Bacalaureat 2025. Capcanele de la proba de Română. Ce le-ar fi putut scădea punctajul candidaților
0Subiecte accesibile la prima probă scrisă a Bacalaureatului 2025, cea la Limba și literatura română. Chiar și așa, candidații puteau să cadă ușor în anumite „capcane”.

Primele două subiecte, comune pentru candidații de la profilul Real și pentru cei de la profilul Umanist, nu ar fi trebuit să pună mari probleme. Textul suport de la subiectul I a fost un fragment din „Părintele «Geticei»”, de Grigore Băjenaru.
Citirea cu atenția a textului ar fi trebuit să fie de ajuns pentru a putea răspunde cerințelor formulate. „Primele cinci exerciții sunt realizate pe baza textului suport, în care trebuie să acorde sinonimele potrivite unor secvențe din text. În vederea obținerii unui punctaj foarte bun elevii trebuie să citească cu atenție deosebită textul”, a precizat Ionela Mircescu, profesoară de Limba și literatura română în cadrul Liceului Teoretic „Ioniță Asan” Caracal.
La prima cerință au avut de indicat sensul din text al cuvântului „prielnic” și al secvenței „pe timpuri”, pentru următoarele trei era de asemenea necesară citirea cu atenție a textului pentru a răspunde corect.
O potențială capcană era chiar formularea subiectelor. „Dacă nu erau foarte, foarte atenți, puteau să greșească. Pentru că este foarte adevărat că în ceea ce privește primele 5 exerciții pe care le au pe baza textului suport răspunsul trebuie să fie, cumva, la obiect, fără a divaga de la cerințe”, a explicat Ionel Mircescu.
„De exemplu, la primul sens din text al cuvântului prielnic, ar fi trebuit ei să dea, cumva, un exemplu - favorabil, oportun - iar pe timpuri - cândva, odinioară. Din ceea ce am remarcat eu în momentul în care au mai ieșit copiii, la exercițiul 3 - precizează momentul zilei în care are loc cursul de inaugurare susținut de Vasile Pârvan - nu și-au dat seama foarte, foarte bine pentru că era, cumva, formulat în text, acolo spunea citatul. <Soarele de toamnă, în crepuscul, străbătea palid și delicat pe ferestre large ale sălii de curs, preferându-și ultimele raze - Motiv pentru care unii copii au luat dimineața, alții... Nu și-au dat seama că acel crepuscul se referea, de fapt, la seară”, a remarcat profesoara.
Capcana pentru elevii de la Real
„La Real, este foarte adevărat că, la început, copiii trebuie neapărat să facă și o introducere a operei literare, pentru că ei trebuie să încadreze opera literară într-un curent cultural. Și apoi, desigur, schematic, prezentarea statutului psihologic, moral al personajului ales, fie din basmul pe care îl aveau ei - este vorba despre basmul lui Harap Alb sau nuvela psihologică, Moara cu noroc. Trebuie neapărat să evidențeze tresăturile personajului, prin epitete, prin citate, prin secvențe comentate, ca să poată să primească puntajul maxim”, a adăugat profesoara. Cele 18 puncte pentru conținut și încă 12 puncte pentru redactare le primeau dacă aveau grijă la existența părților componente, logica înlănțuirii ideilor, dacă dovedeau capacitate de analiză și de argumentare. De asemenea erau importante ortografia, punctuația, pentru care primeau alte trei puncte.
„Ca să poată să primească cele 30 de puncte acordate acestui subiect, copiii trebuie neapărat să redacteze eseul de minim 400 de cuvinte și să rezolve subiectul propus, adică nu să povestească pur și simplu opera literară așa cum obișnuiesc să o fac adesea”, a atras atenția profesoara. Ar fi trebuit să ilustreze mijloacele de caracterizare - directă, indirectă, trăsăturile personajelor.
„Subiectele au fost foarte frumoase. O capcană cumva era și la textul argumentativ, dacă mă întrebați, pentru că acolo spune - redactează un text în care se argumentezi dacă înfățișarea unei persoane poate influența sau nu succesul acesteia. Dar ei trebuie neapărat să se raporteze la informații din textul suport „Părintele Geticei” de Grigore Băjenaru, unde personalitatea prezentată era profesorul care nu era foarte mare de statură. (...) Dacă nu au citit cu atenție textul suport, sunt absolut convinsă că au greștit aici. Adică dacă s-au raportat doar la experiența lor. Doar la experiența personală”, a subliniat profesoara.