Celor mai mulţi dintre cititorii noştri, neiniţiaţi în tainele activităţilor de relaţii publice şi lobby, titulatura „Links Associates" nu le spune nimic. Puţini sunt cei care ştiu că sub acest englezism (care, într-o traducere liberă, ar putea însemna „Parteneri cu relaţii") se ascunde una dintre cele mai agresive firme de resort de pe plaiurile noastre mioritice. Patroana, Corina Vinţan, este cunoscută în presă mai ales ca fostă purtătoare de cuvânt a ministrului de Externe, dar şi ca fostă colegă de breaslă cu noi.

De fapt, apartenenţa la tagma jurnaliştilor constituie un numitor comun printre „piarişti" (aşa li se spune celor activează în „Public Relations", sintagmă împrumutată tot din limba marelui Will), căci majoritatea provine din tagma mânuitorilor de condei lăsaţi la vatră. Mulţi s-au refugiat de cealaltă parte a baricadei nu atât pentru că se pricepeau la construcţia de imagine, cât pentru simplul motiv că ştiau cum poate fi ea demolată. În plus, de-a lungul unei cât de scurte cariere în presă, şi-au format o reţea de conexiuni bine înfipte în instituţiile publice, în lumea politicii sau în mediul de afaceri.

Şi ce poate fi mai uşor pentru gazetarul de altădată decât să-şi racoleze primii clienţi chiar din rândul celor „daţi la gazetă"? La fel cum procedează, în altă branşă, procurorii care se apucă de avocatură, începând cu dosarele celor puşi odinioară sub acuzare. În general, potenţialii muşterii nu refuză oferta. Mai cu seamă dacă, pe lângă prestaţia eminamente „piaristică" (gen comunicate, conferinţe, campanii), li se promite şi rezolvarea problemelor cu presa. În speţă, „îmblânzirea" celor care îndrăznesc să scrie despre matrapazlâcurile lor. N-are rost să discutăm aici cât de subţire, adeseori de-a dreptul invizibilă, este linia care desparte acţiunile de „lobby" (sau ceea ce se înţelege pe malurile Dâmboviţei prin acest termen) de o faptă care frizeză sfera penalului, precum „traficul de influenţă".

Iată care sunt, în linii mari, jaloanele între care se învârteşte SRL-ul Corinei Vinţan. Altfel, cum să ne explicăm faptul că, printre clienţii săi, se numără cu precădere personaje şi proiecte controversate? Portofoliul cu care se laudă „Links Associates" te duce cu gândul la vechea zicală potrivit căreia „parcă a tunat şi i-a adunat": Roşia Montană Gold Corporation, compania care vrea să extragă aur prin otrăvitoarea metodă a cianurilor; Oltchim sau, mai precis, acţionarul aflat în conflict deschis cu statul; Palatul Ştirbey, adică ultimul proprietar, acuzat că vrea să transforme monumentul istoric într-un mall; turnul Cathedral Plaza din Capitală şi ansamblul Palas din Iaşi, ambele declarate ilegale de justiţie.

Pasămite, domnişoara Vinţan îşi selectează clienţii răsfoind paginile de dezvăluiri ale ziarelor. De-ar fi numai atât, i-am ura succes în afaceri. Dar dânsa nu se mulţumeşte să aibă contracte bănoase, vrea să câştige şi „bunăvoinţa" foştilor colegi de breaslă. Cărora le oferă, în schimb, diverse „atenţii". De la comisioane de publicitate până la excursii în Noua Zeelandă. Pe bună dreptate, „Links Associates" îşi merită renumele de agenţie de spălat cadavre! 


Sabin Orcan este redactor-şef ediţii locale "Adevărul'''