Un adolescent a descoperit o nouă planetă în a treia sa zi de muncă la NASA

Ilustraţie a sistemului TOI 1338. Foto: NASA's Goddard Space Flight Center/Chris Smith

Americanul Wolf Cukier, în vârstă de 17 ani, se afla într-un stagiu la agenţia spaţială în vara anului trecut, când a realizat descoperirea.

Cukier a localizat planeta în timp ce verifica date trimise de satelitul TESS al NASA şi marcate de voluntari din întreaga lume, prin intermediul proiectului Planet Hunters TESS, o iniţiativă prin care oricine poate căuta lumi noi.

”Mă uitam la datele marcate de voluntari ca fiind sisteme în care două stele se rotesc una în jurul celeilalte, eclipsându-se reciproc la fiecare orbită” arată Cukier, citat de Digital Trends. ”În cea de-a treia zi a stagiului, am observat un semnal provenind de la un sistem denumit TOI 1338. Iniţial, am crezut că era vorba de o eclipsă stelară, însă timpii nu se potriveau. S-a dovedit a fi o planetă.”

TOI 1338 b este o planetă care orbitează două stele (circumbinară), acestea fiind destul de diferite una de cealaltă: una dintre ele este cu 10% mai mare decât Soarele nostru, în timp ce a doua este o stea pitică mai mică, mai rece şi cu o strălucire mai redusă decât cea a Soarelui.

Odată ce planeta a fost identificată, oamenii de ştiinţă au folosit un software denumit ”eleanor” pentru a confirma că mişcările detectate arată cu adevărat ceea ce se întâmplă în sistemul TOI 1338, şi nu provin de la o eventuală greşeală a instrumentelor.