Cum schimbă Andronescu examenele de BAC şi Evaluare Naţională
0Subiecte tip grilă la Bacalaureat, transformarea liceelor cu promovare scăzută în şcoli profesionale şi o nouă lege a Educaţiei, care va fi supusă dezbaterii publice. Acestea sunt măsurile la care se gândeşte ministrul Educaţiei, Ecaterina Andronescu, în urma rezultatelor slabe înregistrate la Bacalaureat.
Ministrul a precizat că există diferenţe mari între cei care se înscriu la BAC din promoţia curentă şi cei care vin din ani anteriori, rezultatele cele mai slabe înregistrându-se în mediul rural şi în liceele tehnologice. O altă soluţie pe care o propune ministrul este introducerea subiectelor tip grilă pentru a asigura obiectivitatea în corectarea lucrărilor şi a evita tentativele de fraudare. „În ce constau măsurile: să regândim examenele, din punct de vedere al itemilor obiectivi şi din punct de vedere al formării celor care evaluează. Diferenţele sunt inacceptabile. (…) S-ar putea să îi supărăm pe unii dintre profesori. Dar le vom explica că este calea pe care trebuie să mergem. Dar sunt mulţi care spun că nu se poate la materia X să mergem pe itemi obiectivi. Dar uitaţi-vă la Cambridge. Luăm în calcul, când o să avem situaţia exactă o să elaborăm metodologia pentru examenele viitoare şi o să vă comunicăm”, a anunţat Ecaterina Andronescu. Aceasta a precizat şi că există diferenţe mari între cei care se înscriu la BAC din promoţia curentă şi cei care vin din ani anteriori, rezultatele cele mai slabe înregistrându-se în mediul rural şi în liceele tehnologice.
Ministrul a vorbit şi despre intenţia de a trasforma liceele tehnologice în şcoli profesionale. „Sunt 27 de licee care au avut pe media celor şase ani, rata de promovare între 0 şi 5%, ceea ce este inacceptabil. Elevii care au avut asemenea rezultate slabe la Bacalaureat sunt cei care au intrat în clasa a IX-a cu medii sub 5, de aceea şi insistenţa noastră de anul acesta de a creşte numărul (n.red. – de locuri) la şcolile profesionale. Vom analiza situaţia şi nu exclud ca aceste licee să se transforme în şcoli profesionale, având în vedere nu numai rezultate din anul acesta, ci şi pe cele din ultimii şase ani”, a mai spus Andronescu. Şi situaţia elevilor de clasa a V-a este în vizorul ministrului. Numărul mare de corigenţi în rândul elevilor de clasa a V-a „înseamnă că la trecerea la ciclul gimnazial elevii au o problemă. Va trebui să vedem cum putem să remediem aceasta problemă”, ministrul recomandând dascălilor să facă mai multe ore remediale.
Autonomia în sistemul educaţional a fost un alt subiect abordat la conferinţă, ministrul precizând că „în viitoarea lege extindem autonomia şi la nivelul inspectoratelor şcolare, dar şi la nivelul şcolilor. Trebuie să îi sprijinim pe dascăli să elaboreze lecţii personalizate la nivelul clasei şi a elevilor”, a mai spus demnitarul. Este deja pregătită noua lege a Educaţiei, care va fi de fapt un creuzet de legi: legea învăţământului preuniversitar, legea învăţământului universitar şi statutul cadrului didactic. Conform ministrului, aceasta va fi supusă dezbaterii, pentru ca în toamnă să ajungă în Parlament pentru dezbatere. O altă temă a fost introducerea camerelor de supraveghere video în grădiniţe şi creşe, ministrul precizând că nu ar exclude această variantă, dacă ea este una posibilă de implementat.