Ce se schimbă în dispariția pacienților internați

0
Publicat:

Un reprezentant al pacienților explică cât de terifiant este pentru familii să stea pe la uși fără să știe nimic despre ruda lor internată în spitalele de stat. Ministerul Sănătății vrea ca unitățile spitalicești să comunice cu rudele celor internați, iar familiile vor fi informate în cel mult 2 ore de la internarea pacientului.

FOTO arhivă Adevărul
FOTO arhivă Adevărul

Radu Gănescu, preşedintele Coaliţiei Organizaţiilor Pacienţilor cu Afecţiuni Cronice din România (COPAC), consideră inițiativa de promovare a acestor modificări a regulamentelor spitalelor ca fiind una capitală pentru pacienți și aparținători. „Nici nu știu pentru cine este mai important, pentru cel internat sau pentru rudele lui. Inițiativa este cu atât mai benefică cu cât majoritatea unităților spitalicești nu au pus la punct un astfel sistem cu procedurile aferente prin care să se țină legătura cu familia. Noi înțelegem lipsa de personal, dar cu un astfel de sistem nu inventăm roata. Spitalele au deja sisteme informatice și se pot pune la punct proceduri pentru informarea aparținătorilor prin mesaje trimise online sau prin SMS despre starea pacientului. Nu de multe ori am primit telefoane de la rudele unor pacienți care erau disperate că nu știu nimic despre cel internat cu câteva zile în urmă. Povești de genul «l-a luat ambulanța și l-a dus la ATI, la spitalul X, și nu mai știu nimic de el de două zile». Este de-a dreptul traumatizant. Pe acest fond se ajunge la scandal în unitățile UPU și chiar la cadre medicale agresate. Sigur, nu este o scuză pentru cei care ajung la asemenea fapte, dar lipsa informațiilor despre pacienți poate fi un important factor declanșator”, a precizat, pentru „Adevărul”, preşedintele COPAC.

Un telefon fix la care nu răspunde nimeni

La rândul lui, psihologul Mihai Copăceanu consideră că, la capitolul comunicare cu aparținătorii pacienților, România este una a extremelor. „Pe de o parte sunt cadre medicale care nu oferă nicio informație familiei și aparținătorilor pacienților, ceea ce este profund greșit. Familia încercă disperată să obțină informații despre starea de sănătate a pacientului, despre procedurile medicale și tratament, dar nu reușește prea mare lucru. În esență, ai senzația că o persoană, odată ce ajunge în spital și devine pacient, este depersonalizată, este confiscată de spital și sechestrată ca într-un penitenciar. În prezent, în majoritatea spitalelor din România singurul contact pentru rudele pacientului este un telefon fix unde nu răspunde nimeni sau, dacă răspunde cineva, în mod clar nu oferă prea multe relații. Drept urmare, avem o adevărată angoasă legată de tratamentul pacienților, bazată tocmai pe absența unei comunicări deschise, a unei transparențe, iar în mintea familiei se nasc o serie de suspiciuni și acuzații”, crede Mihai Copăceanu.

Uneori, și familiile sunt de vină

Psihologul încearcă să găsească o explicație a situației de acum, dar crede că aceasta nu stă în picioare. „Faptul că medicii sunt suprasolicitați, că avem un deficit de 10.000 de medici în România este o explicație, dar nu și o scuză pentru absența comunicării cu pacientul. Și asta mai ales că medicii vorbesc la fiecare congres de specialitate despre importanța comunicării cu familia. Sunt elaborate studii și chestionare de satisfacție”, spune expertul.

Mihai Copăceanu mai spune că la cealaltă extremă este nu de puține ori familia pacientului. „Vorbim de acea familie fără răbdare, anxioasă, care dorește pe orice cale și în permanență să obțină informații. Deseori sunt practici exagerate și abuzive, medici care se simt asaltați de telefoane din partea a tuturor aparținătorilor la orice oră din zi și din noapte”, spune expertul.

Ca o concluzie, Mihai Copăceanu spune că prevederile explicite cu privire la comunicarea cu familia pacientului sunt esențiale. „Comunicarea este parte din terapia pacientului. Alungă orice îngrijorare și crește încrederea în actul medical. Mai mult, este un semn al respectării demnității pacientului și familiei și un gest de respect al medicului față de el însuși și față de propria sa profesie. Trebuie să mergem pe modelul statelor occidentale, unde acest drept al pacientului și al rudelor acestuia este respectat. Personal, am beneficiat de o eficientă comunicare cu medicii tatălui din Italia via e-mail”, a subliniat psihologul.

Proiectul de reglementare

Reamintim că, medicii și spitalele care nu vor da informații familiei despre starea de sănătate a pacienților la cel mult două ore de la internarea acestora vor risca amenzi. La fel se va întâmpla și dacă la intrarea în secție nu vor fi halate și papuci de unică folosință pentru vizitatori, se arată într-un proiect de hotărâre de Guvern, postat în dezbatere publică pe site-ul Ministerului Sănătății. Pe de altă parte, pacienții trebuie să desemneze persoanele din familie care vor avea acces la datele medicale, astfel încât să nu sune toate rudele.

Conform proiectului, atunci când o persoană se internează într-un spital, cadrele medicale vor fi obligate să îi anunțe familia prin apel telefonic sau prin SMS, în cel mult 2 ore, despre secția în care este internat pacientul, numărul salonului și numele medicul curant. În plus, familia va primi și „un numărul de telefon apelabil pentru informaţii despre starea de sănătate a pacientului, cu respectarea drepturilor acestuia”, se mai arată în proiect.

Totodată, într-un loc vizibil, la intrarea în unitatea sanitară, trebuie afișat programul de vizite, dar și programul zilnic de lucru pentru medici, stabilit de șeful de secție și aprobat de directorul medical. Mai mult, atunci când programul de vizite este suspendat, unitatea medicală este obligată să informeze telefonic, zilnic, familia pacientului, „prin medicul curant/medicul de gardă/ personalul desemnat, despre starea şi evoluţia pacientului, cu respectarea drepturilor pacientului”.

În fine, documentul prevede și sancțiuni care nu sunt de neglijat. Concret, nerespectarea acestor reguli va fi amendată de la 2.000 de lei la 3.500 de lei pentru persoanele fizice, respectiv cu de la 5.000 de lei la 7.000 de lei pentru persoanele juridice.

Societate

Top articole

Partenerii noștri


Ultimele știri
Cele mai citite