Cardul de sănătate dă rateuri. Unii medici de familie se plâng că nu pot activa documentul electronic. Ce soluţii le-au oferit autorităţile

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Unii medici de familie se plâng că nu pot activa cardurile de sănătate ale pacienţilor
Unii medici de familie se plâng că nu pot activa cardurile de sănătate ale pacienţilor

La doar zece zile de la intrarea în vigoare a cardului de sănătate, medicii de familie din Bucureşti şi din ţară se confruntă cu o serie de probleme. Mulţi doctori se plâng că nu pot activa documentele electronice ale pacienţilor de pe liste pe motiv că sistemul se blochează. În această perioadă sistemul funcţionează în paralel cu cel clasic, pe hârtii. Cardul va deveni obligatoriu începând din luna mai 2015.

Răspunsul autorităţilor nu a întârziat să apară. Acestea le-au recomandat medicilor să ia gratuit aplicaţia şi să solicite sprijin pentru compatibilizarea soft-ului de cabinet cu cel de la CNAS. Concret, la doar zece zile de la introducerea oficială a cardului de sănătate, unii medici de familie nu au reuşit să activeze cardurile. „Nu am reuşit nici până azi să utilizăm cardurile de sănătate, pentru că nu merge aplicaţia. Sistemul este blocat”, a declarat un medic de familie din Bucureşti, citat de Mediafax.

Pe de altă parte, doctorul Rodica Tănăsescu, preşedintele Societăţii Naţionale de Medicina Familiei (SNMF) a explicat, pentru sursa citată, că în cabinetul său a început activarea cardului încă din data de 5 ianuarie.

„Sunt zile în care sistemul nu funcţionează sau situaţii în care cardul are o problemă. Este, aşa cum am spus, o povară în plus. Am activat câteva sute de carduri, dar au fost zile în care sistemul nu a funcţionat deloc sau în care cardul a avut probleme. Pentru problemele pe care nu le-am putut rezolva, i-am trimis pe asiguraţi la Casa de Asigurări de Sănătate”, a explicat Tănăsescu, adăugând că activarea cardului durează între trei şi cinci minute.

În ce condiţii se blochează cardul de sănătate

În ceea ce priveşte situaţiile în care cardul nu poate fi activat, înseamnă că există o problemă de incompatibilitate între sisteme.

„Furnizorii care utilizează altă aplicaţie decât cea pusă la dispoziţie în mod gratuit de către Casa Naţională de Asigurări de Sănătate au obligaţia de a compatibiliza sistemul personal cu cel al CNAS. În normele de validare a contractului cadru privind acordarea asistenţei medicale este stipulat clar că toate raportările se depun obligatoriu în sistem compatibil cu aplicaţia CNAS. Astfel, fie iau aplicaţia gratuit de la noi, fie aduc un specialist pentru a compatibiliza cele două sisteme”, a declarat Vasile Ciurchea, preşedintele CNAS, citat de Mediafax.

Ciurchea a explicat ce se întâmplă atunci când cardul se blochează. „Cardul de sănătate se va bloca în situaţia în care codul pin va fi tastat greşit de cinci ori consecutiv. În această situaţie, medicul va telefona la numărul 021 202 69 95 helpdesk, unde se alocă un număr de ticket, şi prin e-mail, la adresa suport.ceas@casan.ro, se dau informaţiile privind cardul blocat. Insist, în cazul unui card blocat, corespondenţa se face de către medic, care şi deblochează cardul respectiv. Medicul este cel care intervine atunci când se blochează cardul. Adresa de e-mail menţionată la primul răspuns este afişată pe site-ul CNAS”, a conchis şeful CNAS.

Cum funcţionează cardul de sănătate

Concret, în momentul în care asiguratul ajunge la medicul de familie, documentul este introdus într-un cititor de card, iar pacientul trebuie să tasteze PIN-ul.

„Acesta poate fi, spre exemplu, anul naşterii”, explică specialiştii, adăugând că pentru a funcţiona, cititorul de card trebuie conectat la un calculator sau laptop. Ulterior, medicul are acces la datele pacientului şi îi poate da acestuia trimiteri sau reţete compensate, după caz.

Autorităţile au gândit, însă, şi un sistem prin care să îi taxeze pe românii care pierd sau degradează bucata de plastic. Aceştia sunt nevoiţi să achite 15 lei pentru un nou card, care este eliberat la 30 de zile după ce asiguratul a depus o cerere la sediul casei de sănătate de care aparţine. În acest timp, pacientul primeşte o adeverinţă care face dovada calităţii de asigurat.

Cardul de sănătate este cheia de acces la dosarul electronic al pacientului, care va cuprinde istoricul medical – boli, grupa de sânge, consultaţii. Până în prezent au fost deschise 3,8 milioane de dosare la care au contribuit cu informaţii peste 6.200 de medici.

Pe aceeaşi temă:

PROIECT Cardul de sănătate, obligatoriu din 1 aprilie

Românii şi cardul de sănătate: „Nu am acceptat cardul pentru că nu vreau să stau cu diavolul în casă. Este sfârşitul Bibliei!“

Societate

Top articole

Partenerii noștri


Ultimele știri
Cele mai citite