Portretul robot al jihadistului francez de tip nou INFOGRAFIE

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Portretul robot al jihadiştilor francezi :  tineri din clasa de mijloc, din familii de atei, suferind de depresie, reiese din studiul realizat de Centrul de Prevenire al Derivelor Sectare legate de Islam (CPDSI), preluat de „Le Figaro“.

Marea majoritate a tinerilor candidaţi la jihad provin din clasa de mijloc (67%). Pătura săracă şi cea a categoriilor socio-profesionale superioare sunt la egalitate, prima dă 16% din candidaţii la jihad, a doua - 17%. Au între 15-21 ani. Acestea este categoria cea mai atinsă, de aici provenind 63% din candidaţii pentru Jihad.

 Dintre aceşti tineri, doar 5% au la activ infracţiuni minore. În schimb, 40% dintre ei au fost sau sunt depresivi, ceea ce a condus la formularea ipotezei că "îndoctrinarea funcţionează mai uşor la tinerii sensibili care pun întrebări cu privire la sensul lor viaţă."

Din familii de atei

Contrar opiniei populare, majoritatea recruţilor islamismului radical nu vin din familiile musulmane foarte practicante: 80% din familiile  care au contactat CPDSI se declară atee, iar restul de 20% budişti, musulmani sau creştini. Familiile care au cerut ajutorul Centrului sunt de naţionalitate franceză, doar în cazul a 10% dintre acestea, unul dintre bunici s-a instalat în Franţa după ce a trăit în Algeria, Antile, Maroc sau Tunisia. 

Studiile anterioare arătau că tinerii radicalizaţi se simţeau fără teritoriu, de nicăieri. Noul discurs terorist, însă, îi atinge şi pe cei care nu au aceste sentimente, sunt foarte bine ancoraţi în societatea în care trăiesc, indiferent dacă sunt urmaşi ai imigranţilor sau nu. Sentimentul de exil,  legătura cu imigraţia sau pur şi simplu raportul cu teritoriul în care trăiesc nu mai reprezintă un indicator determinant în profilul tinerilor atinşi azi de radicalizare. Concluzia îngrijorătoare a raportului este că discursul radical face victime şi în rândul tinerilor care merg la şcoli foarte bune şi excelează în domeniile lor. Discursul radical atinge toate clasele sociale.

"Radicalizarea în camera de acasă"

Internetul este metoda preferată de recrutare a jidadiştilor, esenţial pentru cauză, peste 90% din recrutări făcându-se online. Raportul oferă o imagine detaliată a resurselor folosite de recrutori pentru a crea un "spaţiu virtual sacru", unde tinerii înscrisi intră pe o cale iniţiatică care-i va conduce în final la graniţa turco-siriană. Autorii studiului sunt îngrijoraţi de faptul că "recrutorii şi-au perfecţionat tehnicile de recrutare şi îndoctrinare atât de mult cu ajutorul internetului, încât vin acum cu oferte de îndoctrinare individualizate pentru a atinge tineri cât mai diferiţi."

Recrutorii pentru jihad, în principal pentru ISIS, au dezvoltat "5 mituri" pentru a agăţa prada: mitul "eroului cavaler " care funcţionează cu băieţii, "o cauză umanitară precum ajutarea copiilor gazaţi de guvernul sirian" care atrage fete minore, "cel care duce apa" e modelul care funcţionează cu tinerii care caută un lider, "Call of Duty " amintind despre jocul video de război pentru tinerii care doresc să lupte. Ultimul mit sau model utilizat este cel care caută persoane "fără limite".

Raportul, subliniază faptul că radicalii folosesc universul familiar tinerilor din lumea jocurilor video. Violenţa virtuală a unui joc de genul " Assassin's Creed"  poate face un tânăr sensibil să plece "pentru o confruntare reală," spun autorii studiului.

Aceştia subliniază impactul utilizării unor filmuleţe cu imagini subliminale, postate de exemplu, de un recrutor ca Omar Omsen de la Frontul al-Nosra, filiala siriană a Al-Qaida. Acesta utilizează inclusiv vizualuri şi filmuleţe în jurul teoriei complotului pentru a izola şi fanatiza tinerii fragili. Aceştia se uită ore în şir la filme pe YouTube în ceea ce se numeşte o "radicalizare în camera de acasă".

Frecventarea unei moscheinu e obligatorie  

Pe Facebook, pe Twitter, « angajatorii » difuzează în masă clipuri video care arată că logoul "Coca Cola" văzut invers în oglindă înseamnă " în limba arabă "Mecca Nu"... sau bancnota de dolar SUA care include toată simbolica francmasonă. Circulă tot felul de teorii ale complotului: Illuminati au sponsorizat atacurile de la 11 septembrie,  sioniştii numiţi cei 666 ai Apocalipsei conduc lumea, "sataniştii" sunt peste tot. Scopul este de a-i teroriza tineri şi a-i convinge că Răul este peste tot în jurul lor.

Noi convertiţi îşi dezvăluie fără probleme radicalizarea pe paginile  de Facebook, astfel încât mărturia lor să servească drept exemplu.

Pe măsură ce Internetul devine modul principal de radicalizare, trecerea prin moschee nu mai este automată. "Islamul radical poate atrage tineri care nu au participat la nici o rugăciune. Unii au plecat sau vor să plece în Siria fără să fi participat la nici o practică religioasă, " se arata in raport.

Ruptura de tot ceea ce cunosc

 Pentru a subordona tânărul la grup, discursul radical îl rupe pe tânăr de tot ceea ce cunoaşte şi de toţi cei cu care interacţionează : profesori, educatori, părinţi, şi chiar imami când vine vorba de musulmani.

Discursul radical îi face pe tineri să se rupă de ceea ce e cunoscut pentru a ajunge la ceea ce e "pur din punct de vedere religios". Sentimentul care le este dat este că societatea seculară este păgână. Cu alte cuvinte, pentru a evita tot ceea ce se încadrează în declinul general, tinerii trebuie să dezvolte un sentiment de apartenenţă la o comunitate mai curată, mai sus de restul lumii. 

Musulmanii radicali susţin o lume milenară şi apocaliptică în care doar unitatea "Musulmanilor adevăraţi" va salva planeta împotriva "Răului din Vest". Toţi cei care nu fac parte din grupul de purificat sunt consideraţi "duşmani din interior". Pentru a păstra puterea de grup, "curăţarea internă" este, prin urmare prioritatea radicalilor. "Rămâi pur" şi "nu te amesteca cu ceilalţi"  - iata două dintre cele mai puternice îndemnuri ale radicalilor faţă de tinerii iniţiaţi. Concret, tânărul este rupt din punct de vedere social.

Tinerii recruţi trec printr-un proces de ştergere a identităţii individuale pentru a ajuta la unitatea grupului. Fetele încep prin a-şi schimba hainele. Unele mame povestesc  că fetele lor au început să se îmbrace de la o zi la alta în negru, cu voal – jilbab. Băieţilor li se schimbă numele, aceasta fiind încă o fază iniţiatică. Tinerii cred că, odată ce au fost redenumiţi, renasc în sânul grupului.

Centrul de Prevenire al Derivelor Sectare legate de Islam (CPDSI) este o organizaţie privată, înfiinţată de către cercetătoarea şi antropoloaga Dounia Bouzar care are ca scop lupta împotriva radicalizării islamice în Franţa. notează FRI. Centrul a fost contactat de mai mult de 160 de familii, ale căror mărturii stau la baza acestui raport lung de 90 de pagini. 

image
Europa



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite