Comisiile de prevenire a violenţei în şcoli funcţionează „doar la nevoie” şi de obicei după ce elevii se bat

0
0
Comisiile informează elevii despre violenţă şi propun scăderea notei la purtare
Comisiile informează elevii despre violenţă şi propun scăderea notei la purtare

Toate şcolile sunt obligate să aibă Comisii de prevenire a violenţei, dar acestea funcţionează mai mult după ce a fost comis un act de violenţă şi mai puţin înaine de a fi comis. Specialiştii sunt de părere că diriginţii şi învăţătorii sunt cei datori de a preveni un act de violenţă.

Specialiştii din educaţie spun că fiecare şcoală are o Comisie de prevenire a violenţei numai că acestea funcţionează de multe ori abia după ce a avut loc un act de violenţă între copii. Ba, mai mult, acestea nu prea au putere de prevenire, în lipsa unei consilieri sau a lipsei de atenţie a dirigentelui elevului.

Comisiile fac informare, iar informarea nu înseamnă prevenire

Psihologul Mihai Copăceanu subliniază că aceste Comisii sunt formate din câţiva profesori care din când în când organizează sesiuni de informare asupra efectelor violenţei prin evenimente în care invită de obicei poliţişti, dar informarea nu este prevenire.

„Singurele activităţi de prevenire realizate de aceste comisii sunt să vină cu nişte clipuri de prezentare a violenţei, a tipologiilor şi a efectelor. Poate, uneori, mai ales în timpul programului „Şcoala altfel”, sunt chemaţi poliţişti care vorbesc despre infracţiuni, dar informarea nu înseamnă prevenire. Prevenirea înseamnă să fii atent la comportamentul copilului, să vezi dacă este instabil, să ştii prin ce schimbări trece familia lui, schimbări care l-ar putea instabiliza psihic şi comportamental, să vezi dacă are un nivel scăzut al impulsului şi să îl aduci în consiliere pentru a rezolva cauza psihologică a instabilităţii lui înainte de a comite un act de violenţă”, spune psihologul Mihai Copăceanu.

Totodată psihologul spune că aceste Comisii stabilesc şi dacă unui elev i se scade nota la purtare sau nu.

   

„În principiu cam asta fac Comisiile, informează de două – trei ori pe an elevii, iar membrii ei se mai întrunesc pentru a propune scăderea notei la purtare a unui elev, după ce a făcut un act de violenţă”, a mai spus acesta.

„Funcţioneză de câte ori este nevoie”

Directorul  Colegiului Naţional „Spiru Haret”, Alexandru Constantinescu , spune că aceste Comsii funcţionează pe hârtie şi de câte ori este nevoie, atunci când se iscă un conflict, dar mai mult nici nu au ce face.

„Comisia funcţionează de câte ori este nevoie. Noi colaborăm foarte bine cu agentul de proximitate, îi informăm pe elevi despre legislaţia în vigoare, despre penal.  Numai că mai mult nu prea poate face, pentru că ţine şi de contribuţia familiei sau de orele de consiliere. Dacă e să fie un caz aparte, aducem părinţii la discuţii şi îndrumăm elevul către consilier. De multe ori, copiii sunt cuminţi acasă, numai că la şcoală se descarcă, pentru că scapă de controlul familiei”, a spus directorul Colegiului Naţional „Spiru Haret”, Alexandru Constantinescu.

Dirigintele, pilonul principal în reperarea unei probleme

Psihologul Mihai Copăceanu mai explică faptul că 3-4 oameni dintr-o Comisie nu pot fi atenţi la toţi copiii dintr-o şcoală şi nici nu îi pot cunoaşte pe toţi, motiv pentru care omul cel mai important în reperarea unui copil care poate dezvolta agresivitate este dirigintele clasei sau învăţătorul.

„Cei 3-4 oameni din comisie văd mulţi dintre acei copii numai pe holurile şcolii, or un diriginte sau învăţător îşi ştie fiecare copi, pentru că îi vede în fiecare zi. Pe unii îi ştie de câţiva ani de zile, îi ştie situaţia de acasă. Poate lega lucrurileîn cazul în care există o schimbare de comportament al copilului  după divorţul părinţilor, de exemplu. Astfel încât învăţătorii şi diriginţii trebuie să fie atenţi şi dacă sesizează o schimbare de coportament trebuie să trimită elevul la consiliere”, a mai spus psihologul.

Citeşte şi:

Fenomenul abuzurilor între copii, la şcoală: un sfert din copii, umiliţi în faţa colegilor. 3 din 10, ameninţaţi cu bătaia

Violenţa în şcoli creşte, iar unele unităţi de învăţământ nu au nici măcar un consilier şcolar

Educație


Ultimele știri
Cele mai citite