Poveste din România de azi – Orchestrele Naţionale de Tineret, primii 10 ani“, lansare de carte şi concert aniversar la Ateneu VIDEO
0Sâmbătă, volumul "Poveste din România de azi – Orchestrele Naţionale de Tineret, primii 10 ani", semnat de muzicologul Oltea Şerban-Pârâu şi publiccat la editura Nemira, a fost lansat în prezenţa autoarei şi a personajului principal al cărţii, violoncelistul Marin Cazacu. Evenimentul a avut loc înaintea concertului aniversar de la Ateneul Român al Orchestrei Române de Tineret, care a fost condusă de Cristian Mandeal.
„Am început să vorbesc serios cu Marin Cazacu despre ideea unei cărţi povestind primii zece ani ai Orchestrei Române de Tineret în 2017, când pregătirile pentru anul aniversar erau deja pe ultima sută de metri. La 10 ani de când ascultam la Sinaia primul concert al Orchestrei Române de Tineret, am început să depăn firul înapoi, stând de vorbă cu cele mai importante persoane din istoria acestui vis împlinit şi în primul rând cu persoana de la care a pornit ideea Orchestrelor Naţionale de Tineret ale României, în 2008, la Sinaia, violoncelistul, profesorul şi promotorul Marin Cazacu”, scria Oltea Şerban-Pârâu în primele rânduri ale cărţii.
Scriitorul Cristian Teodorescu recomandă acest volum : „Am devenit un suporter, dacă pot să zic aşa, al orchestrelor de tineret din lumea muzicii clasice. Atunci când Marin Cazacu a avut la noi această idee, cu zece ani în urmă, asta mi s-a părut curată minunăţie. Am sperat atunci că ideea sa nu va avea soarta multor idei generoase care încep bine, dar se termină prost. Căci cred că destinul unui tânăr muzician e cât se poate de fragil, chiar dacă acel muzician e extraordinar de talentat. Marin Cazacu a avut şi are o extraordinară tenacitate în continuarea acestui proiect. Cine l-a ascultat şi ca violoncelist şi ca manager cred că s-a simţit încântat văzând cât de bine şi-a pus în operă ideea, fără să-şi pună în umbră propria sa carieră. Mă bucur că Oltea Şerban-Pârâu a scris acum o carte despre orchestrele de tineret din România, pornind de la o discuţie memorabilă cu Marin Cazacu în care acest maestru al violoncelului şi al unei viziuni artistice fără egal i s-a mărturisit cu o gândire de mare om de cultură, pentru care a face ceva cuprinzător în muzică, ţine de inspiraţie, dar şi de perseverenţa de a transforma o idee în orchestre care pot fi pipăite cu urechea”.
"Sinaia, o cofetărie sau o cafenea din Parc, în faţa Cazinoului, spaţiu ce se identifică, practic, după cum veţi afla mai departe, cu istoria Orchestrei Române de Tineret. Sau Domeniul Dracula Daneş, lângă Dumbrăveni, oraş unde avea loc un festival de muzică clasică la care Marin Cazacu cânta cu Violoncelissimo (un altul dintre importantele sale proiecte muzicale).
Sau biroul directorului Centrului Naţional de Artă „Tinerimea Română“ din palatul cu acelaşi nume de pe cheiul Dâmboviţei din Bucureşti. Ori culisele unei săli de concert celebre, Rose Theater din New York, în timpul celei de-a doua repetiţii, când lucrurile merg deja de la sine şi putem sta de vorbă printre pupitre şi cutii de instrumente.
Toate acestea, la care se pot adăuga multe alte locuri şi ore de observaţie directă a ceea ce îndrăznesc să numesc „fenomenul Orchestrelor Naţionale de Tineret ale României“, m-au condus spre adunarea paginilor din volumul de faţă", subliniază autoarea Oltea Şerban-Pârâu.
OLTEA ŞERBAN-PÂRÂU este muzicolog şi critic muzical, doctor în muzicologie. Este deţinătoarea unui doctorat în muzicologie la Universitatea Naţională de Muzică din Bucureşti, este membră a Uniunii Compozitorilor şi Muzicologilor din România, a Uniunii Criticilor Muzicali „Mihail Jora” şi a Asociaţiei Române a Femeilor în Artă. Activitatea ei publicistică se traduce în mii de articole publicate, majoritatea pe teme muzicale, în mii de minute de emisiuni şi programe de radio şi în numeroase emisiuni şi apariţii TV. A fost distinsă cu mai multe premii, printre care Premiul pentru originalitatea profilului radiofonic al Consiliului Naţional al Audiovizualului şi Premii pentru publicistică ale Uniunii Compozitorilor şi Muzicologilor din România. A scris volumul De vorbă cu Ruxandra Donose (Editura Operei Naţionale Bucureşti, Bucureşti, 2014). Este semnatara traducerii şi a articolelor privind compozitorii români pentru Larousse - Dicţionar de mari muzicieni - şi a celor din secţiunea muzicală a Micului dicţionar enciclopedic. O fişă completă ar cuprinde şi o intensă activitate de consilier muzical, artistic şi de presă al unor instituţii muzicale, teatrale şi festivaluri naţionale şi internaţionale prestigioase şi coordonator artistic al unor turnee şi proiecte culturale precum Pianul călător, Duelul viorilor, Vioara lui Enescu, Flautul fermecat, Cele trei dive, COOLsound, Clasic la puterea a treia, Turneul naţional Teodora Gheorghiu etc. A condus timp de şapte ani postul particular Radio Romantic (1995 – 2002), între 2005 şi 2013 a fost redactorul şef al postului public Radio România Cultural, între 2013 şi 2015 a condus Centrul Cultural Media Radio România, structură ce a cuprins toate entităţile cu activitate, misiune şi vocaţie culturală din Societatea Română Radiodifuziune, calitate în care a coordonat Târgul Internaţional de Carte Gaudeamus, activitatea Editurii Casa Radio, Festivalul Internaţional al Orchestrelor Radio - RADIRO şi Festivalul International Grand Prix Nova. Din 2009 şi până în 2015 a fost director artistic al Orchestrelor şi Corurilor Radio. După 2015 a fost consilier în management si editor la Radio România.
CUPRINS VOLUM ANIVERSAR
Istoria Orchestrelor Naţionale de Tineret ale României,
povestită de Marin Cazacu
Privind Orchestra Română de Tineret de la pupitru,
cu Cristian Mandeal
Horia Andreescu şi istoria Romanian Sinfonietta.
De vorbă cu Cristian Măcelaru
despre Orchestra Naţională Simfonică a României
Liviu Prunaru, perspectiva unui concertmaestru
asupra Orchestrei Române de Tineret
O istorie recentă în cronici muzicale
Din presa străină
Anexe
Orchestrele Naţionale de Tineret ale României
Orchestrele Naţionale de Tineret ale României – 10 ani –
Proiectele anului aniversar
Istoricul Orchestrelor Naţionale de Tineret ale României
Apariţia cărţii a beneficiat de sprijinul Fundaţiei Prietenii muzicii „Serafim Antropov”, JTI şi Senia.