Consilierul în carieră Mihaela Feodorof, la Adevărul Live: Tinerii din această generaţie vor refuza munca de rutină

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Mihaela Feodorof, consilier în carieră, a vorbit la Adevărul Live despre pasiunile şi abilităţile adolescenţilor de astăzi, despre ce aşteptări au aceştia de la viitorul loc de muncă şi cât de compatibil este sistemul educaţional cu piaţa muncii. Nu în ultimul rând, expertul a precizat care sunt domeniile care îi atrag cel mai mult pe tineri, datele fiind obţinute în urma unui studiu realizat de compania pe care o conduce.

Adevărul : Cum sunt adolescenţii din prezent? Care sunt abilităţile lor?

Mihaela Feodorof: Ei sunt mai degrabă flexibili decât organizaţi. Au încredere de sine ridicată. Ştiu cine sunt. De asemenea, apreciază rolul zonei acadamice. Vor să înveţe, vor să facă studii superioare, şi să aprofundeze pe zonele care reprezintă un interes pentru ei. Totodată, sunt şi emoţionali. Au nevoie de o relaţie, îşi doresc să fie valorizaţi de cei din jur. Unii dintre ei sunt mai practici şi tind către medicină şi inginerie, alţii sunt mai imaginativi şi vor să se îndrepte către artele vizuale. Oricum, toţi tinerii din această generaţie sunt mai aventuroşi, îşi doresc adrenalină. Vor elemente de noutate şi vor refuza munca de rutină sau cel puţin o vor evita cât de mult pot. Dar această aventură nu este deloc comodă pentru angajatori. Nu este deloc comodă nici pentru familie sau pentru sistemul educaţional (...) Tinerii vor să îşi exprime opinia şi sunt mai vizibili decât părinţii lor. Au motivaţia de a învăţa dacă persoanele care se află în proximitatea lor le apreciază munca şi rezultatele. Dacă cei din jur se vor uita numai la nota 10 şi restul este greşit sau insuficient, aceşti copii vor fi demotivaţi.

Care sunt domeniile cele mai atractive pentru ei?

Studiul arată că domeniile pentru care ei au vocaţie (dar nu neapărat şi competenţe foarte dezvoltate), sunt: Medicina -ceea ce cred că ne ajută dacă gândim din perspectiva unei ţări din care medicii au emigrat, în multe spitale rămânând posturi neocupate. Pe locul II au ieşit Ştiinţele Exacte, cu precădere Ingineria. Pe locul III au ieşit Artele Vizuale, şi aici mă refer mai ales la cele contemporane, care au legătură cu Fotografia, Animaţia etc. Pe locul IV  a ieşit IT-ul, iar pe locul V au ieşit Ştiinţele Sociale (Antropologie, Sociologie, Politologie ş.a.m.d).

Cum şi-ar dori să se desfăşoare orele de la clasă?

În primul rând, trebuie subliniat faptul că la şcoală şi-ar dori un cadru similar precum cel de la un potenţial viitor job. Vor să aibă un cadru multisenzorial, primitor şi colorat. Ei pot desfăşura cu uşurinţă mai multe activităţi, integrează informaţii noi cu uşurinţă. Recepţionează bine la stimulii senzoriali, nu se limitează doar la carte, pix şi caiet ca instrumente de studiu, lucrează pe proiecte, accesează foarte mult internetul. Dacă ne gândim că jobul lor va fi la un birou, în mod cert nu vor avea satisfacţie de a lucra, fizic, de dimineaţă până seara la acelaşi birou. Nu. Ei îşi vor dori un spaţiu dinamic, deschis.

Ce fel de angajat caută companiile?

Orice organizaţie îşi doreşte profit. Prin urmare, îşi doreşte ca angajatul pe care îl primeşte în echipă să fie eficient şi să îşi aducă plus valoarea. Ori ca să ai această eficienţă trebuie să îţi placă ceea ce faci, unde şi cu cine. Angajatorul trebuie să preocupe şi de stimularea inteligenţei emoţionale a angajatului  pentru ca aceasta să dea plus valoare. În caz, contrar el va rămâne cel mult un angajat mediu.

Sistemul educaţional din România prea puţin îi pregăteşte pe tineri pentru integrarea pe piaţa muncii şi iniţial, pentru statutul de candidat la un loc de muncă. Tinerii nu sunt antrenaţi în a deveni independenţi şi responsabili pentru viaţa lor. Şcoala îi pregăteşte doar din punct de vedere teoretic: îi învaţă să memoreze şi îi învaţă cum să facă faţă unor situaţii de presiune cum ar fi examenele naţionale.

 

Societate



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite