Joaca cu miliardele în construcţia bugetară

0
0
Publicat:
Ultima actualizare:

Nimic mai uşor decât să te joci cu miliardele de lei. Când e vorba de proiecţii bugetare multianuale, aşa cum le avem pe cele din programul de guvernare al PSD, lucrurile capătă o importanţă şi gravitate maximă, pentru că este în joc soarta poporului român. Analiza ce urmează nu vine de la un economist, doar de la un om obişnuit cu cifrele şi logica.

Evaluarea de specialitate este mult mai complexă si dezarmează din start pe cei care nu sunt economişti.

Creşterea PIB-ului şi a veniturilor în proiecţia Programului PSD intră în categoria „wishful thinking”, adică ne luăm dorinţele drept realitate.

Dacă masa de cheltuieli este oarecum bătută în cuie de actele normative care prevăd creşterea salariilor şi veniturilor populaţiei, de apariţia a patru ministere noi, de promisiunile făcute şi care trebuie respectate, masa veniturilor este şi ea bătută: de vânt.

Iată proiecţia bugetară multianuală din Programul PSD. (Procentele de la PIB, reprezintă presupusa creştere a PIB de la un an la altul). 

Buget General Consolidat (miliarde lei)

  2014 2015 2016 estimat 2017 estimat 2018 estimat 2019 estimat 2020 estimat PIB 667 713 758 815 (7.5%) 878 (7.7%) 946 (7,7%) 1014 (7.2%) Venituri totale 214 234 221 254 278 304 331 Cheltuieli totale 225 243 227 275 300 325 350 Deficit bugetar 11 9 6 21 (2,7%) 22 (2,6%) 21 (2.3%) 19 (2%) Sume primite de la UE 13 17 7 21 19 24 29            


În condiţiile în care s-au anunţat deja măsuri de relaxare fiscală (adică mai puţine venituri la buget), unele deja stabilite prin acte normative, în condiţiile în care alte măsuri de relaxare fiscală sunt anunţate (ar fi binevenite, dacă nu ar tulbura echilibrele bugetare), veniturile la bugetul de stat stau sub semnul întrebării şi al incertitudinii.

La cheltuieli trebuie avut în vedere şi serviciul datoriei publice, jocul dobânzilor, care nu se ştie dacă ne va fi favorabil. Contextul geopolitic, economic şi militar nu este de natură să stimuleze prognozele optimiste, ci mai degrabă pe cele pesimiste. Să te arunci, în aceste condiţii, la nişte programe ultra optimiste, ca şi cum banii ar veni din cer, este cel puţin o afacere riscantă.

Cei care vor suferi nu vor fi creatorii programelor, ci poporul român, care a votat pentru un trai mai bun, dar nu pentru utopii şi fantasmagorii.

Previziunile din programul PSD, conform cărora sumele de la UE vor fi mari, consistente, deşi toată lumea ştie că România este codaşă UE la acest capitol, face şi mai grea misiunea de a colecta la stat sumele prevăzute în proiecţie multianuală.

În al doilea tabel, am luat de bune previziunile Băncii Mondiale din raportul privind Perspectivele Economiei Globale, conform cărora economia României va creşte cu 3,7% în 2017, cu 3,4% în 2018 şi cu 3,2% în 2019.

Am estimat o creştere a PIB-ului în conformitate cu aceste prognoze, mult mai realiste.

În privinţa veniturilor, în urma discuţiilor cu câţiva economişti şi pentru simplificarea calculelor, am rotunjit reducerile de fiscalitate şi presupunerea nerealistă asupra veniturilor atrase de la UE la 1%-1.5% din PIB. În această situaţie rezultă un grad de colectare la buget de 30% din PIB, şi nu de 31,5% cât estimează PSD. Poate şi această evaluare este optimistă, dar să acceptăm că aşa se va întâmpla.

Rezultă următoarea situaţie, mult mai apropiată de economia reală, nu de cea visată de către liderii PSD.

Am păstrat cheltuielile prevazute in Programul PSD, dar în privinţa PIB-ului şi a veniturilor am recurs la evaluarea Băncii Mondiale şi a economiştilor pe care i-am consultat.

miliarde lei

  2014 2015 2016 estimat 2017 estimat 2018 estimat 2019 estimat 2020 estimat PIB 667 713 758 786 (3,7%) 812 (3.4%) 838 (3.2%) 864 (3.2%) Venituri totale 214 234 221 236 243 251 259 Cheltuieli totale 225 243 227 275 300 325 350 Deficit bugetar 11 9 6 39 (4.9%) 57 (7%) 74 (8.8%) 91 (10.5%) Sume primite de la UE 13 17 7 21 19 24 29                

Deficitele imense rezultate vor fi acoperite de împrumuturi returnate de generaţiile viitoare. Şi nu pentru lucrări de investiţii pe care le-ar folosi şi ele, ci pentru ce consumăm noi în traiul de zi cu zi. Ceeace nu este normal, că nu le-a întrebat nimeni dacă sunt de acord.

Soluţia împrumuturilor este şi ea limitată, pentru că prudenţa creditorilor, care s-au fript odată cu Grecia, este mult mai mare. De îndată ce simt că returnarea creditelor ridică probleme, urcă la cer dobânzile.

Revenirea la o taxare ridicată ar fi extrem de prost primită de populaţie şi mediul de afaceri. Nu se face să măreşti taxele şi impozitele după ce ai câştigat alegerile cu promisiuni privind diminuarea lor. Şi, în plus, ar arunca o bună parte din economie în zona gri şi neagră.

Mai rămâne tipărirea de monedă, creşterea masei monetare, pentru a acoperi cheltuielile. Această soluţie duce la o inflaţie certă, acum că ne dezobişnuisem de salarii şi preţuri cu şase cifre. Şi nu se ştie dacă guvernatorul BNR, Mugur Isărescu, ar fi de acord cu aşa ceva.

Atunci, ce soluţii există?

Nu ştiu. PSD a promis marea cu sarea, acum să se spele cu promisiunile pe cap. După principiul, unde nu-i cap, vai de poporul român!

Opinii


Ultimele știri
Cele mai citite