"Mamma Mia!", un nou succes ABBA
0Musicalul "Mamma Mia!" nu are legătură directă cu formaţia ABBA, deşi întreaga acţiune a filmului se petrece pe fundalul muzicii acesteia. Meryl Streep şi Pierce Brosnan apar împreună în
Musicalul "Mamma Mia!" nu are legătură directă cu formaţia ABBA, deşi întreaga acţiune a filmului se petrece pe fundalul muzicii acesteia. Meryl Streep şi Pierce Brosnan apar împreună în această distribuţie neaşteptată, menită să rupă gura târgului.
Streep joacă rolul unei mame necăsătorite, o fire libertină pe vremuri, în prezent proprietara unei mici pensiuni din Grecia. Fiica acesteia este pe punctul de a se căsători când descoperă jurnalul mamei sale din tinereţe şi află că prezumtivul ei tată ar putea fi unul din trei foşti iubiţi ai mamei ei. Drept urmare, aceasta îi invită pe cei trei la nuntă, fără ştirea mamei ei, în speranţa că îşi va descoperi tatăl.
Pentru coloana sonoră a filmului au fost folosite 24 de hituri ale formaţiei ABBA, începând fireşte cu piesa care dă titlul filmului.
Piesele celebrei formaţii salvează un scenariu anemic, dovedind că şi astăzi şi-au păstrat neştirbită forţa de atracţie în rândul publicului larg
Adaptare pentru ecran a unui musical londonez de mare succes, bazat pe o bună parte din repertoriul celebrului grup ABBA, "Mamma Mia!" nu are formal nicio legătură în privinţa subiectului cu istoria acestei legendarei formaţii.
Subiectul nu prezintă însă nicio importanţă. Nu există un singur moment în care să nu se simtă prezenţa nevăzută a planetei ABBA.
Personajele nu fac altceva decât să cânte şi să danseze cu exuberanţă pe ritmurile hiturilor care în anii '70 înnebuniseră întreaga lume. Pe bună dreptate, s-a spus că subiectul, intriga, nu e nimic altceva decât o aţă subţire pe care sunt înşirate ca mărgelele piesele ABBA ori o frânghie de rufe de care sunt atârnate aceste piese.
"Buona sera, Mrs. Campbell"
Ideea acestui musical, acum ecranizat, nu are nici măcar meritul de a fi originală. Ea s-a inspirat dintr-o comedie cinematografică de acum patru decenii (1968), "Buona sera, Mrs. Campbell", cu Gina Lollobrigida în rolul unei italience, Carla, încă atrăgătoare, deşi nu mai e tânâră, care, în timpul războiului, a avut relaţii cu trei militari americani, spunând fiecăruia în parte că este tatăl fiicei sale şi încasând de la distanţă pensiile alimentare respective... Acum situaţia e puţin altfel.
Cei trei iubiţi ai Donnei
Nu mai suntem în Italia, ci într-o mică insulă din Grecia, oricum tot ţară mediteraneeană. Carla a devenit Donna, o mamă necăsătorită, fire libertină pe vremuri, în prezent proprietara unei mici pensiuni pentru turişti, care are şi ea o fiică, Sophie, pe punctul de a se căsători.
Aceasta din urmă dă din întâmplare peste jurnalul intim din tinereţe al mamei sale, din care reiese că prezumtivul ei tată ar putea fi unul din cei trei iubiţi ai Donnei din perioada când Sophie a fost concepută. Drept pentru care, fără să spună ceva mamei, îi invită pe cei trei la nuntă, în speranţa că a afla în fine cine este cel ce i-a dat viaţă.
Lesne de înţeles este şocul resimţit de biata Donna ("Mamma Mia!" - de unde şi titlul musicalului) când se va pomeni faţă în faţă cu toţi cei trei iubiţi despre care nu mai ştia nimic. De aici încolo se va succede un şir de întâmplări mai mult sau mai puţin previzibile.
Fiecare din cei trei (chiar dacă unul din ei are acum înclinaţii inverse) crede că el este tatăl, deşi nici măcar Donna, care ar fi cea mai în măsură, nu ştie acest lucru, pur şi simplu pentru că a existat un interval de timp extrem de scurt între cele trei momente de "rătăcire" din tinereţe.
O distribuţie trăsnet
În fruntea distribuţiei avem surpriza să o descoperim pe Meryl Streep în rolul Donnei, rol în care, desigur, puţini din fanii ei o vedeau, în vreme ce, altă surpriză, Pierce Brosnan, Colin Firth şi Stellan Skarsgard sunt cei trei posibili taţi ai Sophiei (Amanda Seyfried). O distribuţie cu care realizatorii au vrut, cu siguranţă, să rupă inima târgului.
Oricum speranţa a fost că adăugând asemenea nume "grele" cântecelor ABBA, care stârnesc atâtea nostalgii, carenţele unui scenariu cam anemic vor fi trecute cu vederea.
Speranţă care în bună parte s-a adeverit: reacţia la box office a fost favorabilă, iar cea a criticii de specialitate, fără a fi entuziastă, a mers cam pe aceeaşi linie, deşi s-au înregistrat şi obiecţii şi rezerve, unele chiar serioase.
Titlul original: "Mamma Mia!"
Regia: Phyllida Lloyd
În distribuţie: Meryl Streep, Pierce Brosnan, Colin Firth, Stellan Skarsgard
Un intermezzo ludic pentru Meryl Streep
Interpreta Donnei, Meryl Streep (foto), este considerată una din cele mai mari actriţe de film ale lumii. În toată istoria Oscarurilor nimeni nu a mai fost nominalizat de 14 ori la acest trofeu atât de râvnit, pe care l-a câştigat de două ori, în 1980 pentru cel mai bun rol feminin secundar ("Kramer contra Kramer") şi în 1983 pentru cel mai bun rol feminin principal ("Alegerea Sophiei").
A mai câştigat şase Globuri de aur, două premii ale Sindicatului Actorilor americani de film (SAG), un premiu BAFTA şi un premiul al Festivalului de la Cannes, plus două premii Emmy, pentru prestaţiile sale în seriale tv.
Diversitatea paletei interpretative
S-a ilustrat prin creaţii de mare forţă dramatică, cum ar fi (în afara filmelor menţionate mai sus) cele din "Logodnica locotenentului francez", "Silkwood", "Departe de Africa", "Podurile din Madison County", "Candidatul manciurian".
Dovedind o rară flexibilitate, nu a dispreţuit nici rolurile cu încărcătură comică, cum ar fi cel din "Diavoliţa" sau, mai recent, din "Diavolul se îmbracă la Prada" (nostimă coincidenţă a titlurilor).
În fine, în comedia neagră, doldora de efecte speciale, "Tinereţe veşnică", şi-a permis chiar să jongleze pe muchia de cuţit a farsei.
Un rol pe "contre-emploi"...
Acum, în "Mamma Mia!", recidivează într-o postură comică. Se vede limpede că s-a distrat copios, ca o variaţie, într-o postură pe "contre-emploi", care contrastează cu seriozitatea şi profunzimea rolurilor ce i-au adus celebritatea.
Aşa este cazul cu scena deloc elegantă, frizând echivocul, a căderii de pe acoperiş, sfârşind într-o poziţie ce ar vrea să sugereze "păcatele tinereţelor"...
... şi ecouri critice
Există voci care susţin că actriţa a cam sărit aici calul, lăsându-se expusă acuzaţiilor de cabotinism. "New York Times" merge până acolo încât apreciază că, prin agitaţia ei permanentă şi "risipa fără sens de energie", Meryl
Streep face cel mai prost rol din întreaga ei carieră, dar cunoscutul cotidian dă dovadă, probabil, de prea mare asprime.
Nimeni nu poate însă contesta că starul american, care în iunie viitor împlineşte 60 de ani, demonstrează că posedă o vitalitate debordandă. Şi, cu siguranţă, după acest intermezzo ludic va reveni la acel gen de partituri care i-au adus faima.
Piese pe care le-a fredonat o lume întreagă
Nu mai puţin de 24 de hituri ale ABBA, începând fireşte cu cel care dă titlul filmului ("Mamma Mia!"), sunt incluse în coloana sonoră, toate integrate pas cu pas acţiunii.
După ce Donna îşi exprimă şocul văzându-i după 20 de ani pe cei trei foşti iubiţi strâşi laolaltă, prietenele ei cele mai bune, Rosie (Julie Walters) şi Tanya (Christine Baranski) o consolează (în hitul "Chiquitita"), amintindu-i apoi de vremurile bune de altădată, când fusese o adevărată "Dancing Queen".
La petrecerea pentru fete, cele trei prietene, Donna, Rosie şi Tanya, delectează asistenţa evocând, în "Super Trouper", perioada lor fericită din tinereţe, când împreună formau un trio muzical.
Când Sophie şi logodnicul ei Sky (Dominic Cooper) hotărăsc să amâne nunta, iar unul din cei trei foşti iubiţi ai Donnei, Sam (Pierce Brosnan), îi propune acesteia să-l ia de bărbat pentru ca pregătirile în vederea ceremoniei nupţiale a fiicei să nu fi fost făcute în zadar, răspunsul este imediat şi entuziast ("I Do, I Do, I Do, I Do, I Do"), iar în momentul prezentării genericului final toată lumea cântă apoteotic "Waterloo", hitul cu care ABBA a câştigat în 1974 Eurovisionul, momentul fiind subliniat şi prin costumele kitsch din satin lucios, specifice formaţiei, pe care le îmbracă, în chip de omagiu, toţi interpreţii. De altfel, ce altceva este în ultimă instanţă filmul în întregimea sa decât tot un kitsch? Plăcut însă ochilor şi mai ales urechilor.
De notat - atenţie - că toate aceste piese faimoase nu sunt cântate în film de ABBA, diferenţa fiind însă destul de greu de sesizat.
O trupă emblematică a muzicii pop
Agnetha Faltskog, Bjorn Ulvaeus, Benny Anderson, Anni-Frid Lyngstad, pe scurt ABBA, după prima literă a prenumelui fiecăruia din ei.
Două fete şi doi băieţi, cei din urmă fiind şi compozitorii şi textierii pieselor ce au adus celebritate acestei trupe suedeze emblematice a muzicii pop. Piese cu o linie melodică simplă, care s-au bucurat de o imensă popularitate, fiind şi astăzi nelipsite de pe playlistele posturilor de radio.
S-au vândut în întreaga lume 400 milioane de discuri cu înregistrări ABBA, turneele formaţiei au atras mulţimi imense de fani (Abbaholics).
Tabloidele au consacrat nenumărate pagini căsătoriilor dintre membrii formaţiei (Benny cu Anni-Frid şi Bjorn cu Agnetha), din păcate ambele eşuate, tot aşa cum au stăruit îndelung asupra veştii încredibile, aflate într-un târziu, că Anni a venit pe lume ca urmare a planului nazist de încurajare a uniunii libere dintre soldaţii din trupele de ocupaţie germane şi tinerele fete norvegiene pentru a se încuraja crearea unei rase ariene pure (ulterior, mama lui Anni a emigrat în Suedia).
Din nou împreună în aceeaşi fotografie
Dincolo de asemenea avataruri, muzica formaţiei şi-a păstrat şi astăzi forţa de atracţie, după cum demonstrează succesul înregistrat de "Mama Mia!" în ambele versiuni, scenică şi cinematografică. La premiera de luna trecută de la Stockholm a filmului au asistat toţi cei patru membri ai grupului, fiind pentru prima oară din 1986 când au fost fotografiaţi împreună.
Unde rulează
Hollywood Multiplex 12.15, 14.45, 17.15, 19.45, 22.15
Movieplex Cinema Plaza 11.45, 14.00, 16.15, 17.30, 18.30, 20.30, 21.30, 22.30
CinemaPRO 11.15, 13.45, 16.15, 18.45, 21.15