Recordurile de autor, partea sportivă a artei
0Lucian Grigorescu nu l-a cunoscut pe Victor Brauner, dar concurează cu el în aceleaşi clasamente de vânzări.
Tradiţionalişti versus modernişti versus contemporani - e un război. În spatele formalismului academic şi aristocratic, rivalităţile dintre artişti şi dintre grupări artistice au fost mereu unele acerbe. Iar, dacă în Europa şi America generaţia vechilor maeştri a fost scoasă de pe piaţă şi imobilizată muzeal încă din secolele trecute, în România, unde piaţa de artă are doar 10 ani vechime, toţi artiştii şi toate curentele sunt plasaţi în aceleaşi tranşee.
Recordurile din 2011 nu s-au repetat şi în acest an, iar piaţa de profil înregistrează un minus în al doilea trimestru, manifestat nu atât prin scăderi de cotă, cât prin scăderi de volum. Gradul de adjudecare a lucrărilor din licitaţii este indicatorul cel mai afectat. Autorii consacraţi vând încă în profit, dar multe lucrări rămân neadjudecate. Reducerea bugetelor ascute şi mai mult competiţia între artişti.
1,6 milioane de euro pe lună
De la 8.250 de euro vânzări lunare în ianuarie 2002, piaţa a crescut până la un maxim de 2,5 milioane de euro în septembrie şi noiembrie anul trecut şi s-a stabilizat ulterior pe un plafon de peste un milion de euro vânzări lunare. Luna trecută, cifra totală a vânzărilor a fost de 1.590.355 de euro, conform noului indice ArtLichid, publicat de casa de licitaţii Artmark. Acesta are valori ponderate, dar confirmă o scădere de la 258.000 de puncte la 191.000 de puncte faţă de aceeaşi lună a anului trecut. Scăderea se vede şi cu ochiul liber în sălile de licitaţii, unde loturi interesante au rămas neadjudecate, iar noile recorduri de autor au fost mai rare.
Piaţa recordurilor de autor
Majoritatea artiştilor au stabilit recorduri personale în 2011. Cele mai impresionante au fost cele ale autorilor de top: Grigorescu şi Tonitza
- cu peste 250.000 de euro. În 2012, până la această dată, cea mai bună vânzare a lui Grigorescu este un 195.000 de euro, iar a lui Tonitza - un 170.000. Dintre autorii de Top 100 din clasamentul Tudor-Art, 53 deţin recorduri stabilite în 2011, iar 18 au recorduri stabilite în 2010. Între cei din urmă se numără Iser, Mutzner, Baba, Theodorescu Sion, Şirato şi Lucian Grigorescu. 20 dintre autori deţin recorduri şi mai vechi, trei dintre acestea (pentru Ressu, Ion Pacea şi Marcel Iancu) datând din 2009, câte şapte recorduri - din 2008 şi 2007 (inclusiv nume ca Pallady, Aman, Bălaşa), iar cel mai vechi record de autor rămas neschimbat datează din 2005 şi a fost stabilit pentru pictoriţa Mina Byck Wepper. Ea se află acum pe poziţia 92 în clasamentul vânzărilor, cu preţuri medii de 1.600-1.800 de euro, chiar dacă a reuşit o vânzare la 6.500 de euro cu şapte ani în urmă.
Autorii lui 2012
În primele şase luni din acest an au fost stabilite 11 noi recorduri de autor pentru artiştii de top. Cel mai important este un 75.000 de euro pentru o lucrare de Victor Brauner, rarisim la Bucureşti, dar cel mai tranzacţionat pictor român în străinătate. Ceilalţi autori cu recorduri în 2012 sunt: Alexandru Ciucurencu, Dumitru Ghiaţă, Horia Bernea, Yor, Ştefan Dimitrescu, Henri Catargi, Ludovic Bassarab şi Alexandru Ţipoia. De asemenea, Jules Perahim şi-a egalat recordul din 2011 (15.000 de euro), iar G.D. Mirea, vechi maestru, a avut o revenire spectaculoasă după mai mulţi ani slabi, reuşind un record personal la 40.000 de euro.
1.337.450 de euro a fost cel mai bun rezultat al unei licitaţii din 2012 (licitaţia Internaţională România - Moldova).
Artişti şi cote: Margareta Sterian, în umbra propriei performanţe
Situată la un randament mediu anual de 31%, Margareta Sterian a vândut în prima parte a lui 2012 cinci lucrări în casele de licitaţii. Deşi are un preţ mediu pe tablou calculat în 2011 la uşor peste 5.000 de euro, cea mai bună vânzare în acest an a fost de doar 3.250 de euro, preţ obţinut pentru lucrarea „Datini" (foto). Autoare, în special, de naturi statice cu flori, dar şi de lucrări inspirate din lumea satului, Margareta Sterian deţine un record personal datorat vânzării spectaculoase a tabloului „Flori". Uleiul în cauză a fost adjudecat la Artmark, în 2008, la valoarea de 42.500 de euro, după ce intrase în licitaţie cu o estimare de 1.500 - 2.000 de euro. ;
Agenda investiţiilor: Baba, Cheller, Cumpăna. Total: o sută de mii
Casa Alis propune în licitaţia din 17 iulie peste 75 de loturi, cu patru lucrări al căror preţ estimativ în lei este un număr format din cinci cifre. Vedeta şedinţei este uleiul „Crăiţe" (foto) semnat de Corneliu Baba, care porneşte în licitaţie cu o estimare minimă de 66.000 de lei. Alături de el se află o lucrare din seria „Peisaj de iarnă" a lui Jean Cheller (estimare minimă: 30.000 de lei) şi o „Ţărăncuţă" a lui Rudolf Schweitzer-Cumpăna (estimare minimă: 16.000 de lei). Lor li se adaugă alte două lucrări evaluate la peste 10.000 de lei, un Octav Băncilă la 12.000 de lei („Liliac") şi un Eusaţiu Stoenescu la 35.000 de lei („Portret de fetiţă"). În aceeaşi şedinţă, organizatorii mai propun lucrări în tehnică minoră - creion, laviu, tuş - semnate de Tonitza (6.000 de lei), Steriadi (2.800 de lei) şi Pallady (6.500 de lei). ;
Clasamente: Primul semestru, Top 10 prezenţe în licitaţii
1. Schweitzer Cumpăna, 230.026 de euro / 32 de lucrări
2. Octav Băncilă, 171.880 de euro / 23 de lucrări
3. Gheorghe Petraşcu, 435.527 de euro / 22 de lucrări
4. Constantin Piliuţă, 86.536 de euro / 21 de lucrări
5. Adam Bălţatu, 82.649 de euro / 18 lucrări
6. Leon Biju, 27.569 de euro / 17 lucrări
7-8-9. Corneliu Baba, 155.241 de euro / 16 lucrări
7-8-9. Samuel Mutzner, 111.224 de euro / 16 lucrări
7-8-9. Horia Bernea, 90.578 de euro / 16 lucrări
10. Ludovic Bassarab, 25.248 de euro / 15 lucrări