Ministerul Sănătății a publicat datele pe fiecare spital privind reclamațiile de șpagă cerută de personalul medical

0
Publicat:

Ministerul Sănătății a publicat datele pe fiecare spital privind reclamațiile de șpagă cerută de personalul medical în luna februarie. Asta după ce a fost acuzat că încearcă mușamalizarea fenomenului șpăgii din spitale.  

 Foto: Arhivă Adevărul
Foto: Arhivă Adevărul

„Vești interesante, prieteni. Ori a funcționat presiunea publică și mediatizarea, ori nu știu ce s-a întâmplat. Ministerul Sănătății, a încărcat joi, pe 7 Martie și datele per spital pe data.gov.ro pentru luna Februarie 2024 a Mecanismului de Feedback al Pacientului, ștergând fișierul vechi unde erau doar cele la nivel național. Deci în teorie am putea să continuam «Harta Spăgii», dar voi aștepta să văd dacă le dau la fel și luna viitoare. Asta deoarece e extrem de multă muncă în a reactualiza și modifica site-ul pentru a acomoda cele 8 întrebări în loc de 10 câte erau și sincer n-am chef să lucrez degeaba ca pe urma să se schimbe sistemul din nou”, a scris pe Facebook, Dragoș Vana - fondatorul platformei graphs.ro, care realizează harta șpăgii în spitale pe baza datelor publice.

Amintim că Vana a anunțat săptămâna trecută că Harta șpăgii în spitale nu mai poate fi realizată, pentru că nu mai sunt publicate datele pe spitale și județe, ci doar un total. În plus, formularul de feedback al pacientului a fost modificat, astfel că pacienții nu mai sunt întrebați dacă li s-a cerut șpagă, ci doar dacă doresc să sesizeze că li s-au cerut bani sau alte forme de recompensații, arată G4Media.

Urmare a unui ordin al ministrului Sănătății, Alexandru Rafila, de la finalul anului trecut, formularul de feedback al pacientului a fost modificat. În forma inițială, pacienții puteau să răspundă la două întrebări distincte legate de șpagă:

9. Vi s-au solicitat bani sau atenții de către medici sau asistente? DA/NU

10. (dacă s-a răspuns DA la întrebarea 9) Doriți să raportați responsabilului anticorupție al Ministerului Sănătății faptul că vi s-au solicitat bani sau atenții?

În noua formă a formularului, singura întrebare referitoare la șpagă este:

Dacă vi s-au solicitat bani sau alte tipuri de recompensații de către personalul medical, doriți să sesizați acest fapt? DA/NU (Dacă s-a răspuns DA, persoana chestionată va primi următorul mesaj: „Vă mulțumim! Vă rugăm să formulați o plângere către autoritățile abilitate sau puteți trimite o sesizare la Ministerul Sănătății prin intermediul serviciilor poștale sau la adresa de e-mail: integritate@ms.ro.“)

Practic, amploarea fenomenului mitei în spitalele din România nu mai poate fi evaluată corect, din cauza modului în care este formulată întrebarea.

Preşedintele Coaliţiei Organizaţiilor Pacienţilor cu Afecţiuni Cronice (COPAC), Radu Gănescu, a declarat pentru „Adevărul” că este sigur că această măsura inițială de a nu mai publica în detaliu spitalele în care se cere șpagă a fost luată la cererea managerilor de spitale.

„Vă garantez că au fost presiuni mari pentru ca lucrurile să fie schimbate. Acestor manageri nu le picau bine acele raportări publice. Și atunci Ministerul Sănătății a optat pentru lipsa de transparență, pentru o ascundere a fenomenului. Repet, vorbim de o ascundere a fenomenului, pentru că acesta există, iar datele comunicate până acum exprimau numai o jumătate a ratei șpăgilor din spitale pentru că nu toți pacienții raportau. Practic, le era frică să facă acest lucru. Oricum, și cu raportare, dar și fără, șpaga merge înainte în sistemul medical. Ba mai mult, de când se fac aceste raportări, de opt ani, fenomenul a crescut, nu a scăzut. Și se va menține atât timp cât pacienții vor continua să aibă acest obicei de a scoate bani din buzunar, de la portar până la medic, inclusiv asistente sau infirmiere. În plus, acest fenomen va fi stârpit atunci când și corpul medical se va dezice de acei colegi care cer mită sau chiar, mai grav, condiționează actul medical, caz în care vorbim deja de ticăloșie. Deci trebuie să facem ceva și noi pacienții, și corpul medical, dar și autoritățile. Opt ani au strâns date, știau de șpăgile raportate pe fiecare spital în parte, dar măsuri nu s-au luat. Nu știu, trimiți corpul de control, verifici, vorbești cu oamenii. S-a făcut asta? Timp de opt ani nu s-a făcut nimic. Deci ascundem gunoiul sub preș în continuare, iar lefurile au tot crescut în sistemul medical, dar șpăgile merg înainte”, a precizat preşedintele COPAC.

Introdus în 2016

Mecanismul de feedback al pacientului a fost implementat din 2016 și urmărea evaluarea satisfacţiei pacienţilor, a calităţii serviciilor oferite de spitale şi notificarea incidentelor de integritate.

În această perioadă, numărul pacienților care au completat chestionarul a crescut de la puțin peste 2.000 în 2016 la peste 50.000 în prezent. Astfel că, deși procentul pacienților care spun că li s-au cerut bani de către personalul medical a scăzut, numărul reclamațiilor este mai mare. În decembrie 2016, doar 117 pacienți raportau că li s-a cerut șpagă în spital, iar acum peste 2.000 pretind acest lucru.

Sănătate

Top articole

Partenerii noștri


Ultimele știri
Cele mai citite