Video Grecia paralizată de greve. Sute de mii de oameni au ieșit în stradă la doi ani de la catastrofa feroviară care a ucis 57 de persoane

0
Publicat:

Sute de mii de persoane au ieșit în stradă, în ziua în care Grecia marchează doi ani de la gravul accident feroviar care a ucis 57 de oameni.

Proteste de amploare în Grecia, la Atena FOTO: X
Proteste de amploare în Grecia, la Atena FOTO: X

Protestatarii au blocat zborurile și au oprit transportul maritim și feroviar: Mitinguri au avut loc în toată țara sub supravegherea poliției în echipament antirevoltă.

În piața centrală Syntagma din Atena, bannerele erau inscripționate cu cuvintele: „Guvernul criminalilor”, scrie theguardian.com. 

Organizatorii au promis că protestele de vineri vor avea o amploare nemaiîntâlnită în ultimii ani.

Cincizeci și șapte de oameni, aproape toți studenți, au fost uciși, iar alți zeci au fost răniți atunci când un tren interurban de pasageri s-a ciocnit frontal cu o locomotivă de marfă în valea Tempe, la 28 februarie 2023. A fost cel mai grav accident feroviar din istoria Greciei.

Tragedia din Grecia FOTO Profimedia
Tragedia din Grecia FOTO Profimedia

Petros Constantinou, un activist proeminent de stânga, a declarat: „Ceea ce vedem este un râu de indignare care se umflă de la un minut la altul. Cetățenii se simt înșelați. Ei vor răspunsuri, vor dreptate și vor să sprijine familiile victimelor. Toată lumea crede că aceasta va fi cea mai mare demonstrație de putere a poporului în această țară din ultimele decenii.”

În ajunul protestelor, Nikos Androulakis, liderul partidului Pasok, principala formațiune de opoziție din Grecia, a acuzat guvernul că „înșală” poporul grec și că „face tot posibilul pentru a-și ascunde responsabilitățile politice”. El a declarat că va depune o moțiune de cenzură împotriva guvernului săptămâna viitoare, sporind astfel presiunea asupra lui Mitsotakis.

Proteste sunt organizate în 200 de orașe din întreaga țară. Comunitățile diasporei, din Canada până în Australia, au anunțat demonstrații similare, semn al furiei pe care a stârnit-o dezastrul.

Toate zborurile interne și internaționale au fost suspendate vineri, controlorii de trafic aerian alăturându-se navigatorilor, mecanicilor de tren, medicilor, avocaților și profesorilor într-o grevă generală de 24 de ore pentru a aduce un omagiu victimelor accidentului. În întreaga țară, întreprinderile au fost închise, iar teatrele și-au anulat spectacolele.

În suburbiile Atenei, grupuri de toate vârstele s-au îndreptat spre centrul orașului cu pancarte pe care scria „Nu am oxigen”, un slogan al protestelor care reia ultimele cuvinte ale unei femei într-un apel către serviciile de urgență. Mulți elevi au mers la ore îmbrăcați în negru, un simbol al doliului.

De la preluarea funcției, în iulie 2019, Mitsotakis, un fost bancher, nu s-a confruntat cu o asemenea neliniște. Furia publică față de răspunsul la accident - nu în ultimul rând decizia de a curăța rapid locul și de a îndepărta resturile care includeau dovezi vitale și rămășițe umane - a fost exacerbată de sentimentul perceput și în creștere al unei mușamalizări guvernamentale.

La câteva zile după accident, într-o mișcare care nu a fost încă pe deplin explicată, autoritățile elene s-au grăbit să pietruiască și să cimenteze zona.

Acuzațiile de interferență politică în anchetă au fost agravate de ritmul glacial în care a fost făcută dreptate: încă nu a avut loc un proces și niciun oficial guvernamental nu a fost cenzurat sau tras la răspundere pentru tragedie.

Un raport de 178 de pagini publicat joi de o comisie independentă de anchetă a constatat că, în timp ce majoritatea victimelor au murit în urma impactului puternic - atribuit inițial unui șef de gară care a plasat eronat cele două trenuri pe aceeași linie - șapte persoane au fost incinerate în explozia uriașă care a urmat. Raportul menționează „posibila prezență” a unui „combustibil necunoscut” la fața locului - constatări care vor consolida afirmațiile, deja exprimate de anchetatorii angajați de familiile victimelor, potrivit cărora trenul de marfă transporta o substanță ilegală extrem de inflamabilă.

În raportul comandat de rude, experții s-au referit la o încărcătură nedeclarată de substanțe chimice explozive în trenul de marfă - afirmații reluate de unii diplomați UE.

Mitsotakis s-a dovedit, până de curând, priceput în gestionarea crizelor - un talent care a contribuit la consolidarea unui sentiment de stabilitate politică.

Dar analiștii au declarat pentru The Guardian că, într-un climat politic care a devenit din ce în ce mai imprevizibil și toxic, pasiunile au fost atât de mari încât calmarea sentimentului public s-a dovedit dificilă. Un sondaj, publicat de MRB, a arătat că 81,1 % dintre respondenți nu credeau că guvernul a făcut suficient pentru a face lumină asupra tragediei, reflectând neîncrederea tot mai mare în instituțiile publice și în sistemul judiciar.

„Este pentru prima dată în șase ani când Mitsotakis se confruntă cu o opoziție socială atât de mare”, a declarat comentatorul politic Maria Karaklioumi. „Pentru prima dată vedem cum oamenii se mobilizează într-un mod în care nu au mai făcut-o de ani de zile, iar ceea ce se va întâmpla în continuare este imprevizibil”.

Ea a spus că furia provocată de accident a jucat un rol în preocupările mai largi privind costul vieții și nivelul scăzut al serviciilor publice. „Aceasta a depășit Tempe și s-a transformat într-o criză mult mai mare”, a spus ea.

Europa

Top articole

Partenerii noștri


Ultimele știri
Cele mai citite