taxele de afisaj stabilite prin Hotararea Consiliului General nr. 144/2002", precizeaza raportul. "Relatiile comerciale stabilite de Directia de publicitate urbana ulterioare datei de 20.07.2001 (cand activitatea a trecut la sectoare - n.n.) poate fi apreciata ca nelegala, intrucat nu este prevazuta in Regulamentul de organizare si functionare al acesteia", preciza raportul. In prezent, firmele au ajuns sa se inteleaga local, cu sectoarele, iar haosul este si mai mare, intrucat Ordonanta 36/2002, privind taxele si impozitele locale, prevede ca taxele pentru panourile publicitare sunt stabilite unitar. Astfel, nivelurile taxelor stabilite de sectoare trebuie rediscutate in Consiliul municipal. Dar modul de aplicare a ordonantei de catre primarii de sector i-a zapacit pe bucuresteni. Este cu atat mai putin probabil ca ei vor putea conveni asupra unui nivel unitar al taxelor de publicitate. Administratia pentru Supravegherea Animalelor (ASA) a fost desfiintata anul trecut, activitatea ei fiind transferata la sectoare. Cu toate acestea, bugetul ei a fost depasit si a continuat sa functioneze, pentru ca nu toate sectoarele au preluat serviciile administratiei. Primarul si directorul ASA vor fi nevoiti sa dea socoteala acum Curtii de Conturi, pentru depasirea bugetului alocat de consilierii municipali. Aceasta, cu toate ca numarul cazurilor de oameni agresati sau muscati de caini a scazut simtitor, potrivit statisticilor oficiale. Nici Apa Nova, operatorul de servicii cel mai criticat de bucuresteni, nu a scapat de vigilenta inspectorilor. Ei au gasit multiple nereguli legate de preluarea patrimoniului de la municipalitate. Cu toate acestea, acum, conducerea franceza a societatii a inteles necesitatea cooperarii cu primarii de sector, cu care a convenit extinderea retelelor in zonele marginase ale orasului. Prada consilierilor: 370 milioane de euro, din credite rambursabile Consilierii municipali. Raportul anunta ca, din cei 65 de consilieri alesi, 38 erau actionari sau asociati la diverse firme, acesta fiind un alt motiv invocat de premier in argumentarea deciziei de dizolvare a Consiliului general din urma cu un an. Desi figurau pe lista lui Ponta, multi consilieri PSD au ramas in functiile de alesi, pentru ca firmele lor nu ar fi avut legaturi cu activitatea primariei. In schimb, in prezent, consiliul a ramas doar cu 53 de consilieri, intrucat reprezentantii PD si cei ai PRM au demisionat in urma cu trei luni. Ei au protestat astfel fata de atitudinea totalitara a majoritatii pesediste din consiliu, dar si fata de faptul ca aceasta a refuzat sa adopte unele acte care ar fi deblocat derularea creditelor BEI, cu programele propuse de Traian Basescu. De fapt, batalia dintre PSD si primarul general are ca substrat obtinerea controlului asupra cheltuirii celor 220 de milioane de euro alocate acestor programe de infrastructura, la care se adauga alte 150 de milioane de euro. Pe nimeni nu intereseaza faptul ca aceste imprumuturi vor trebui returnate tot de contribuabili. Primarul general - transformat intr-un functionaras Raportul preciza ca o parte importanta a directorilor din primarie ar fi fost numiti pe criterii politice, fiind membri sau sustinatori PD. Dar nici unul dintre acestia nu a parasit postul, cu exceptia lui Vasile Ciulavu, fost director la Taxe si Impozite, care a plecat la ANRSC, condusa in prezent de fostul viceprimar generel Ioan Radu. Acum, Capitala are doar trei viceprimari, din care doi PSD. Totusi, prin adoptarea organigramei, la sfarsitul anului trecut, consilierii majoritari PSD au decapitat aproape toate directiile importante pentru primar, dar si pentru oras sau le-au trecut in subordinea altor institutii controlate de reprezentanti PSD. Astfel, secretarul municipiului Bucuresti, proaspat numit de Guvern in locul lui Anton Parlagi (fost membru PD), ar trebui sa preia Directia juridica, aflata pana acum in subordinea primarului. Directia de transporturi, drumuri si siguranta circulatiei este decapitata, fiind transformata in serviciu. De asemenea, fostele directii generale au devenit simple directii, scazand atat salariile sefilor, dar si numarul de oameni. Totusi, pana la adoptarea statului de functii (care ar trebui sa aiba loc la inceputul lunii februarie) functionarii raman pe posturile lor. In paralel, se desfasoara un proces de durata intre primar si Consiliu, pentru anularea organigramei, asa cum a fost adoptata de consilieri. Daca la venirea sa in fotoliul de primar, Basescu spunea ca viceprimarii vor primi de la el ca atributii doar "ascutitorile, creioanele si alte lucruri marunte", acum primarul risca sa ramana el un simplu simbol, cu cateva raspunderi administrative.