Cine e românul din spatele Ending the Fed, site-ul de ştiri false care a contribuit la victoria lui Donald Trump

0
Publicat:
Ultima actualizare:
În spatele ştirii false privind concedierea prezentatoarei Megyn Kelly stă românul Ovidiu Drobotă FOTO The Blaze
În spatele ştirii false privind concedierea prezentatoarei Megyn Kelly stă românul Ovidiu Drobotă FOTO The Blaze

Un român în vârstă de 24 de ani a fost implicat în alegerea lui Donald Trump în funcţia de preşedinte al Statelor Unite, publicând şi promovând unele dintre cele mai distribuite ştiri false în mediile online.

Potrivit unei analize realizate de portalul Buzfeed şi citate de inc.com, pe site-ul endingthefed.com - asumat de Ovidiu Drobotă, un tânăr de 24 de ani din Oradea - au apărut în premieră patru dintre cele mai distribuite zece ştiri false în reţelele de socializare din Statele Unite, în ultimele trei luni ale campaniei electorale.

Astfel, la sfârşitul lui august, Facebook Trending Topics a prezentat o ştire care pretindea că prezentatoarea de ştiri de la Fox News Megyn Kelly fusese concediată. Facebook a şters în cele din urmă această ştire, când s-a dovedit era un fals.

Fără a fi descurajat, Ending the Fed, site-ul care a promovat ştirea, a continuat să publice materiale false, fără autor, pe paginile sale de Facebook, precum cea că Papa Francisc şi-ar fi anunţat susţinerea pentru Donald Trump.

Patru ştiri false publicate de Ending the Fed au generat 2.953.000 de reacţii.

Contactat de inc.com, Ovidiu Drobotă s-a arătat mândru de faptul că l-a sprijinit pe Donald Trump şi defensiv în privinţa motivelor şi a vreunui tip de etică.

Ovidiu Drobota FOTO Facebook Ovidiu Drobota

Ovidiu Drobotă FOTO Facebook Ovidiu Drobotă

El a recunoscut că Ending the Fed publică ştiri de propagandă, dar consideră că acest lucru nu este deloc diferit faţă de ceea ce fac zi de zi marile surse de informare. De asemenea, el şi-a exprimat regretul că a creat poveşti şi subiecte care s-au dovedit a fi false şi fictive, dar a ţinut să precizeze că scoate de pe site orice fel de ştire demontată definitiv, cum ar fi cea despre Papa Francisc. „Poţi verifica aceste ştiri“, i-a spus Ovidiu Drobotă reporterului inc.com.

Tânărul din Oradea descrie site-ul Ending the Fed drept un site „de ştiri conservatoare“ şi „unul dintre cele mai mari din lume“. Site-ul are 3,3 milioane de vizitatori pe lună în Statele Unite, potrivit Quantcast. Cea mai mare parte din trafic vine de pe Facebook. În comparaţie, USA Today are 1,9 milioane de unici pe lună, iar Los Angeles Times 3,6 milioane, în timp ce site-ul Snopes.com, care demontează ştirile false, are în jur de 30,2 milioane de unici, potrivit Quantcast.

Drobotă şi-a descris activitatea pe Ending the Fed ca un hobby ce provine din propriul său interes asupra politicii americane.

„Am auzit de Donald J. Trump în octombrie 2015 şi mi-a plăcut. Mi-a plăcut că era din afara sistemului. L-am studiat pe el şi am studiat şi mass-media. Şi am considerat că îl pot ajuta să câştige preşedinţia creând un site. Aşa că am creat Ending the Fed. Îmi pare rău că am postat ştiri false. Le-am scos de pe site, dar la acea dată nu ştiam că erau chiar false“, a declarat el.

Totuşi, românul susţine că nu a avut nicio legătură cu campania oficială a preşedintelui ales al Statelor Unite şi nici cu Rusia sau cu WikiLeaks.

„Nu am vreo legătură cu campania lui Trump. Sunt doar un susţinător al lui Trump. Nu îmi place să ies în public pentru că mulţi liberali mă numesc rasist, ceea ce nu sunt. Primesc multe mesaje pe Facebook care mă hărţuiesc. De asemenea, nu am niciun fel de relaţie cu Rusia sau cu WikiLeaks. Ca să fie clar“, a subliniat Ovidiu Drobotă.

Drobotă, conectat la mai multe site-uri obscure

În România, Drobotă este managerul unuia dintre cele mai cunoscute site-uri conspiraţioniste, care publică informaţii trunchiate sau pur şi simplu copiază bucăţi de articole din alte surse: Expunere.com. Numele său apare şi ca tag de autor al altui site, recentNEWS.ro, dezvăluie PressOne.ro.

PressOne scrie că a dat pentru prima dată de numele orădeanului Ovidiu Drobotă în primăvara acestui an, în cadrul investigaţiei referitoare la clipul cu mesaj anti-european denumit Gândeşte România, postat de site-ul Gandeste.org şi devenit viral pe reţelele de socializare.

Imediat după ce clipul a fost postat de Gandeste.org, Drobotă l-a preluat pe canalul său de YouTube şi l-a promovat pe site-ul său şi pe pagina de Facebook aferentă.

În primăvara lui 2016, pe profilul său de Facebook, Drobotă apărea ca fiind CEO şi owner la Expunere.com. Între timp, aceste menţiuni au dispărut.

Contactat de Pressone în contextul promovării filmuleţului Gândeşte România, Ovidiu Drobotă s-a prezentat ca fiind managerul prezenţei online a Partidului Noua Românie.

Materialele de pe Expunere.com sunt de multe ori preluate de pe site-uri care pretind că dezvăluie tot felul de adevăruri ascunse despre România - şi al căror număr e în creştere. Majoritatea deţinătorilor acestor site-uri sunt însă greu de depistat.

Europa



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite