Cum plănuiește Putin să finanțeze un război veșnic în Ucraina

0
Publicat:
Ultima actualizare:

După ce și-a pus economia pe picior de război, urmează pasul următor, o reformă fiscală cum nu s-a mai văzut de aproape un sfert de secol, se arată într-o analiză publicată de „The Spectator”.

image

Reviziuirea fiscală va îngădui Kremlinului să prioritizeze și mai mult cheltuielile militare, în timp ce încearcă să își mențină invazia.

În primii ani de guvernare ai lui Putin, Rusia a încercat să atragă multe investiții străine, să crească numărul întreprinderilor mici și mijlocii, să dezvolte clasa de mijloc și să o încurajeze să cheltuiască. Drept urmare, în anii 2000, investițiile private s-au îndreptat către comerț, servicii și producția de bunuri de consum, nu doar către petrol și metale. Un cod fiscal simplificat, cu impozite mai ușor de gestionat pentru cei care desfășoară activități independente și un impozit forfetar pe venit de 13%, i-a ajutat pe ruși să atingă un nivel fără precedent de bogăție și consum.

Singura modalitate de a acoperi gaura din finanțele Rusiei este de a crește taxele și impozitele

Dar totul s-a schimbat acum. Războiul din Ucraina face ravagii de peste doi ani și nu se întrevede niciun sfârșit. Kremlinul are nevoie de bani pentru a finanța cheltuielile pentru apărare, care se ridică la aproximativ 6% din PIB în acest an, față de aproximativ 3% în medie pe timp de pace. Totodată, Moscova trebuie să stimuleze investițiile în producția internă de mașini și tehnologie, mai degrabă decât doar în comerț și servicii.

Însă, mai întâi Kremlinul trebuie să-și echilibreze cheltuielile.

Bugetul pe 2023 a fost echilibrat datorită mai multor taxe unice pe exportatorii de mărfuri. Au ajutat, de asemenea, cheltuielile din Fondul Național de Avuție pentru zile negre, creat pentru a acoperi golurile din finanțele statului în anii de criză cu taxele petroliere colectate în anii de abundență. Drept urmare, deficitul pentru 2023 s-a situat la 1,9% din PIB (o realizare destul de mare pentru o țară aflată în război și sub sancțiuni); în 2024 se așteaptă ca acesta să se reducă la doar 1,1%. Proiectele pentru bugetele pentru 2025 și 2026, care au fost prezentate în toamna anului 2023, au fost, de asemenea, perfect echilibrate, facilitate de veniturile mai mari din petrol și de o scădere a cheltuielilor guvernamentale, inclusiv a celor pentru apărare, care au fost reduse cu o treime față de 2024.

Dar aceste bugete nu au fost cu adevărat echilibrate. De ce? Pentru că cifrele pe care se bazează Ministerul de Finanțe nu sunt realiste. Proiecțiile bugetare se bazează pe ipoteze șubrede privind veniturile sănătoase din petrol și scăderea cheltuielilor. Veniturile din petrol ale Rusiei nu vor crește, în timp ce costurile de vânzare a petrolului pe care le suportă Rusia sunt în creștere, din cauza presiunii exercitate de sancțiuni. Acest lucru are ca rezultat un venit mai mic pentru visteria statului din fiecare baril vândut. Pe de altă parte, în lipsa unor victorii glorioase, Kremlinul nu poate reduce cheltuielile pentru apărare fără a risca o încetinire economică, ca să nu mai vorbim de o înfrângere militară.

Așadar, singura modalitate de a acoperi gaura neagră din finanțele Rusiei este de a crește taxele. Ministerul de Finanțe se așteaptă să colecteze 2.600 de miliarde de ruble (22 miliarde de lire sterline) suplimentare în 2025, primul an al noului regim fiscal. Dacă estimările actuale de creștere se mențin, veniturile suplimentare ar reprezenta aproximativ 1,4% din PIB în 2025. Se așteaptă ca un sfert să provină din creșterea impozitelor pe venitul celor bogați; întreprinderile vor furniza restul.

În ce va consta reforma fiscală

Prima modificare se referă la impozitul pe venit. Timp de două decenii, rușii au plătit un impozit pe venit de 13%. Acesta va fi substituit de o impozitare progresivă a venit.ului Pentru salariile de până la 2,4 milioane de ruble (20.600 de lire sterline sau aproximativ 37.000 de lire sterline dacă se ia în considerare paritatea puterii de cumpărare ), impozitul pe venit va rămâne la 13%. Toate câștigurile care depășesc acest prag vor fi însă impozitate la cote din ce în ce mai mari, de la 15% până la 22%.

Nu va exista un prag personal neimpozabil. În schimb, guvernul oferă o reducere a impozitului plătit de familiile cu venituri mici cu doi sau mai mulți copii, reducând impozitul pe venit la 6%.

Ministerul de Finanțe promite că doar 3,2% dintre contribuabili vor fi supuși unei taxe pentru venituri mari odată cu intrarea în vigoare a noii reforme. Așadar, cei bogați vor plăti mai mult, iar cei săraci vor plăti mai puțin. Cel puțin acesta este mesajul Kremlinului.

În realitate, însă, numărul contribuabililor afectați va fi mai mare din cauza inflației. Nu există niciun plan de indexare a pragurilor de impozitare, ceea ce înseamnă că numărul persoanelor care se vor confrunta cu facturi fiscale mai mari va crește chiar dacă veniturile reale rămân aceleași. Totuși, super-bogații vor scăpa ușor, deoarece impozitul pe câștigurile de capital, inclusiv cel pe investiții, nu se va modifica. În Rusia, cele mai mari venituri se bazează în mare parte pe randamentul investițiilor, mai degrabă decât pe salarii. Ca atare, majoritatea celor mai bogați ruși nu vor fi afectați de noul impozit, care taxează mai degrabă salariile decât veniturile în general.

Unde intră în joc războiul din Ucraina

Există totuși o parte a acestui nou regim fiscal pe care Kremlinul a făcut eforturi să o țină sub tăcere. Modul în care este redistribuit acest impozit pe venit este, de asemenea, pe cale să se schimbe: toate impozitele suplimentare colectate de la cei mai înstăriți nu vor fi cheltuite la nivel local, așa cum se întâmpla până acum. În schimb, acesta va fi trimis la guvernul central pentru a fi cheltuit după cum consideră necesar. Cu alte cuvinte, tot impozitul pe venit colectat în plus va ajunge în visteria Kremlinului pentru a finanța războiul din Ucraina.

Pe lângă impozitele suplimentare pentru persoanele fizice, în buzunarul de război al lui Putin vor intra și impozite mai mari pentru companii. Impozitul pe profit va crește de la 20% la 25%. Din punctul de vedere al veniturilor, aceasta este cea mai importantă schimbare pe care o aduce Kremlinul: Ministerul de Finanțe a estimat că va genera 1.600 de miliarde de ruble (14 miliarde de lire sterline) anul viitor.

Creșterea impozitului pe profit va reduce profiturile companiilor cu 6,3% în medie. Deși există scutiri de impozite atunci când banii sunt cheltuiți pentru cercetare științifică și dezvoltarea de tehnologie autohtonă, fie că este vorba de tehnologie civilă, militară sau cu dublă utilizare, acestea - prin definiție - se aplică doar unui număr mic de companii. Este puțin probabil ca sectorul comerțului și al serviciilor - cea mai mare parte a întreprinderilor mijlocii din Rusia - să beneficieze de ele, întrucât  nu are nici banii, nici neceitatea de a cheltui pentru știință sau pentru noi tehnologii costisitoare.

Întreprinderile mici și mijlocii, care anterior erau scutite de TVA, vor trebui acum să plătească această taxă din veniturile care depășesc 60 de milioane de ruble (530.000 de lire sterline). De asemenea, statul va colecta mai mulți bani de la producătorii de metale și de îngrășăminte prin intermediul unui impozit majorat pe extracția de minerale.

Guvernul rus, a devenit, în ultimii aproximativ doi ani, principalul cheltuitor și principalul investitor al țării. Prin modificarea acestor impozite pe profit și prin creșterea impozitelor pentru cei bine plătiți, încearcă să redirecționeze cheltuielile către industrie și producție, îndepărtându-le de comerț și servicii. Prima reformă fiscală majoră a lui Putin din ultimii 20 de ani reprezintă încă un pas spre un război pentru totdeauna în Ucraina.

Rusia

Top articole

Partenerii noștri


Ultimele știri
Cele mai citite