Pericolul din pahare. Evitați sărbătorile îmbibate cu alcool și atenție la postul intermitent!

0
0

Sărbătorile de iarnă se apropie, iar numărul caloriilor consumate va fi, cu siguranță, mai mare decât în mod normal. Pe lângă pericolul din farfurii, medicii ne atrag atenția și asupra pericolului din pahar.

Mâncărurile grase trebuie alternate cu cele sănătoase, spun medicii. FOTO stylist.co.uk
Mâncărurile grase trebuie alternate cu cele sănătoase, spun medicii. FOTO stylist.co.uk

Alcoolul face la fel de multe victime ca mâncarea nesănătoasă de tip fast-food.

Nu se recomandă bărbaților și femeilor sănătoase să bea mai mult de zece porții standard pe săptămână și mai mult de patru porții pe zi. Nu este media, este maximul”, spune dr. Rodica Ralea, medic diabetolog.

De exemplu, o cutie de bere light (350ml) conține 4% alcool si 100 calorii, pe când conținutul caloric al sortimentelor mai puternice (7-10% alcool) – bere belgiană și dozator- variază între 200 si 300 calorii la 350 ml.

Cocktail-urile clasice conțin de obicei 150-200 kcal, dar pot ajunge și la peste 300 de calorii sau chiar 700, dacă au ciocolată și frișcă. Țuica sau palinca au cam 80 kcal la 100 ml, iar vinurile - de la 150 la 220 de calorii într-un pahar de vin (150-250 ml care corespunde unei porții și jumătate sau două).

Cum să trecem mai bine peste această perioadă

Aportul caloric de Sărbători este mare, chiar dacă este greu, e bine să se reducă cantitatea porției de mâncare de la mesele de sărbători. Se poate mânca mai des dacă se simte nevoia, dar porțiile sa nu depășească 200 grame. Încercați să alternați mâncărurile. Mâncărurile grase trebuie alternate cu cele ușoare, cu alimente sănătoase. Ori de câte ori puteți, să consumați fructe, legume, semințe care să ajute digestia. Așa nu veți da peste cap digestia și vă veți simți bine pe toată durata Sărbătorilor”, spune dr. Rodica Ralea, medic primar medicina internă și specialist diabet zaharat, nutriție și boli metabolice, în cadrul Spitalului din Găești.

dr. Rodica Ralea, medic primar, specialist diabet zaharat, nutriție și boli metabolice
dr. Rodica Ralea, medic primar, specialist diabet zaharat, nutriție și boli metabolice

Care sunt cele mai nocive băuturi

În opinia doctoriței Ralea, băuturile dulci sunt cele mai nocive, mai ales la mesele de Crăciun. „Evitați băuturile foarte dulci. Alcoolul nu face casă bună cu alimentele grase. Dacă suferiți de diferite afecțiuni medicale, este chiar interzis. Nu se recomandă bărbaților și femeilor sănătoase să bea mai mult de zece porții standard pe săptămână și mai mult de patru pe zi. Nu este media, este maximul. În timp ce faceți acest lucru, aș recomanda alternarea băuturilor alcoolice cu apă și, de asemenea, amintiți-vă că alcoolul stimulează apetitul și slăbește controlul asupra a ceea ce mâncați”, este îndemnul său.

Rolul postul intermitent. Cui îi prinde bine

Despre postul intermitent, promovat de tot mai mulți nutriționiști, dr. Raluca Ralea îl consideră un stil alimentar, cu anumite contraindicații.

Postul intermitent este un trend în nutriție. Eu aș zice că este un stil alimentar care alternează perioadele de post cu cele ale unei alimentații normale, dar lipsite de restricții severe. Există diverse metode de post intermitent. Se recomandă două zile de post la fiecare cinci zile de alimentație normală. Nu este recomandat persoanelor cu vârstă mai mică de 18 ani, femeilor însărcinate și celor care alăptează, persoanelor care fac constant un efort fizic susținut și celor care au profesii ce impun concentrare și atenție sporită. Este contraindicat bolnavilor cronici, persoanelor în vârstă, celor cu imunodeficiență, în afecțiunile acute de tip infecțios, dar și celor care suferă de demență sau au avut accidente vasculare. Un astfel de plan alimentar este contraindicat depresivilor și persoanelor cu tulburări alimentare”, precizează dr. Ralea.

Viață sănătoasă


Ultimele știri
Cele mai citite