Politico: Firma de spionaj israeliană Black Cube a fost implicată într-o campanie de discreditare a ONG-urilor din Ungaria înainte de alegeri
0Firma privată de spionaj israeliană Black Cube a fost implicată într-o campanie de discreditare a ONG-urilor din Ungaria înainte de alegerile din aprilie, conform unui fost angajat al firmei şi unei persoane familiare cu situaţia, scrie Politico.
Între decembrie 2017 şi martie 2018, ONG-urile şi persoanele care aveau legături cu omul de afaceri americano-ungar George Soros au fost contactate de agenţi care au folosit identităţi false şi i-au înregistrat.
Înregistrările, care au început să fie publicate în Jerusalem Post şi în cotidianul Magyar Idok, controlat de guvernul de la Budapesta, cu trei săptămâni înainte de alegeri, au fost folosite de prim-ministrul Viktor Orban pentru a ataca organizaţiile în timpul ultimelor zile ale campaniei. Partidul lui Orban, Fidesz, a câştigat alegerile.
Black Cube este o firmă cu sediul la Tel Aviv care a mai fost implicată în scandaluri în SUA şi Europa, firma fiind angajată de Harvey Weinstein pentru a aduna informaţii despre actriţele care l-au acuzat de hărţuire sexuală şi despre jurnaliştii care îl investigau. Ulterior, compania şi-a cerut scuze pentru această operaţiune.
Campania din Ungaria ar reprezenta prima oară când Black Cube a fost utilizată înaintea unor alegeri.
„Este politica Black Cube să nu discutăm despre clienţi cu nimeni şi nu vom nega sau confirma nicio speculaţie în legătură cu activităţile companiei. Este important de menţionat că Black Cube respectă întotdeauna jurisdicţia locului în care îşi desfăşoară activitatea, urmând sfaturile unora dintre cele mai bune firme de avocatură din Europa”, a declarat purtătorul de cuvânt al Black Cube pentru Politico.
Cele două surse au declarat că nu cunosc cine a plătit pentru această operaţiune sau dacă guvernul de la Budapesta este implicat.
Persoanele care au folosit nume false s-au întâlnit cu cei pe care îi vizau la hoteluri şi restaurante din Budapesta, Viena, Amsterdam, Londra sau New York.
Companiile pe care susţineau că le reprezintă nu existau iar conturile de LinkedIn prezentate erau şterse la scurt timp după întâlniri. Majoritatea numerelor de telefon folosite erau scoase din uz la câteva săptămâni după întâlniri.