Noile reguli ale jocului pentru economia UE propuse de „Super Mario”. De ce SUA ar trebui să fie interesate

0
Publicat:
Ultima actualizare:

În câteva săptămâni, fostul premier italian va prezenta o viziune asupra modului în care Uniunea Europeană își poate crește productivitatea și a rămâne competitivă într-o economie globală în care regulile jocului se schimbă rapid, relatează Politico.

Mario Draghi FOTO AFP
Mario Draghi FOTO AFP

O persoană familiarizată cu elaborarea raportului a declarat pentru Politico că vor fi necesare instrumente politice cuprinzătoare pentru a fi accelerată inovația la nivelul UE.

„Alte regiuni nu mai respectă regulile și elaborează în mod activ politici pentru a-și spori poziția competitivă”, a spus Draghi într-un discurs adresat recent colegilor europeni, un preambul la raportul său.

UE trebuie să urmeze o politică industrială proprie, a afirmat el, ceea ce ar putea însemna mai multe subvenții și impunerea mai multor tarife; consolidare mai mare în unele sectoare pentru a fi create firme mai mari și mai competitive la nivel global, precum și o mai bună coordonare a politicilor între țările din blocului.

În esență, ar fi vorba de o integrare economică mai strânsă în interiorul UE și mai puțin în afara acesteia.

Washingtonul ar trebui devină atent, notează Politico.

Creditat pentru salvarea monedei euro în calitate de șef al Băncii Centrale Europene și apoi pentru contribuția la relansarea economiei Italiei în calitate de prim-ministru interimar în urma pandemiei, „Super Mario” este o figură foarte respectată în Europa și un lider, printre puținii, care în mare parte a reușit să depășească dezbinările politice (nu face parte din niciun partid).

Întrebat cătă atenție ar trebui să acorde SUA raportului pregătit de economistul italian, la cererea Comisiei Europene, cel mai puternic organism administrativ al UE, .un înalt oficial al Trezoreriei a răspuns: „Cât de mult trebuie Washington să îi acorde atenție depinde în totalitate de măsura în care Europa îi acordă atenție”.

„Cred că există un motiv pentru care cineva de talia lui Mario Draghi a fost de acord să îl redacteze”, a spus el.

Iar asta întrucât astfel de reforme vor presupune descătușarea barierelor birocratice, politice și financiare. Fără un impuls de la un tehnocrat precum Draghi, orice reformă economică de anvergură ar putea fi moartă în fașă.

„El va trebui să-i convingă pe șefii de stat și de guvern din Europa prin forța argumentului”, a apreciat Sander Tordoir, economist șef la Centrul pentru Reforme Europene, care a lucrat anterior la BCE în timpul mandatului lui Draghi. „Cred că acesta este în esență motivul pentru care i-a fost solicitat.”

Persoana familiarizată cu redactarea acestui raport de 400 de pagini așteptat luna viitoare a dezvăluit că acesta va evalua punctele slabe ale competitivității economice a Europei, în vederea unei mai bune coordonări între statele membre ale UE, o politică comercială care reduce riscurile geopolitice pentru bloc și dezvoltarea unei capacități industriale de apărare, printre alte recomandări.

Dacă impulsul lui Draghi va avea succes, astfel de politici ar putea zdruncina și mai mult relația transatlantică într-un moment în care SUA încearcă să construiască lanțuri de aprovizionare mai sigure, să atragă investiții și să lupte împotriva schimbărilor climatice.

Firește, China este în centrul acestei dezbateri, Beijingul majorând subvențiile pentru toate tipurile de bunuri (un răspuns, probabil, la șomajul ridicat al tinerilor) și inundând piețele globale cu producția rezultată. Statele Unite și UE, săptămâna trecută, la G7, au convenit în comun să confrunte China cu privire la această producție în exces.

Dar, în timp ce dezbaterile politice ale SUA s-au concentrat pe amenințarea din China, Europa este totuși impulsionată să-și crească relevanța economică nu numai de Beijing, ci și de Washington.

În discursul său, Draghi a citat într-o succesiune rapidă China, apoi SUA, unde a subliniat „politica industrială la scară largă” și „protecționism”.

Tordoir a explicat pentru Politico că acesta pare mai degrabă un dispozitiv retoric decât o încercare de a pune pe același plan SUA și China sub acest aspect.. Dar SUA fac parte din ceea ce animă conversația, a adăugat el.

„Nu este atât de mult faptul că europenii sunt îngrijorați de naționalismul economic american – sunt îngrijorați de asta – dar preocuparea mai mare este legată de supraperformanța Americii și de modul în care suntem lăsați în urmă”, a spus el.

În cel mai rău caz, politicile industriale atât din SUA, cât și din UE, care vizează atragerea de investiții, ar putea funcționa în scopuri transversale și ar putea face întregul efort mai scump pentru ambele părți.

Perspectiva realegerii fostului președinte Donald Trump la președinția SUA planează, de asemenea, asupra dezbaterii europene, inclusiv a propunerii sale de tarife generale de 10%, care ar putea aduce o divergență mai accentuată în politici.

„Pentru tot ce se spune despre cum am putea trăi într-o lume mai fragmentată, cu multe discuții despre reorientarea lanțului de aprovizionare și restul, este probabil să existe o piață globală destul de solidă pentru bunuri, servicii, forță de muncă și idei”, a apreciat Geoffrey Okamoto, director general la Goldman Sachs, un fost oficial de top al Trezoreriei sub Trump.

„Dacă Europa ar urma să meargă pe această cale, am putea vedea că devine o conversație mai activă între factorii de decizie din SUA privind lucrurile pe care le-au făcut Statele Unite până în prezent și dacă acestea sunt suficiente”, a spus Okamoto, care a fost și anterior oficialul numărul 2 la Fondului Monetar Internațional.

Îngrijorările europene

Deocamdată, există o anumită coordonare politică transcontinentală.

Frustrarea s-a răspândit în Europa după ce Congresul a adoptat o serie de inițiative privind schimbările climatice (în legea intitulată în mod surprinzător „Legea de reducere a inflației”), menite să atragă investiții în energie curată în SUA, europenii fiind îngrijorați de pierderea cotei de piață.

De atunci, administrația Biden a lucrat pentru a răspunde preocupărilor lor mai acute, clarificând că vehiculele electrice fabricate în străinătate ar putea beneficia de un credit fiscal oferit de IRA pentru mașinile cu energie curată.

Dar această lege, împreună cu cheltuielile federale pentru a stimula producția internă de semiconductori, a atras atenția Europei.

Anul viitor, UE își va revizui regulile privind subvențiile, care ar putea pune bazele unei politici industriale mai coordonate.

De ce SUA ar trebui să fie interesate de raportul lui Draghi

Oficialii administrației Biden au spus Politico că ar putea exista un avantaj semnificativ pentru americani în raportul realizat de Draghi.

Ei au catalogat impulsul UE de a stimula productivitatea europeană și de a investi mai mult în tehnologia ecologică ca fiind pozitive pentru SUA și pentru planetă. De pildă, lanțurile de aprovizionare clădite de aliații europeni ar putea fi un rezultat util, având în vedere că Washingtonul caută atât fiabilitatea, cât și securitatea.

„Fiecare națiune merită capacitatea de a construi o economie cu energie curată care să-și protejeze propriii cetățeni și să sprijine creșterea pe termen lung”, a declarat John Podesta, un consilier de top al președintelui Joe Biden, într-un discurs în aceeași zi cu Draghi.

Fiecare stat membru al UE are propriile sale politici fiscale și de cheltuieli, ceea ce face mai dificilă realizarea tipului de credite și subvenții fiscale coordonate pentru energie curată pe care le-au urmărit SUA. De asemenea, UE nu are aceeași capacitate ca SUA de a împrumuta bani în comun.

Între timp, comerțul reprezintă o parte mult mai mare din PIB-ul european, ceea ce face mai impracticabilă urmărirea unor politici mai insulare și expune blocul la un risc mai mare de represalii din partea țărilor externe.

Totuși, ar fi util ca SUA să se gândească în mod proactiv la cum să se coordoneze cu UE într-un mod care să îmbunătățească propriile obiective interne. Aceasta ar putea însemna urmărirea unui cadru de reguli care să reglementeze modul în care sunt utilizate subvențiile. Ar putea însemna, de asemenea, calibrarea politicilor comerciale pentru a funcționa mai eficient împreună cu cele ale Europei și a urmări atent efectele de propagare pentru țările mai mici și mai sărace.

„Ar trebui să încercăm să fim realiști cu privire la modul în care ne vom atinge obiectivele de implementare a schimbărilor climatice dacă nu ne vom baza pe China, iar asta depinde de clădirea de noi relații comerciale”, a spus Trevor Sutton, care conduce programul pentru energie curată și comerț la Centrul pentru Politica Energetică Globală din cadrul Universității Columbia.

Deși este încă devreme pentru această dezbatere în Europa, atmosfera începe totuși să se schimbe, iar factorii de decizie din SUA ar fi înțelept să urmărească cu atenție.

SUA



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite