Piata motoarelor pe doua roti incepe sa ia viteza
0Scuterul trage dupa el peste 60% din vanzari
Suntem departe de imaginile din Italia, Franta sau Grecia, unde marile orase sunt cucerite de "hoarde" uruitoare pe doua roti, care se strecoara pe stanga, pe dreapta, pe oriunde gasesc un loc liber printre masinile pe patru roti, reusind astfel sa castige lupta infernala cu blocajele de trafic. Chiar daca nu sunt inca o prezenta familiara pe drumurile romanesti, "motoarele" - motociclete, motorete - incep sa se vada printr-o... piata. La capitolul crestere, se pare ca aceasta ia viteza chiar mai repede decat piata autoturismelor. Baza cresterii sta in faptul ca pe o piata a pasiunii, a gustului pentru aventura, incepe sa se strecoare si aspectul de utilitate. Statisticile Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Autovehicule (APIA) arata ca in primele noua luni ale acestui an s-au vandut 852 de unitati - motociclete, motorete, scutere. Din pacate, nu se pot face comparatii cantitative, 2002 fiind primul an in care se centralizeaza asemenea date. Dar chiar si acesta poate fi un semn ca se intampla ceva fata de anii trecuti, dupa cum constata importatorii. (Productia autohtona a disparut odata cu motoreta Mobra) Asa cum era de asteptat, de departe cele mai multe achizitii (85%) s-au facut in lunile de primavara-vara. Dar aproape 70% din achizitii s-au facut pe segmentul mai putin "spectaculos" al motoarelor si scuterelor. Aceasta proportie se va pastra in urmatorii ani, cand toata piata va creste, cu un salt chiar de 50% in 2003 - spune Florin Stanciu, directorul diviziei Moto din cadrul firmei Paneuro, importator de scutere Piaggio, Vespa si Gilera. Importatorul a vandut de la inceputul anului 470 unitati, in general din gama 50 cmc. Prognozele sale se bazeaza pe faptul ca in special tinerii vor lua in considerare partea practica peste cea de "distractie". In urma cu 30-40 de ani era descoperit si la noi, prin Manet-ul cehoslovac, acest tip de motoreta cu roti mici, dotata cu platforma si aparatoare pentru genunchi, pe care "stai drept". Sigur ca pe doua roti te ploua, nu mergi pe ger, e mai periculos in trafic decat cu masina mica - dar cu un scuter te deplasezi foarte usor in orasele aglomerate, cheltuiesti moderat pentru ca nu consuma mult (intre 2 si 4,5 l/100 km) si il poti conduce pe drumurile publice de la 16 ani (pentru capacitatea 50 cmc), pe baza permisului categoria A1. Preturile de vanzare pleaca de la 1.200 de euro (taxe incluse) si pot trece de 7.000 de euro, la scuterele de 125 cmc. O formula de achizitie in leasing mai poate indulci preturile. Pentru a reobisnui piata cu scuterul, importatorul a donat Politiei cateva bucati Piaggio. Acestea sunt adaptate pentru viteza si pot ajunge foarte usor la locul evenimentului rutier. In plus, politistii in trafic ar putea schimba si comportamentul soferilor, care trebuie sa invete sa-si protejeze partenerii pe doua roti (in tarile cu traditie moto, legislatia rutiera este foarte stricta in acest sens, pornind de la asigurarea culoarului de trecere pentru motociclisti). Cu 21 milioane de lei se poate cumpara un moped, adica o motoreta cu pedale (amintiti-va de Mobra 50), singurul vehicul care nu te lasa in drum. O poate conduce si un pusti de 14 ani, la viteza maxima de 30 km/ora. (Amintim ca, dupa lege, nici bicicleta nu se poate "pilota" pe drumurile publice mai devreme de 14 ani). Liviu Toma, de la Badsi Motor Club, spune ca se vand cateva zeci de mopede pe an, cumparatorii fiind in general parinti care vor sa faca un cadou copiilor, dar si pescari, vanatori. Tinerii care astazi merg cu mopedul ori scuterul sunt viitorii consumatori de motociclete tari. Adevarul este ca trebuie sa-ti placa sa alergi pe doua roti, pentru a da intre 10.000-30.000 de euro pe Yamaha, Honda sau choopere (motoare in stilul frumoaselor americane Harley-Davidson), noile nume pentru vedetele de altadata ale estului - IJ, Yawa, Minsk...