Cine sunt câștigătorii și perdanții acordului comercial dintre SUA și UE
0În urma discuțiilor purtate în Scoția, SUA și UE au ajuns la ceea ce se anunță a fi cel mai mare acord comercial din istorie.

Detaliile sunt încă neclare.
Cu toate acestea, cifrele principale anunțate de președintele Donald Trump și de șefa UE, Ursula von der Leyen, oferă indicii cu privire la sectoarele și grupurile care ar putea fi afectate cel mai puternic sau care ar avea cel mai mult de câștigat, scrie BBC.
Trump - câștigător
Majoritatea comentatorilor consideră că UE a renunțat la mai mult, analiza imediată a Capital Economics sugerând o scădere de 0,5% a PIB-ului. De asemenea, zeci de miliarde de dolari se vor vărsa în visteria SUA sub formă de taxe la import.
Însă titlurile strălucitoare pentru Trump ar putea să nu dureze mult dacă o serie de date economice care vor fi publicate la sfârșitul acestei săptămâni vor arăta că remodelarea radicală a economiei americane se întoarce împotriva sa.
Cifrele privind inflația, locurile de muncă, creșterea economică și încrederea consumatorilor vor oferi o imagine mai clară asupra faptului dacă tarifele impuse de Trump produc durere sau beneficii.
Consumatorii americani - perdanți
Americanii obișnuiți sunt deja afectați de creșterea costului vieții, iar acest acord ar putea spori povara prin creșterea prețurilor la produsele UE.
Deși nu la fel de abrupt cum ar fi putut fi, obstacolul reprezentat de o rată tarifară de 15 % este totuși semnificativ și este mult mai pronunțat decât obstacolele care existau înainte ca Trump să revină la putere.
Tarifele sunt taxe percepute asupra bunurilor cumpărate din alte țări. De obicei, acestea reprezintă un procent din valoarea unui produs. Astfel, un tarif de 15% înseamnă că la un produs de 100 de dolari importat în SUA din UE se va adăuga o taxă de 15 dolari, ceea ce va duce costul total pentru importator la 115 dolari.
Companiile care introduc produse străine în SUA trebuie să plătească taxa guvernului și, adesea, transferă o parte sau întregul cost suplimentar asupra clienților.
Piețele bursiere, câștigătoare
Piețele bursiere din Asia și Europa au crescut luni după ce au apărut știri privind cadrul acordului.
În conformitate cu acest cadru, SUA vor percepe un tarif de 15 % asupra bunurilor importate din UE. Deși acest tarif este semnificativ, este mai mic decât ar fi putut fi și oferă cel puțin certitudine pentru investitori.
Acordul este "în mod clar favorabil pieței și ar trebui să sporească potențialul de creștere al euro", a declarat Chris Weston de la Pepperstone, un broker australian, pentru AFP.
Solidaritatea europeană, perdantă
Acordul va trebui să fie semnat de toate cele 27 de state membre ale UE, fiecare dintre acestea având interese diferite și niveluri diferite de dependență de exportul de bunuri către SUA.
În timp ce unii membri au salutat acordul cu prudență, alții au fost critici - făcând aluzie la diviziunile din cadrul blocului, care încearcă, de asemenea, să răspundă altor crize, cum ar fi războiul în curs din Ucraina.
Prim-ministrul francez Francois Bayrou a comentat: "Este o zi neagră când o alianță a popoarelor libere, reunite pentru a-și afirma valorile comune și pentru a-și apăra interesele comune, se resemnează în fața supunerii".
El a fost însoțit de cel puțin alți doi miniștri ai guvernului francez, precum și de Viktor Orban, liderul maghiar, care a declarat că Trump "a mâncat-o pe von der Leyen la micul dejun".
Producătorii de automobile din Germania - perdanți
Tariful cu care se confruntă importatorii care aduc automobile din UE în SUA a fost redus aproape la jumătate, de la o rată de 27,5% impusă de Trump în aprilie la o nouă rată de 15%.
Automobilele reprezintă unul dintre principalele exporturi ale UE către SUA. În calitate de cel mai mare producător de automobile din UE - datorită VW, Mercedes și BMW - Germania va fi urmărit îndeaproape.
Liderul său, Friedrich Merz, a salutat noul pact, admițând în același timp că ar fi salutat "o relaxare suplimentară a comerțului transatlantic".
Acest sentiment pesimist a fost preluat de VDA, organismul comercial german din domeniul construcției de automobile, care a avertizat că chiar și o rată de 15 % ar "costa industria germană a automobilelor miliarde de euro anual".
Producătorii de automobile din SUA - câștigători
Trump încearcă să stimuleze producția de vehicule din SUA. Constructorii americani de automobile au primit un impuls atunci când au aflat că UE își reduce propriul tarif pentru automobilele fabricate în SUA de la 10 % la 2,5 %. Teoretic, acest lucru ar putea duce la creșterea numărului de automobile americane cumpărate în Europa.
Acest lucru ar putea fi benefic pentru vânzările americane în străinătate, însă pactul nu aduce numai vești bune atunci când vine vorba de vânzările interne. Acest lucru se datorează modului complex în care sunt asamblate automobilele americane.
Multe dintre acestea sunt de fapt asamblate în străinătate - în Canada și Mexic - iar Trump le supune unui tarif de 25 % atunci când sunt aduse în SUA. În schimb, vehiculele din UE sunt supuse unui tarif mai mic, de 15 %. Prin urmare, producătorii auto americani se pot teme acum că vor fi subcotați de producătorii europeni.
Produsele farmaceutice din UE au de pierdut
Există confuzie cu privire la rata tarifară care va fi percepută pentru medicamentele fabricate în Europa și cumpărate în SUA. UE dorește ca medicamentele să fie supuse celui mai mic tarif posibil, pentru a avantaja vânzările.
Trump a declarat că produsele farmaceutice nu sunt acoperite de acordul anunțat duminică, în temeiul căruia rata pentru o serie de produse a fost redusă la 15%. Dar von der Leyen a spus că acestea au fost incluse, iar o sursă de la Casa Albă a confirmat același lucru pentru BBC.
Oricare dintre scenarii va reprezenta o dezamăgire pentru industria farmaceutică europeană, care spera inițial la o scutire totală de taxe vamale. Industria se bucură în prezent de o expunere ridicată la piața americană datorită unor produse precum Ozempic, un medicament vedetă pentru diabetul de tip 2 fabricat în Danemarca.
Acest lucru a fost subliniat în Irlanda, unde partidele din opoziție au subliniat importanța industriei și au criticat efectul dăunător al incertitudinii.
Energia SUA are de câștigat
Trump a declarat că UE va achiziționa energie americană în valoare de 750 de miliarde de dolari (558 de miliarde de lire sterline, 638 de miliarde de euro), în plus față de creșterea investițiilor globale în SUA cu 600 de miliarde de dolari.
"Vom înlocui gazul și petrolul rusesc cu achiziții semnificative de GNL [gaz natural lichefiat], petrol și combustibili nucleari din SUA", a declarat Von der Leyen.
Acest lucru va adânci legăturile dintre securitatea energetică europeană și SUA, într-un moment în care aceasta se îndepărtează de importul de gaz rusesc de la invazia la scară largă a Ucrainei.
Industria aeronautică în UE și SUA, câștigătoare
Von der Leyen a declarat că unele "produse strategice" nu vor atrage niciun tarif, inclusiv aeronave și piese de avion, anumite produse chimice și unele produse agricole.
Aceasta înseamnă că firmele care produc componente pentru avioane vor avea parte de un comerț fără fricțiuni între cele două mari blocuri comerciale.
Ea a adăugat că UE încă speră să obțină mai multe acorduri "zero pentru zero", în special pentru vinuri și băuturi spirtoase, în zilele următoare.