Ziarele atacă piaţa cărţilor electronice

0
0
Editurile şi site-urile de specialitate oferă mii de volume în format electronic
Editurile şi site-urile de specialitate oferă mii de volume în format electronic

Pe piaţa volumelor în format electronic, ocupată de editurile tradiţionale şi de site-urile dedicate, au intrat şi gazetele. Cărţile electronice comercializate de diverse publicaţii sunt mai ieftine, mai uşor de citit şi mai rapid de produs decât cele ale editurilor.

Conceptul de carte electronică se modifică în ritm ameţitor. Editurile importante din mediul online nu mai deţin supremaţia pe piaţă. Pe lângă noile site-uri dedicate cărţilor electronice, cum ar fi Amazon, tot mai mulţi autori îşi publică singuri cărţile pe suport electronic. Cei mai noi competitori care vor să-şi rezerve un segment din piaţă sunt însă instituţiile de presă.

Rapid şi cu costuri foarte mici, ziarele, revistele şi siteurile de ştiri, precum „The Huffington Post", urmăresc să-şi rotunjească veniturile publicând propriile versiuni de cărţi electronice, folosind un conţinut complet nou sau propunând sub o altă formă materiale pe care le-au oferit gratis în trecut.

Costuri reduse

Cărţile electronice publicate de ziare sunt în general mai scurte, mai ieftine şi produse într-un timp mai scurt decât cele convenţionale, redefinind conceptul de e-book. Astfel, publicaţia americană „The Huffington Post" a lansat ieri cea de-a doua carte electronică, „How we won" („Cum am câştigat" - n.r.), scrisă de Aaron Belkin, în care este povestită campania prin care s-a pus capăt politicii secretoase după care se ghidează armata americană.

Aceasta se adaugă unei liste de alte cărţi electronice lansate recent publicaţiile „The New Yorker", „The Boston Globe", „Politico" şi „Vanity Fair". Mai mult, „Open Secrets" (Secrete la vedere - n.r.), o altă carte electronică publicată de „The New York Times", a ajuns pe locul 19 pe lista de best-sellere făcută de prestigioasa publicaţie „The Times" în februarie.

De asemenea, noii jucători din mass-media caută să-şi micşoreze costurile de producţie cât se poate de mult. Astfel, „The Huffington Post", care a început să publice cărţi electronice luna aceasta, nu-i plăteşte pe autori în avans, dar împarte profitul cu ei. „Vanity Fair" şi „The New Yorker", pe de altă parte, au scris cărţi electronice adunând laolaltă articolele legate de subiecte de interes major, publicate deja.

Preşedintele Editurii Henry Holt and Company, Stephen Rubin, recunoaşte că deja concurenţa a devenit acerbă. „Dacă scriu o carte despre Rupert Murdoch, iar patru reviste fac în acelaşi timp patru cărţi electronice despre Rupert Murdoch, este evident că îmi fac concurenţă", a spus editorul, citat de „The New York Times".

Totuşi, în ciuda încercărilor susţinute ale publicaţiilor care vor să intre cu orice preţ pe piaţa cărţilor electronice, rămâne de văzut dacă produsele lor pot ajunge la acelaşi nivel cu cel al editurilor tradiţionale. „Eu fac ceva diferit faţă de ei. Cartea mea despre Murdoch va fi cea mai completă", a mai spus Stephen Rubin.

Colaborare

Creşterea numărului de cititori de cărţi online a ajutat revistele şi ziarele să găsească noi surse de venit, sunt de părere directorii editurilor. Unii manageri s-au aliat cu instituţiile media pentru a eficientiza procesul de redactare a cărţilor. De pildă, Random House, una dintre cele mai mari edituri din SUA, colaborează cu publicaţia „Politico" pentru a scoate pe piaţă o colecţie de patru cărţi electronice despre cursa prezidenţială de anul viitor. Fiecare dintre acestea va avea între 20.000 şi 30.000 de cuvinte. „Cred că natura cărţilor se schimbă. Limita dintre articole şi cărţi este din ce în ce mai difuză", a explicat Jon Mechman, directorul Random House.

"Cred că natura cărţilor se schimbă. Limita dintre articole şi cărţi este din ce în ce mai difuză."
Jon Mechman
director Editura Random House, SUA

Tehnologie


Ultimele știri
Cele mai citite