Autostrăzile de cinci stele

0
Publicat:
Ultima actualizare:

În curând, şoselele vor avea schimbător de căldură şi semafoare inteligente. Ele vor fi acoperite cu un asfalt special, care nu se murdăreşte şi nu se fisurează niciodată.

O descoperire recentă din industria vopselelor, care permite anumitor materiale să umple de la sine fisurile ce apar din cauza umidităţii şi a diferenţelor de temperatură, va revoluţiona modul în care se construiesc autostrăzile, informează cotidianul „The Scotsman".

Drumuri care nu vor mai avea nevoie de reparaţii

Noile drumuri, care figurează deja pe plaşetele proiectanţilor, vor fi transpuse în realitate începând de anul viitor. Modelul „şoselei nemuritoare" („forever open road"), la care lucrează specialiştii de la Institutul de Cercetări în Transporturi al Marii Britanii, implică şi montarea unor dispozitive ecologice de colectare a energiei electrice pentru semafoare şi iluminat.

Aglomerarea excesivă a traficului rutier a scos la iveală o deficienţă supărătoare în modul în care se construiesc în prezent drumurile publice. Analizele arată că şoselele se închid prea des pentru reparaţii şi, drept consecinţă, europenii circulă numai pe două treimi din drumurile pe care le-ar putea avea la dispoziţie. Motivul este, de regulă, deteriorarea stratului de asfalt, care duce la apariţia fisurilor şi a găurilor pe care le cunoaştem atât de bine.

Pentru a scăpa de reparaţii, cercetătorii au creat un nou material, antiderapant şi elastic, ce permite o rulare a cauciucurilor în condiţii optime de aderenţă şi echilibru, dar care nu se crapă niciodată. De fapt, fisurile apar, dar se lipesc singure la loc, întrucât materialul are tendinţa de a reveni la forma iniţială imediat ce excesul de sarcină a dispărut. Cu alte cuvinte, chiar dacă un camion foarte greu va solicita materialul până la punctul de rupere, imediat după trecerea autovehiculului asfaltul va redeveni intact datorită unor forţe de coeziune imprimate în „memoria" materialului.

Fără noroi şi cu acces la internet

În componenţa stratului superficial al autostrăzilor de cinci stele vor fi incluse şi particule ce au calităţi magnetice speciale, astfel încât apa şi praful vor „fugi" singure de pe şosea.

Din loc în loc, noile drumuri vor fi traversate de panouri elastice montate pe sub asfalt, care vor converti apăsarea maşinilor în energie electrică. Aceasta va alimenta indicatoarele şi semafoarele inteligente, precum şi senzorii unor vaste reţele de navigare prin satelit. Tot pe sub drum vor fi amplasate schimbătoare de căldură, care vor ajuta la menţinerea asfaltului la o temperatură constantă, indiferent de anotimp.

Locurile de parcare vor fi dotate cu toalete, automate pentru apă, gustări şi cafea, dar şi truse de prim-ajutor, panouri pentru conectarea laptopului la internet şi, desigur, telefon fix gratuit către echipa permanentă de supraveghere a autostrăzii.

Paul Watters, directorul de programe de la Asociaţia Automobiliştilor Europeni, spune că implementarea noilor tehnologii va fi dificilă, întrucât ea presupune mai întâi distrugerea şi abia apoi refacerea autostrăzilor deja construite. Dar, cum în România nu prea avem această problemă, ar trebui să ne oferim să le experimentăm...

Societate



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite