Video „Oxigenul se scurge. Pasagerii leșină, solicităm aterizare de urgență”. Apelul disperat al piloților avionului Azerbaijan Airlines, doborât de ruși
0Canalul de Telegram Baza a publicat ceea ce pare a fi transcrierea integrală a comunicațiilor dintre avionul Azerbaijan Airlines care s-a prăbușit pe 25 decembrie și controlorii de trafic aerian din Groznîi, Rostov-pe-Don și Aktau, scrie publicația Meduza. 38 dintre de pasageri au murit.

Baza nu a dezvăluit sursa transcriptului, iar autenticitatea nu a fost verificată în mod independent.
Potrivit transcriptului făcut public de Meduza, piloții avionului încep discuțiile cu turnul de control din Groznîi la ora 7:36 când se apropie de aeroport. Ei anunță că „ambele semnale GPS sunt pierdute”.
Ora 7:56: piloții anunță din nou că „ambele semnale GPS sunt pierdute. Nu putem efectua o abordare RNAV. Solicităm vectoring pentru apropiere NDB”.
Ora 8:10: Piloții anunță că se apropie de pistă. Un minut mai târziu anunță turnul de control că anulează aterizarea și se întorc spre Baku.
Ora 8:12: Piloții confirmă că se îndreaptă spre Baku, iar două minute mai târziu, anunță că de avion s-ar fi lovit o pasăre.
„Am fost loviți de o pasăre. Lovitură de pasăre în cabină, lovitură de pasăre și două scaune din cabină au explodat”, anunță piloții.
Ora 8.17: Piloții cer informații despre vremea pe mai multe aeroporturi din Rusia, Mineralnye Vody, apoi Makhachkala. „Fuselajul este în ordine. Ne îndreptăm spre Minvody”.
Ora 8:20: Comandantul avionului anunță că aparatul „își pierde controlul” și cere să aterizeze pe aerodromul Makhachkala „dacă vremea o permite.”
Ora 8:22: Pilotul anunță că „sistemul nostru hidraulic a eșuat” și confirmă din nou că fuselajul avionului este „în ordine”. Piloților li se cere să urce în altitudine, însă spun că este imposibil.
„Direcția a eșuat, folosim sectoarele de accelerație”, anunță piloții l
Ora 8:27: Piloții se decid din nou să meargă spre Baku. „Da, da, ne îndreptăm spre Baku, la această altitudine.”
Ora 8:33: Se aude pilotul care spune „Calmează-i, totul este bine, să mergem la Baku”. Ulterior, transmite turnului de control „avem o defecțiune a sistemului hidraulic. Direcție - controlată de clapete de accelerație”.
Ora 8:40: Piloții întreabă dispecerul din Rostov cum este vremea în Aktau, Kazahstan și se decid să aterizeze acolo solicitând „pompieri, evacuare, medici”.
Ora 8:51: Piloții anunță că „nu este suficient oxigen, nu avem suficient oxigen”.
„Deci, aceasta este situația noastră. Oxigenul se scurge în cabina pasagerilor. Asta înseamnă că, după părerea mea, acolo a explodat o butelie de oxigen. Aceasta înseamnă că există un miros de combustibil. Și, unii pasageri... asta înseamnă că își pierd cunoștința. Putem merge la o altitudine mai mică?”, spune unul dintre piloți.
Piloții trimit un mesaj SOS
Ora 9:02: Piloții transmit un mesaj SOS. „MAYDAY, MAYDAY, MAYDAY. Azerbaidjan 82-43, Aktau-Vyshka, buna ziua. Cârmele au eșuat, controlăm din accelerație. Solicităm o aterizare de urgență pe pista 11”.
Timp de câteva minute piloții discută cu controlorii de trafic pentru a solicita o traiectorie dreaptă către aeroport.
Ora 9:23: Piloții anunță că vor face o întoarcere: „Hai să facem o întoarcere, dacă merge, intrăm pe pista 11”.
Ora 9:27: ar fi ultima înregistrare, potrivit transcriptului: „Acceptat, Azerbaidjan 82-43”, spune unul dintre piloți la ultima instrucțiune a controlorului de zbor.
Avionul Azerbaidjan Airlines a fost doborât de o rachetă rusească
Avionul s-a prăbușit în apropiere de Aktau. La bord se aflau 67 de persoane, 38 dintre ele au murit și 29 au supraviețuit.
Avionul ar fi fost lovit de resturile unei rachete ruseşti. Racheta a fost lansată asupra zborului 8432 în timpul unei activități aeriene cu drone deasupra orașului Groznîi, iar schijele rezultate din explozie au lovit pasagerii și echipajul cabinei când racheta a explodat lângă avion, în timpul zborului.
Sursele guvernamentale au mai spus că aeronavei avariate nu i s-a permis aterizarea pe niciun aeroport din Rusia, deși piloții au solicitat o aterizare de urgență, și i s-a ordonat să traverseze Marea Caspică către Aktau, în Kazahstan.
Președintele rus Vladimir Putin nu și-a exprimat explicit responsabilitatea, dar a menționat că apărarea aeriană rusă a fost activată în momentul prăbușirii în Kazahstan.