Aleșii vor să încalce legal linia continuă

0
Publicat:

Un proiect de modificare legislativă prin care se propune permiterea şi nesancționarea șoferilor care depășesc pe linia continuă a „obstacolelor de orice natură oprite, staţionate sau care se deplasează cu o viteză mai mică de 30 km/h“ a ajuns în Senat

image

Deşi scopul actului normativ se subsumează ideii de siguranţă, fluenţă şi normalitate în traficul rutier, în practică survin blocaje a căror justă soluţionare a impus şi impune modificări legislative. O astfel de situaţie este aceea în care conducătorul autovehiculului întâlneşte pe sensul său de mers un obstacol oprit, staţionat sau care se deplasează cu o viteză foarte mică, iar pentru depăşirea acestui obstacol este necesară încălcarea marcajului continuu simplu sau dublu care delimitează sensul opus, autovehiculul circulând, chiar şi parţial, pe sensul opus. În această speţă, conducătorul este sancţionat nediferenţiat pentru încălcarea marcajului continuu, fără a fi luate în considerare motivele care au determinat acţiunea. Mai mult, cadrul normativ în vigoare nu îndepărtează natura perturbatoare a obstacolului, ci îngreunează fluiditatea traficului rutier, cauzând creşterea gradului de disconfort al conducătorului, dar şi o viteză medie comercială care are un impact negativ asupra activităţii operatorilor şi marilor transportatori“, se arată în expunerea de motive a proiectului de modificare a Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice.

Vizibilitate de 20 de metri

Inițiatorii, peste 30 de deputați PSD, văd și o rezolvare a acestei situații. „De aceea, iniţiativa propune permiterea şi nesancţionarea manevrei autovehiculelor de depăşire care presupune trecerea peste axa care separă sensurile de circulaţie pentru depăşirea obstacolelor de orice natură, oprite, sancţionate sau care se deplasează cu viteza de maxim 30 km/h (de exemplu: un copac căzut pe drum, un autovehicul avariat care ocupă o parte din carosabil, vehicule cu tracţiune animale, animale, biciclişti) în măsura în care sunt respectate condiţiile necesare pentru asigurarea siguranţei în trafic, dacă vizibilitatea asupra drumului este asigurată pe o distanţă mai mare de 20 metri, iar lăţimea drumului este de cel puţin 7 metri”, mai menţionează inițiatorii.

Părerea experților

Fostul campion naţional la raliuri și proprietar al unei școli de pilotaj și conducere defensivă Valentin Porcişteanu a explicat pentru „Adevărul“ că, în principiu, modificarea legislativă este de bun-simț, dar și că aceasta oferă șoferilor români portițe de a abuza de legislație. „Dacă ai un copac căzut pe șosea sau o mașină care s-a defectat și nu mai poate fi mutată, este de bun-simț să efectuezi depășirea chiar și pe linie continuă cu asigurările de rigoare, evident. De fapt, vorbim de cazuri excepționale, de situații care nu au altă rezolvare. Problema este că la noi se poate abuza, mai ales că avem și acea viteză maximă a «șicanei mobile», a vehiculului care trebuie depășit, de cel mult 30 de kilometri pe oră. Cum se măsoară acea viteză, cum se aproximează, greu de spus. Probabil, mulți vor gândi că fac depășirea și dacă sunt surprinși văd ei cum negociază, cum se descurcă“, a explicat Vali Porcișteanu.

O părere similară are și Titi Aur, de opt ori campion național de raliuri. „E de bun-simț că nu poți sta în coloană de kilometri în spatele unei căruțe. Totuși, avem și un «dar» aici. Fiind o regulă de bun-simț, este concepută pentru a fi pusă în practică de șoferi cu bun-simț, adică de conducători auto educați, care conștientizează pericolul. Altfel, e ca și discuția cu alcoolemia la volan dacă facem paralela cu regulile din străinătate. «Nu schimbăm legea ca să-i lăsăm pe șoferi să bea un pahar de bere, că se urcă în stare de ebrietate la volan și spun că nu au știut ce alcoolemie au», afirmă responsabilii în siguranța rutieră despre o schimbare a legii. Așa și aici. Vor fi șoferi care vor intra în depășire și atunci când au în față vehicule care circulă cu mai mult de 30 de kilometri pe oră, și așa mai departe. Repet, trebuie să avem șoferi educați, care au conștientizat pericolele de pe șosele, lucru care nu se întâmplă acum tocmai din lipsa unui plan de formare pentru conducătorii auto bine pus la punct de autorități“, a explicat Titi Aur.

El mai spune că precizarea în proiectul de lege a unei vizibilități asupra drumului pe o distanță de numai de 20 de metri înainte de depășire este mult prea puțin. „Această problemă trebuie neapărat corectată. Eu cred că sunt necesari cel puțin 50 de metri“, a mai spus pilotul.

Proiect de lege cu repetiție

Unul dintre inițiatorii modificării legislative, deputatul PSD Mihai Weber, a mai avut un proiect similar și în anul 2017. Acesta a fost respins de Senat și mai apoi a primit un aviz negativ din partea Guvernului. „Reglementarea unor situații de excepție (...) ar însemna permiterea efectuării manevrei de depășire în condiții ce pot afecta siguranța atât a conducătorului de vehicul care efectuează manevra de depășire, cât și a celorlalți participanți la trafic.(...) Din punct de vedere statistic, precizăm că, în anul 2016, depășirea neregulamentară a condus la producerea unui număr de 325 de accidente din care a rezultat decesul unui număr de 102 persoane“, a transmis la vremea respectivă Guvernul.

Evenimente

Top articole

Partenerii noștri


Ultimele știri
Cele mai citite