Alo? Internetul bate pe umăr telefonia clasică

0
Publicat:
Ultima actualizare:

		    Apariţia smartphone-urilor a influenţat dezvoltarea serviciilor de tipul Skype FOTO: Mediafax AFP
Apariţia smartphone-urilor a influenţat dezvoltarea serviciilor de tipul Skype FOTO: Mediafax AFP

Telefonia mobilă a trecut de la fix la mobil, iar de câţiva ani, mobilul începe să fie înlocuit de internet. Serviciile ca Skype, Messenger sau Google Talk sunt din ce în ce mai competitive. 

„Mr. Watson, vino încoace – vreau să te văd”. Transformarea vocii umane într-un semnal digital a străbătut mai multe etape, de când Elisha Grey şi Alexander Graham Bell se luptau pe patentul primului telefon, în 1870. Cuvintele lui Bell au traversat mai bine de un secol, iar astăzi, telefonul poate fi înlocuit de un simplu program din calculator.

Astăzi, telecomunicaţiile nu mai reprezintă doar simpla transmisiune a vocii pe o reţea de linie către utilizatorul aflat la celălalt capăt. Serviciile de internet 3G sau 4G au introdus conectivitatea extinsă, iar convorbirile pe internet şi mesajele scrise au început să fie transferate către serviciile numite Voice over IP (Voce prin IP). Deşi termenul poate părea nefamiliar celor nepricepuţi într-ale comunicaţiilor mobile, el este folosit de câţiva ani. Servicii ca Sykpe, Yahoo Messenger, Google Talk sau WhatsApp folosesc conexiunea de internet pentru a transmite semnalul şi nu reţelele tradiţionale de telefonie.

Acestea au început să fie privite ca un adversar al telecomunicaţiilor fixe, dar mai au de confirmat pentru a fi un adversar demn pentru telefoanele mobile. Calitatea lasă de dorit în lipsa unei conexiuni de internet bune, iar stabilitatea încă nu a atins cotele excelente pe care le are telefonia clasică. În plus, adoptarea acestora trebuie de cele mai multe ori precedată de achiziţionarea unui smartphone. 

Tehnologia care a inversat cursul logic al lucrurilor

Istoria serviciilor de telefonie mobilă prin internet are şi o antichitate: în anul 1995 o mică firmă din Statele Unite ale Americii, Vocaltec, a lansat ceea ce se crede acum că este primul serviciu de telefonie prin internet. Trebuie să ne gândim că tehnologia era revoluţionară, deoarece inversa practic procesul evolutiv. Internetul a fost mulţi ani dependent de reţelele de telefonie mobilă, prin protocolul Dial UP, iar Vocaltec făcea telefoanele dependente de internet.

Cu toate acestea, problemele erau nenumărate. Chiar şi în SUA, calitatea serviciilor de tip Broadband era foarte slabă, iar raza de acoperire limitată. Astfel, un număr mic de calculatoare puteau folosi aceste servicii, iar de multe ori erau afectate de întreruperea conexiunii.

Până în 1998, VoIP a ajuns să reprezinte 1% din numărul total de apeluri telefonice din SUA, iar până în 2000 procentul ajunsese la 3%, odată cu succesul acestor tehnologii în rândul companiilor mari şi a intrării gigantului Cisco în această poveste.

Momentul Skype

În 2003, tehnologia Voice over IP a primit un impuls esenţial în dezvoltarea ulterioară a industriei prin apariţia unui program realizat de doi nordici: Skype. Serviciul oferea şi posibilitatea discuţiilor instantanee clasice, dar avea şi alte avantaje: se concentra pe telefonie mobilă pe internet şi videochat. În 2003, un program care permitea convorbiri gratuite între utilizatori era încă o minune. Dacă în 2012 avem numeroase unelte de acest fel, iar reţelele sociale introduc pe bandă rulantă opţiunea de videoconferinţă, Skype era aproape unic.

Evoluţia acestui program a fost rapidă şi controversată. Fondatori erau danezul Janus Friis şi suedezul Niklas Zennstrom, dar creierele din spatele software-ului erau estonienii din spatele programului de sharin Kazaa, care a avut numeroase probleme cu autorităţile din cauza problemelor în privinţa pirateriei.

În 2005, eBay a cumpărat platforma, iar până în aprilie 2006, aceasta avea deja 100 de milioane de utilizatori înregistraţi. Dacă utilizatorii adorau programul pentru simplitatea sa, în interiorul companiei existau conflicte uriaşe între fondatori şi eBay. Aceştia din urmă au vândut 70% din acţiuni, iar după alţi trei ani, un gigant al tehnologiei achiziţiona compania: Microsoft. O idee simplă la început a fost cumpărată cu 8,5 miliarde de dolari.

Cifrele utilizatorilor sunt cu atât mai importante: 65 de milioane de utilizatori intrau pe Skype în fiecare zi la sfârşitul anului trecut, iar 700 de milioane de minute erau petrecute în convorbiri gratuite între utilizatorii programului. În privinţa minutelor plătite situaţia nu era atât de incendiară, dar utilizatorii vorbeau totuşi 30 de milioane de minute pe zi sunând către numere de telefon mobil fix sau mobil. Iar la nivel mondial, Skype a trecut de 15% cotă de piaţă în privinţa apelurilor mobile.

Iată un video explicativ asupra sistemului după care funcţionează Skype

Cum funcţionează?

Telefonia clasică transformă vocea umană într-un semnal care circulă prin reţele tradiţionale până la destinatarul apelului, prin intermediul unor reţele. Acelaşi lucru se întâmplă şi cu VoIP, doar că semnalul este transportat cu ajutorul internetului. Dacă utilizatorul sună un număr de telefon obişnuit, semnalul este transformat într-unul clasic, înainte de a ajunge la destinaţie.

Există patru metode prin care poate fi făcut un apel pe internet. Cea mai simplă metodă este de la calculator la calculator. Singurele lucruri de care este nevoie sunt un program specializat, un microfon, boxe sau căşti şi o conexiune de internet puternică. Metoda a evoluat în ultimii ani, odată cu apariţia dispozitivelor noi: smartphone-urile şi tabletele, unde putem folosi aplicaţiile speciale ale programelor de VoIP, iar acestea consumă trafic din abonamentul de date.

Există alte două metode, care implică telefoane fixe. Aşa numitele telefoane IP arată la fel ca cele normale, dar în locul unei mufe obişnuite de telefonie (RJ-11), folosesc o mufă Ethernet, pentru conectarea la un modem. Tehnologia mai veche este cea ATA, care transformă un telefon obişnuit într-unul VoIP cu ajutorul unui adaptor.

Avantajele şi dezavantajele telefoniei online

Cel mai mare avantaj al reţelelor de telefonie online este costul redus oferit de către internet, iar pe viitor, odată cu disponibilitatea reţelelor wireless în mai multe locuri, disponibilitatea va fi şi mai mare. Cu toate acestea, multe dintre reţelele de telefonie mobilă clasică şi-au micşorat tarifele, iar diferenţele nu sunt atât de mari. De asemenea, portabilitatea este esenţială pentru aceste programe, mai ales atunci când sunt implementate în cadrul unor firme.

Indiferent dacă partenerii de business sunt în România, Indonezia sau Statele Unite ale Americii, tarifele sunt identice, iar dacă programul folosit este similar, gratuitatea este asigurată. Singurele costuri sunt cele la abonamentul de internet.

În plus, utilizatorii care aleg să-şi transforme reţeaua fixă într-una VoIP au avantajul de a-şi putea porta numărul indiferent de reţeaua folosită, acesta fiind unul virtual. De asemenea, pot fi realizate videoconferinţe cu uşurinţă, mai ales odată cu implementarea şi dezvoltarea pieţei de tablete şi smartphone-uri.

Principalul dezavantaj menţionat de site-urile de specialitate este faptul că o reţea de telefonie VoIP nu rezistă în faţa unei căderi a curentului electric, fiind total dependentă de acesta spre deosebire de telefonia clasică. Astfel, apelurile de urgenţă ar fi imposibil de realizat. O altă dificultate este identificarea locului în care se află apelantul. Dacă reţelele clasice sunt asociate unei adrese fizice, un VoIP este asociat unei adrese IP, care nu duce neapărat către un loc fizic.

Calitatea serviciilor de voce pe internet mai trebuie îmbunătăţită, deoarece depinde de foarte mulţi factori: conexiunea la internet, aparatura tehnică, serviciile providerului şi destinatarul. Practic, în momentul de faţă, fluctuaţile de semnal sunt extrem de mari şi apelurile sunt mereu sub semnul întrebării.

Îngrijorare din Statele Unite ale Americii

De curând, operatorii de telefonie din Statele Unite ale Americii şi-au arătat îngrijorarea în faţa dezvoltării serviciilor de voce gratuite oferite de către distribuitorii de internet. Astfel, operatorii nu sunt îngrijoraţi doar de Skype sau FaceTime, ci şi de noi apariţii. În SUA, T-Mobile oferă un soft numit Bobsled, care iniţial era doar o modalitate de a telefona pe Facebook. Cu toate acestea, el s-a transformat într-o aplicaţie completă de voce pentru toate sistemele de operare şi, spre deosebire de Skype, toate apelurile sunt gratuite, iar utilizatorii pot lăsa mesaje vocale pe Wall-ul prietenilor de pe Facebook.

Potrivit lui Alex Samano, directorul de comunicare de la T-Mobile SUA, a declarat pentru „PC World” că serviciul are acum 2 milioane de utilizatori care au realizat 10 milioane de apeluri din aprilie 2011, momentul când a fost introdus programul. Serviciul este foarte popular pe aceeaşi nişă ca şi toate serviciile VoIP: apeluri internaţionale. 80% din apeluri sunt făcute către aceste destinaţii.

Influenţă asupra telefoniei fixe

Serviciile de voce prin internet au început să concureze cu cele de telefonie clasică la nivelul calităţii. „Datorită evoluţiei echipamentelor şi a softurilor utilizate, calitatea serviciilor VoIP se apropie din ce în ce mai mult de calitatea serviciului de voce transmis prin protocoale specifice reţelelor de comunicaţii electronice”, a declarat pentru „National Post” preşedintele Autorităţii Naţionale pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii, Marius Cătălin Marinescu. În schimb, reprezentanţii Vodafone contactaţi de către redactorii noştri susţin că „se menţine încă o diferenţă faţă de serviciile de voce tradiţionale”.

Reprezentantul ANCOM susţine că în România, apariţia serviciilor VoIP a „influenţat cu precădere telefonia fixă, exercitând o presiune concurenţială asupra preţurilor serviciilor de voce pe anumite segmente, în special pe cel al apelurilor internaţionale. Operatorii noi, intraţi după 2003, în piaţa serviciilor de telefonie fixă, au adoptat direct tehnologia şi au putut să practice astfel tarife competitive”. La nivelul reţelelor de telefonie mobilă, nu se poate vorbi încă de o concurenţă puternică, deoarece „România este foarte competitivă la acest capitol, iar tarifele mobile sunt printre cele mai mici din Europa, lucru ce aduce un plus pentru telefonia clasică”, potrivit reprezentanţilor Vodafone.

Relaţia dintre operatori şi telefonia online

Unii operatori din România au introdus servicii specifice de telefonie VoIP pentru a contracara avântul programelor tradiţionale. Cu toate acestea, operatorii pot introduce taxe sau abonamente speciale care să limiteze sau să reglementeze mai bine accesul la astfel de servicii, pentru a se proteja.

„În principiu, orice operator poate introduce o taxă sau un abonament special pentru aceste servicii, în funcţie de strategia sa comercială. Dar, atâta timp cât compania s-a angajat prin contract să furnizeze utilizatorului acces complet şi nerestricţionat la servicii de date, aceasta poate introduce asemenea taxe sau restricţiona accesul la anumite servicii prin protocol IP în contractele aflate deja în derulare doar dacă şi-a rezervat dreptul de a modifica aceste aspecte în cuprinsul contractului încheiat cu abonatul. În cazul în care furnizorul şi-a rezervat acest drept, modificările contractuale pot interveni doar cu notificarea abonatului cu cel puţin 30 de zile înainte de intrarea în vigoare a modificărilor pe care furnizorul intenţionează să le implementeze, timp în care abonatul are dreptul să decidă continuarea sau încetarea relaţiei contractuale”, ne-a declarat Marius Marinescu.

De exemplu, cei de la Vodafone ne-au menţionat că oamenii cu abonament la ei pot avea acces la serviciile VoIP după ce activează o opţiune dedicată, atât pentru internetul de pe telefonul mobil, cât şi pentru serviciile mobile broadband. Acest lucru vine ca un răspuns la acuzele aduse companiei pe unele forumuri online, unde utilizatorii susţin că Vodafone blochează accesul la aceste servicii sau nu le include în abonamentele şi ofertele clasice de date pe internet. Aceştia pot accesa apelurile de voce şi video pe internet numai pe baza unui abonament Premium. Aceasta costă 1,04 euro pe lună, iar la un abonement cu internet mobil costă 3,13 euro lunar.

De curând, RCS&RDS a lansat serviciul de voce prin internet Digi Oriunde, potrivit site-ului hotnews.ro. Aplicaţia este compatibilă pentru orice utilizator cu sistem de operare Android, iar doi utilizatori pe reţele diferite pot folosi serviciul dacă îşi instalează programul de pe magazinul online Google Play. Tarifele acestui serviciu, potrivit site-ului amintit, sunt următoarele: gratuit şi nelimitat pentru apelurile către reţelele DigiMobil şi DigiTel, oriunde în lume, 3,72 sau 6,2 eurocenti pentru reţelele mobile din România, 1,24 de eurocenţi pe minut pentru reţelele fixe, iar pentru apeluri internaţionale aceleaşi tarife care se plătesc pe serviciile tradiţionale.

Roaming sau internet

Reprezentanţii din industria telecom din România încă nu pot prevedea momentul când reţelele tradiţionale ar putea fi concurate sau chiar înlocuite de cele prin internet. „Există o tendinţă evidentă de transformare a reţelelor de comunicaţii electronice în reţele bazate pe IP, însă momentul în care toate reţelele de comunicaţii electronice vor fi bazate pe IP este încă destul de îndepărtat”, a spus Marius Marinescu.

De asemenea, a adăugat Marinescu, nu se pune încă problema schimbării infrastructurii, procesul fiind încă foarte departe. „Protocoalele IP sunt deja implementate pe reţelele de comunicaţii electronice. Nu va avea loc o dezafectare a reţelelor de comunicaţii electronice (altele decât reţelele strict informatice), ci, datorită progreselor tehnologice, cele două tipuri de reţele vor converge către un singur tip de reţea pe care se vor transmite exclusiv pachete de date. Acest proces este însă unul de durată, în cadrul căruia vor coexista reţele aflate în diverse stadii de evoluţie”, a spus acesta.

În acelaşi timp, reprezentanţii Vodafone cred că momentul este îndepărtat sau chiar nu va veni deloc. „Având în vedere direcţia Uniunii Europene de a scădea tarifele de interconectare în roaming, această trecere către VoIP în roaming se va atenua”, au spus oficialii companiei.

Problemele cu legea la nivel mondial

La nivel mondial, mai multe ţări au acţionat pentru a stopa ascensiunea VoIP, simţind că acest lucru ar periclita reţelele fixe, controlate de cele mai multe ori de către stat. De curând, Etiopia a fost epicentrul acestor probleme, când Organizaţia Reporteri fără Frontiere a raportat că o lege ratificată pe 24 mai criminalizează folosirea Skype şi a altor servicii asemănătoare. Astfel, utilizatorii ar fi riscat 15 ani de închisoare dacă foloseau astfel de programe fără autorizaţia reprezentanţilor guvernamentali.

Reprezentanţii din capitala Etiopiei, Addis Abeba, au susţinut că „ilegalitatea apare când Skype este folosit pentru activităţi ilicite”, scria la acea dată BBC. Aceste activităţi nu au fost bine definite, dar printre ele intră şi realizarea de telefoane neautorizate. Informaţia a fost reluată de către portatul italian „PuntoINformatico”, care a transmis mesajul lui Shimeles Kemal, unul dintre reprezentanţii guvernului etiopian, care a spus că autorităţile nu au nicio intenţie de a criminaliza Skype-ul.

Alte ţări unde serviciile de telefonie prin internet sunt blocate, pentru ca adversarii regimurilor politice să fie controlaţi mai bine, sunt Emiratele Arabe Unite şi Omanul. De exemplu, în Oman, folosirea Skype-ului se poate pedepsi cu până la doi ani de închisoare. Iar autorităţile sunt extrem de serioase în această privinţă. În 2009, poliţia locală a făcut raiduri în 121 de internet cafe-uri şi a arestat 212 de persoane pentru folosirea serviciilor VoIP.

Surprinzător, Coreea de Sud este una dintre ţările unde telefonia online este strict reglementată, pentru a nu afecta performanţele firmelor clasice. Numai serviciile autorizate pot fi folosite, iar acestea au aceleaşi tarife ca şi reţelele terestre, reducând profitabilitatea acestora.

În China, lucrurile au fost făcute printr-o metodă specifică: o colaborare dintre Skype şi un furnizor local, care au realizat un software special pentru piaţa naţională. Numit TOM, serviciul montorizează mesajele şi apelurile, respectând prevederile cenzurii din China.

Reglementări în Uniunea Europeană

Regulile comunitare sunt încă vagi, dar un studiu pe acest domeniu poate fi studiat la această adresă. 

Tehnologie

Top articole

Partenerii noștri


Ultimele știri
Cele mai citite