Director „Franzeluţa”: Majorarea tarifelor la lumină ar putea genera noi scumpiri

0
Publicat:
Ultima actualizare:
franzeluta

Scumpirea pâinii de către cel mai mare combinat de panificaţie din R. Moldova, „Franzeluţa”, a survenit ca urmare a majorării tarifelor la gazele naturale, care au provocat scumpiri în lanţ, inclusiv la materia primă, transmite IPN.

Dacă nu se recurgea la scumpirea pâinii, întreprinderea ar fi înregistrat către sfârşitul anului pierderi de peste 73 de milioane lei, a declarat directorul general interimar al întreprinderii, Victor Matcov, audiat miercuri, 16 februarie, în Comisia parlamentară economie, buget şi finanţe. Scumpirile aplicate din 3 februarie au permis diminuarea pierderilor şi elaborarea unui plan financiar pentru anul curent cu un profit de 2,8 milioane de lei.

Victor Matcov a precizat că în luna noiembrie anul trecut combinatul a înregistrat pierderi în mărime de peste cinci milioane de lei, iar în decembrie – peste trei milioane de lei. Iniţial s-a mers pe majorarea preţurilor la alte produse decât pâinea: la covrigi, turte dulce, biscuiţi, torturi. Chiar şi aşa, pierderile nu au putut fi acoperite, ţinând cont că grupa pâine şi produse de panificaţie reprezintă 85% din producţia „Franzeluţa”.

„Am venit cu propuneri de a ridica preţul la pâine. Alte soluţii nu am putut identifica. Da, bine, putea fi un ajutor din partea statului în volum de zece mii de tone pentru grâu, ceea ce constituie 50 de milioane de lei. Atunci am fi putut păstra preţurile vechi”, a menţionat Victor Matcov.

Potrivit directorului, au crescut simţitor preţurile la făină. Cea de calitate superioară s-a majorat de la 5,90 lei la 7,00 lei/kg. Dacă vor creşte tarifele la energie electrică, furnizorii de făină nu vor putea păstra preţurile de 7,00 lei/kg. Acest fapt va genera un nou val de scumpiri.

Cât ţine de pâinea socială, întreprinderea a majorat volumul produs. Preţul de cost este 7,2 lei franzela, dar se vinde cu 3 lei. Rentabilitatea este negativă, minus 64,8%. Dacă se păstrează volumele produse pe parcursul anului, întreprinderea va înregistra pierderi de 4,3 milioane de lei.

„Noi am produs anterior o tonă şi 300 de kilograme de pâine socială zilnic, acum am ridicat la două tone acest volum. Pâinea socială este comercializată în reţeaua magazinelor proprii. Dacă înainte era cumpărată foarte rapid, acum ea poate fi găsită şi la ora 10.00, şi la ora 12.00. Deci cererea este satisfăcută”, a mai spus Victor Matcov.

Republica Moldova



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite