Următoarea sarcină urgentă pentru guvernul Orban: deblocarea ministerelor. Un test major, decisiv în viitoarele alegeri

0
0
Publicat:
Ultima actualizare:

În ministere nu se mai lucrează. Funcţionarii nu ştiu dacă mai rămân sau pleacă.  Înţeleg că promovarea bugetului de stat şi modificările la OUG 114 erau urgente, şi au ocupat toată activitatea guvernului. Dar acum, când guvernul şi-a asumat răspunderea pe cele două acte normative de maximă importanţă, pasul următor ar trebui să fie aprobarea HG-urilor privind organizarea şi funcţionarea ministerelor, cu schema de personal aferentă.

Această acţiune de maximă importanţă ar trebui derulată până la 1 ianuarie, pentru ca anul care vine să găsească ministerele în activitate deplină.

Pot înţelege şi miniştrii care n-au trecut la „deparazitarea” ministerelor până acum, neavând cadrul legal şi schemele de personal pe care să facă noi angajări. Şi contractele de muncă ar fi o problemă, acolo unde ministerele nu şi-au schimbat denumirea. În cazul în care şi-au schimbat denumirea, a apărut un nou angajator, iar vechiul angajator a dispărut şi, odată cu el, şi vechile contracte de muncă.

La ministerul Educaţiei nu există secretar de stat pentru învăţământul preuniversitar, iar doi secretari de stat sunt moşteniţi de la PSD. Conducerile instituţiilor subordonate care au dus România în coada Europei la testele PISA sunt, bine mersi, încă în funcţie. Şi nu e vorba doar de testarea PISA. La examenele naţionale doar 50% dintre elevi, din cei înscrişi în clase terminale,  iau note de trecere, tot ca rezultat al activităţii ministerului şi instituţiilor subordonate. Alte instituţii vinovate pentru această stare de lucru inacceptabilă sunt ARACIS şi ARACIP, agenţii de evaluare a calităţii în educaţie, care au închis ochii la tot ce s-a întâmplat în educaţia românească în ultimii 15 de ani. Le lăsăm în continuare să ia banii degeaba de la bugetul de stat, banii noştri, ai contribuabililor? Un alt palier în care ministrul Educaţiei trebuie să facă schimbări majore este zona conducerilor judeţene de Inspectorate Şcolare şi direcţiile de şcoli.

O altă restricţie importantă ce trebuie avută în vedere este numărul funcţionarilor din ministere şi instituţiile subordonate. De principiu, acesta trebuie redus la jumătate, ca parte a reducerilor cheltuielilor de funcţionare a statului. Premierul Orban nu trebuie să accepte scheme de personal în ministere şi instituţii subordanate fără această impunere: reducerea cu 50% a schemelor de personal.

Sunt de aşteptat plecări masive din ministere şi instituţii subordonate, prin restricţiile introduse recent: nu se mai admit detaşări din privat la stat şi cumularea  salariilor cu pensiile, în sectorul de stat. Excepţiile, puţine, sunt, printre alte câteva: „Personalul din sistemul de învăţământ preuniversitar, sănătate şi cultură”. Asta nu înseamnă că profesorii din ministere, parlament  şi alte instituţii pot cumula pensiile cu salarii, pentru că nu se află în sistemul de învăţământ preuniversitar. Excepţia se referă doar la profesorii aflaţi la catedră, şi are rostul de a nu lăsa la mijlocul anului şcolar catedre fără profesori. Pentru anul şcolar viitor sper că se va elimina această excepţie. Conducătorii din ministere şi instituţii care nu respectă această regulă pot ajunge să plătească salariile acordate ilegal.

Sunt de aşteptat plecări masive din administraţia centrală şi locală, doar pe aceste două restricţii. Cine le va lua locul?

Sper că miniştrii n-au uitat decizia vicepremierului, Raluca Ţurcan: „nu-i dăm afară pe PSD-sti ca să trimitem PNL-isti în locul lor”.  Criteriul principal trebuie să fie competenţa, iar concursurile de angajare, CV-urile, trebuie să fie publice şi transparente. Altfel, dacă cei care-i înlocuiesc pe PSD-işti vor fi la fel de incompetenţi, politruci, dedicaţi intereselor partinice şi nu intereselor societăţii, nu s-a schimbat nimic. Iar alegerile bat la uşă. Dacă PNL nu schimbă fundamental paradigma ocupării funcţiilor publice importante, va plăti la viitoarele alegeri cu vârf şi îndesat. Iar preşedintele Iohannis, „partenerul” guvernului Orban, despre care a spus că nu-l lasă de capul lui, va plăti şi dânsul cu decredibilizarea funcţiei prezidenţiale. Există specialişti independenţi, valoroşi, fără carnete de partid, care pot fi chemaţi să conducă servicii din ministere şi instituţii subordonate.

În concluzie

După etapă importantă a elaborării bugetului de stat pe 2020 şi modificarea OUG 114, următoare etapă este alegerea oamenilor care vor conduce ministere şi instituţiile subordonate. Dacă PNL va face aceeaşi greşeală, să dea funcţiile de conducere „oamenilor noştri”, chiar dacă sunt incompetenţi şi nu au nicio tangenţă cu domeniul pe care-l vor conduce, atunci va plăti la alegerile din 2020. Alegători au evoluat, ştiu ce înseamnă oameni incompetenţi şi neaveniţi pentru funcţiile pe care le ocupă. Nu mai pot fi păcăliţi. Au plătit prea scump în ultimii trei ani.

Opinii


Ultimele știri
Cele mai citite