Izgonirea USR de la guvernare s-a produs fără răspuns la întrebarea: cu ce majoritate vom guverna în continuare?

USR a fost izgonit, nu a plecat că a vrut să plece

Premierul Cîţu a impus pe nepusă masă PNDL 3. Deşi, după cum spunea chiar el, bani pentru PNDL 3 vor fi peste un an sau doi. Atunci de ce atâta grabă? USR a cerut o analiză a banilor cheltuiţi prin PNDL 1 şi PNDL 2. În total 47 de miliarde de lei. Pe ce s-au dus aceşti bani? Era greu pentru ministerul Dezvoltării să prezinte o listă a realizărilor, cu sumele cheltuite pentru fiecare obiectiv? Nu era greu, dar s-ar fi devoalat furturile din perioada PSD-Dragnea.

USR a cerut adăugarea la PNDL 3 a unor criterii de verificare a cheltuirii banilor, să nu se repete istoria din PNDL 1 şi 2. Iohannis-Cîţu nu au acceptat, nu se ştie de ce. Poate să-şi arate muşchii, să se ştie cine-i „jupânul” în ţara asta. Cum ministrul Justiţiei, Stelian Ion, nu a dat aviz pe acest act normativ, a fost destituit în aceeaşi seară.

Conflictul era mai vechi. USR s-a opus în numeroase ocazii la continuarea stilului de guvernare PSD-Dragnea. Fapt ce nu a căzut deloc bine binomului Iohannis-Cîţu. Şi paharul s-a umplut, USR a fost dat afară de la guvernare. Fără să existe o altă soluţie de susţinere parlamentară majoritară pentru guvernul Cîţu.

Că n-au înţeles ce înseamnă guvernarea fără USR, stă dovadă rafala de acuze şi reproşuri la adresa USR, venită atât de la Cîţu cât şi de la Iohannis. Inclusiv în ziua moţiunii de cenzură. Tabăra Orban, care conţine circa 40 parlamentari PNL, complică şi mai mult rezolvarea crizei. Orban a ameninţat că împreună cu susţinătorii săi pleacă din PNL, dacă se continuă cu un guvern minoritar PNL, susţinut de PSD. Că altfel n-ar putea fi validat de parlament.

De ce n-au făcut toate aceste calcule Iohannis şi „echipa câştigătoare”? Va rămâne un mister. Au mizat pe faptul că, odată ajuns şef la PNL, toată ţara se va închina la picioarele lui Cîţu? O eroare de grădiniţă, inacceptabilă la oameni politici cu vechi state de serviciu.

Ioahnnis s-a spălat pe mâini

După ce a băgat ţara în criză politică profundă, a plecat în străinătate şi a anunţat consultări pentru săptămâna viitoare. Cerând partidelor să vină cu soluţii. Deşi, desemnarea viitorului premier e sarcina lui Iohannis.

Desemnarea trebuie să fie condiţionată de capacitatea viitorului premier de a coagula o majoritate parlamentară. Cum Florin Cîţu, Vîlceanu şi alţi lideri PNL exclud revenirea la guvernare a USR, noua majoritate va fi formată din ce partide? Mister. Nici Iohannis, nici Cîţu nu sunt în stare să răspundă la această întrebare esenţială. Şi ce vom face în continuare? Stăm cu guvern minoritar până când?

Se impune suspendarea preşedintelui Iohannis?

Cum Iohannis este coautorul actualei crize politice, slabă nădejde ca soluţia să vină de la dânsul. În intervenţia de după moţiunea de cenzură, Iohannis a atacat din nou virulent USR, spunând că a plecat de la guvernare. Adică trebuiau să accepte să fie călcaţi în picioare de către binomul Ioahnnis-Cîţu. 

Iohannis recunoaşte cinstit: „Astăzi, din păcate, statul român a eşuat în misiunea sa fundamentală de a-şi proteja cetăţenii”. Statul condus de Iohannis.

Timpul nu are răbdare cu noi. Intrăm în iarnă în criză politică, PNRR va fi pus sub semnul întrebării fără reformele la care România s-a angajat, preţurile la energie vor face ca multe familii de români să îngheţe în casă.

Dacă în două săptămâni Iohannis nu este capabil să rezolve criza pe care chiar el a generat-o, dacă nu găseşte o majoritate reformistă, care să asigure cel puţin reformele necesare implementării PNRR, cred că preşedintele Iohannis ar trebui suspendat de către parlament. A demonstrat cel puţin miopie politică, când l-a susţinut pe Cîţu inclusiv pentru şefia PNL, deşi nu avea nici pe departe calităţile necesare pentru şefia guvernului şi a unui partid mare. Doar pentru că era singurul personaj obedient care să pună în operă ideile şi soluţiile preşedintelui. Deşi, cu excepţia preşedintelui, nimeni nu garanta că aceste soluţii sunt şi corecte şi utile românilor. Ce s-a întâmplat cu proiectul România Educată, criticat de mai toţi specialiştii în educaţie, este edificator.

În Constituţie se spune:

ARTICOLUL 95

(1) În cazul săvârşirii unor fapte grave prin care încalcă prevederile Constituţiei, Preşedintele României poate fi suspendat din funcţie de Camera Deputaţilor şi de Senat, în şedinţă comună, cu votul majorităţii deputaţilor şi senatorilor, după consultarea Curţii Constituţionale. Preşedintele poate dă Parlamentului explicaţii cu privire la faptele ce i se impută.

(2) Propunerea de suspendare din funcţie poate fi iniţiată de cel puţin o treime din numărul deputaţilor şi senatorilor şi se aduce, neîntârziat, la cunoştinţă Preşedintelui.

(3) Dacă propunerea de suspendare din funcţie este aprobată, în cel mult 30 de zile se organizează un referendum pentru demiterea Preşedintelui.

Impunerea unui guvern minoritar, condus de un premier incapabil, Florin Cîţu, care nu este în stare să gestioneze crizele provocate de pandemie şi explozia preţurilor, reprezintă o faptă gravă care încalcă Constituţia? Vom vedea la votul din parlament, şi la votul popular dacă se ajunge la demitere.

Concluzie

România nu este în situaţia să stea fără guvern valid mai mult de două săptămâni. Pentru că peste criza politică se suprapun alte crize cu efect major asupra securităţii românilor. Crize de care depind viaţa sau moartea a numeroşi concetăţeni. În astfel de condiţii, dacă preşedintele Iohannis nu rezolvă criza în două săptămâni, desemnând un premier care să coaguleze o majoritate reformatoare, nu există soluţie, alta decât suspendarea preşedintelui Iohannis.