Codul bunelor maniere în mediul virtual: Cum să fii elegant în online

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Pentru a preveni conflictele în mediul online, ar trebui să ne ghidăm după câteva principii etice
Pentru a preveni conflictele în mediul online, ar trebui să ne ghidăm după câteva principii etice

Regulile de bună purtare în lumea virtuală sunt definitorii pentru imaginea unei persoane, în condiţiile în care comunicarea online este astăzi o rutină.

În România, 48,7% din persoanele cu vârste peste 15 ani folosesc internetul, potrivit unui sondaj realizat în 2012 şi publicat la începutul acestui an de GfK. Procentul este cu 8,4% mai mare faţă de anul 2010, ceea ce demonstrează că românii comunică tot mai mult online.

Un angajat trimite şi primeşte, în medie, 10.000 de e-mailuri într-un an de activitate, arată un alt studiu, de data aceasta britanic, publicat de curând de Şcoala de Business „Warwick“. Iar un angajat din patru nu îşi aminteşte viaţa înainte de apariţia e-mailului, potrivit aceleiaşi cercetări.

Detaliile construiesc imaginea online

Comportamentul afişat virtual contribuie la crearea imaginii unui individ în aceeaşi măsură ca gesturile şi cuvintele exprimate faţă în faţă. „La fel cum imaginea «fizică» a unei persoane este percepută în ansamblu, dar şi din detalii, acelaşi lucru este valabil şi în online.De exemplu, într-un e-mail, imaginea de ansamblu va fi dată de corectitudinea gramaticală, de cursivitatea limbajului, de felul în care este structurată informaţia, la fel cum o pagină personală de Facebook este relevantă pentru preferinţele noastre sociale“, crede consultantul de imagine Irina Markovits, din Bucureşti.

În aceste condiţii, „convieţuirea“ în online ar trebui condiţionată, ca şi cea din spaţiul real, de principii etice. „Există o nevoie reală pentru un cod al bunelor maniere în spaţiul digital, mai ales în rândul generaţiei actuale de adolescenţi, care învaţă online, comunică online, socializează online“, mai spune Irina Markovits.

Odată ce ne asumăm o identitate în mediul online, indiferent că este vorba despre o adresă de e-mail sau despre un cont pe o reţea socială, regulile de comportament sunt foarte importante, cu atât mai mult în contextul unei comunicări profesionale.

De la comentariile lăsate pe o poză sau la un articol, formulele de salut, semnătură şi până la dimensiunea fontului folosit – toate aceste detalii contribuie la impresia lăsată în online. 

La fel cum imaginea «fizică» a unei persoane este percepută în ansamblu, dar şi din detalii, acelaşi lucru este valabil şi în online. Irina Markovits, consultant de imagine

Comunicarea digitală a adus cu sine reguli noi de comportament, dar la fel de importante şi definitorii pentru imaginea unei persoane precum cele din comunicarea interpersonală. Iată câteva dintre ele:

- Răspundeţi cât mai repede unui e-mail. Cât mai repede posibil sau, cel puţin, până la sfârşitul zilei. Un răspuns dat târziu trebuie însoţit de scuze sau de o explicaţie pentru întârziere. Folosirea răspunsurilor automate de tipul „Nu sunt la birou“ sau „Sunt în concediu“ este recomandată.

- Nu trimiteţi mai departe mesajele primite. Oricât de haioase ar fi, nu este politicos să trimiteţi mesajele de la prieteni persoanelor cu care aveţi relaţii profesionale.

- Atenţie la formulele de salut! Ele nu trebuie să lipsească din mesajele online, indiferent că este vorba de e-mailuri sau de mesaje pe reţelele sociale. Ele nu se scriu în subiectul unui e-mail, ci în corpul acestuia. 

- Semnătura, mereu obligatorie. La sfârşitul fiecărui mesaj este recomandată scrierea numelui, chiar şi atunci când acesta corespunde adresei de e-mail. 

- Nu folosiţi „feţe zâmbitoare“, majuscule şi abrevieri. În mesajele trimise persoanelor necunoscute ori clienţilor nu este recomandată folosirea simbolurilor care exprimă stări sufleteşti. Majusculele sunt interpretate ca un ţipăt.

- Nu spuneţi unei persoane ce aţi aflat despre ea de pe internet. Majoritatea persoanelor caută online informaţii despre cei pe care urmează să îi cunoască. Însă evitaţi să dezvăluiţi lucrurile aflate în acest mod, mai ales dacă sunt personale. 

- Puteţi refuza „prietenia“ cuiva pe Facebook. Însă doar dacă nu vă cunoaşteţi. Altfel, gestul poate fi interpretat ca o lipsă de politeţe. Dacă o persoană necunoscută doreşte să vă adauge în lista de prieteni, ea ar trebui să explice motivul într-un mesaj.

Acest articol a apărut în „Weekend Adevărul“

Stil de viață



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite