Facebook ia (mai) în serios minciuna şi vrea verificarea ştirilor false
0Multe dintre site-urile cu „ştiri false“ şi-au cules cea mai mare parte din trafic de pe Facebook. Reţeaua anunţă acum că va lupta, în sfârşit, cu minciuna şi dezinformarea. Reacţia vine la câteva luni după ce a anunţat un mecanism prin care ar fi trebuit să mai frâneze propagarea unor astfel de informaţii.
Prima soluţie a Facebook a fost să le permită utilizatorilor să raporteze informaţiile false. Acestea sunt apoi marcate cu textul „ştire disputată“ şi oamenii sunt sfătuiţi să nu le distribuie. Acum, duce conceptul acesta mai departe şi introduce o unealtă prin care identifică site-uri cu ştiri false şi le trimite unor organizaţii care se ocupă de verificarea faptelor expuse. Cele mai cunoscute sunt Snopes şi Politifact, iar în România există Factual. Acestea cercetează raportările şi furnizează un răspuns final cu privire la veridicitatea informaţiilor.
Un plus al procesului e transparenţa. Pentru subiectele marcate, utilizatorii vor fi informaţi cu privire la motivele pentru care nu sunt corecte sau adevărate. O urmare firească ar fi ca Facebook să oprească răspândirea lor pe reţea, dar ezită să facă asta, deoarece obţine trafic şi interacţiuni din partea celor care cred în astfel de ştiri şi le dau mai departe pentru a-şi susţine punctele de vedere.
Merită menţionat însă şi că instrumentul nu ee încă disponibil pentru toţi utilizatorii. Astfel de opţiuni, de fiecare dată când sunt lansate, pornesc din ţări vorbitoare de engleză, apoi sunt adaptate. Algoritmii sunt mai uşor de dezvoltat pentru utilizatori anglofoni. În ceea ce îi priveşte pe utilizatori, ar trebui să ştie că pentru a raporta ştiri false, procedeul e acelaşi ca la oricare altă raportare. Există cu fiecare mesaj o săgeată în dreapta sus. Noutatea e câmpul despre ştiri false.
Compania încă nu a dezvoltat (sau publicat informaţii despre) un algoritm care ar face asta automat. Ezită să facă asta, deoarece factorul uman care decide este încă mai bun în a cerne informaţii veridice decât un program automat. În fapt, problema a ajuns atât de mare şi din cauza unei opţiuni mai vechi a Facebook - „Trending topics“, unde erau adunate cele mai populare şi discutate subiecte. Funcţionalitatea a fost folosită de creatorii ştirilor false pentru a ajunge la cât mai mulţi oameni.