Statul italian poate deveni co-inculpat în cazul naufragiului navei Costa Concordia
0Ancheta cauzelor naufragiului navei de croazieră Costa Concordia, care a avut loc pe data de 13 ianuarie în largul coastelor insulei Giglio, poate lua o nouă turnură. Potrivit publicaţiei „Il Messaggero", care citează expertiza tehnică făcută de anchetatori, serviciile portuare pot deveni co-inculpate în acest caz penal.
Conform declaraţiilor martorilor şi concluziilor expertizei tehnice, navele de croazieră italiene s-au apropiat cel puţin de 10 ori de mal, la o distanţă interzisă de regulile de navigaţie. Aceste manevre se făceau pentru reclamă turiastică, iar angajaţii direcţiei de management a portului nu puteau să nu ştie despre ele.
De altfel, chiar căpitanul navei Francesco Schettino, ar fi declarat acest lucru. Astfel, funcţionarii italieni pot fi urmăriţi penal în cazul naufragiului, împreună cu căpitanul Francesco Schettino, a declarat pentru Vocea Rusiei Francesco Grasso, avocatul care reprezintă interesele a 20 de pasageri ruşi de pe nava Costa Concordia.
„Expertiza tehnică a fost comandată de către avocaţii care doresc să demonstreze că Francesco Schettino - nu este singura persoană responsabilă de această tragedie. Răspunzători sunt şi oamenii care nu au controlat dacă regulile de navigaţie sunt respectate în mod corespunzător, adică angajaţii direcţiei de management a portului.
Ei ştiau că nava Costa Concordia a navigat deja în apropierea insulei, ceea ce a dus în cele din urmă la un naufragiu. Astfel, în acest caz căpitanul poate avea co-inculpaţi şi în mod paradoxal această răspundere se poate răspândi şi asupra statului italian, de asemenea asupra şefilor de administrare a porturilor, care sunt subunităţi ale Ministerului Mediului.
Asta înseamnă că pasagerii care au avut de suferit în timpul naufragiului pot înainta plângeri nu numai împotriva companiei Costa Crociere, căreia îi aparţine nava, ci şi împotriva funcţionarilor publici italieni", susţine avocatul.
Circumstanţe atenuante pentru căpitanul Schettino
Aceste date noi nu vor influenţa în niciun fel asupra sumei compensaţiei, pe care pasagerii o pot primi în afara instanţei: compania care este proprietara navei plăteşte pasagerilor câte 11.000 de euro şi mulţi ruşi, pe care îi reprezintă avocatul Grasso, au primit deja despăgubiri pentru daune materiale şi morale.
Noile date pot fi utile pentru cei care vor refuza un acord cu compania şi vor cere în instanţă judecătorească mărirea sumei compensaţiei. Includerea funcţionarilor publici în calitate de inculpaţi va afecta cu siguranţă soarta căpitanului Schettino, care în acest caz poate spera să primească o condamnare mai îngăduitoare, consideră avocatul Grosso.
O consecinţă directă a acestei expertize noi va fi şi verificarea respectării în Italia a regulilor de navigaţie, prevăzute în legile UE.