Constituţia lui Crin, plină de defecte

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Consiliul Legislativ a criticat numeroase prevederi din proiectul noii Legi fundamentale, adoptat de Comisia de revizuire condusă de Crin Antonescu, chiar dacă a dat aviz favorabil

Consiliul Legislativ (CL), organism al Parlamentului cu rol consultativ, a pus la zid proiectul de revizuire a Constituţiei, adoptat în grabă de Comisia condusă de Crin Antonescu. Într-un document de  33 de pagini, deşi a avizat favorabil proiectul de lege privind modificarea Constituţiei, Consiliul Legislativ a desfiinţat articolele scandaloase şi ilogice inserate de parlamentari în noul text constituţional, pe motiv că acestea nu pot constitui obiect al Legii fundamentale.

Mai mult, Consiliul subliniază că textul Constituţiei nu trebuie încărcat cu detalii inutile, aşa cum a fost adoptat, cu o largă majoritate, de Comisia de revizuire.  „Constituţia reglementează principiile şi liniile directoare, care sunt formulate într-un limbaj concis, sobru, accesibil şi previzibil, fără detalierea unor aspecte care să încarce inutil normele constituţionale“, a motivat Consiliul.

Criticile aduse de Consiliul Legislativ cântăresc foarte greu, în condiţiile în care forul aflat în subordinea Parlamentului se ocupă, în principal, cu chestiunile de tehnică legislativă ale proiectelor de lege şi mai puţin cu fondul acestora. De data asta, Consiliul a adus critici şi elementelor de fond.

PUTEREA PREŞEDINTELUI, REDUSĂ ABUZIV
Consiliul Legislativ a observat că preşedintele României nu mai e parte a puterii executive şi subliniază că şeful statului nu poate pierde acest statut.„Semnalăm că în enumerarea autorităţilor care reprezintă puterea executivă nu se regăseşte şi şeful statului“, se arată în avizul CL.

Parlamentarii din Comisia de revizuire l-au scos pe  preşedinte din puterea executivă, pe motiv că i-au conferit şi oficial statutul de “şef al statului”. Astfel, articolul, în forma adoptată, prevede: „Puterea legislativă este reprezentată de Parlament, puterea executivă este reprezentată de Guvern şi de celelalte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale, iar puterea judecătorească este reprezentată de Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie şi de celelalte instanţe judecătoreşti“.

LIMITAREA DREPTURILOR, AMENDATĂ
Senatorii şi deputaţii din Comisia condusă de Crin Antonescu au adoptat şi un articol care prevedea că la alegerile parlamentare şi prezidenţiale nu pot participa persoane care nu au locuit în ţară cu jumătate de an înaintea scrutinului.

Logica acestei prevederi a fost explicată de vicepreşedintele Comisiei de revizuire, Florin Iordache: „Dacă cineva vrea să fie preşedintele României, trebuie să fie la curent cu ce se întâmplă în ţară. Chiar dacă trăieşte în străinătate, să vină în ţară, să stea şase luni, iar apoi să candideze“.

Însă CL a cerut modificarea acestui articol, pe motiv că limitează drepturile cetăţeneşti: „Este de reanalizat prevederea propusă la articolul 37, alin. 3, conform căreia pot participa la alegerile pentru Cameră, Senat şi Preşedinţie numai candidaţii care au domiciliul în România cu cel puţin 6 luni înainte de data alegerilor“. Consiliul Legislativ a considerat că prevederea restricţionează drepturi electorale, or actuala Constituţie spune clar că drepturile electorale nu pot face subiect de revizuire a Legii fundamentale.

PROBLEMA REFERENDUMULUI
Consiliul Legislativ critică prevederea conform căreia referendumurile de interes naţional iniţiate de cetăţeni sau de preşedintele ţării trebuie aprobate în prealabil de către Parlament, ca fiind un semn al încălcării suveranităţii poporului de a se exprima prin referendum. De asemenea, este criticat şi faptul că cetăţenii pierd dreptul de a iniţia referendumuri de modificare a Constituţiei.

Consiliul subliniază şi numeroase alte exprimări confuze, ilogice sau lipsite de fundament juridic. Spre exemplu, în domeniul presei publice, proiectul de lege are o formulare din care ar rezulta că, pe lângă posturile publice de radio şi televiziune, toate agenţiile de presă, şi nu doar cea publică, Agerpres, ar urma să funcţioneze sub autoritatea Parlamentului.

Proiectul de revizuire
Potrivit Constituţiei, Consiliul Legislativ este un organ consultativ de specialitate al Parlamentului, care are sarcina de a aviza proiectele de lege în vederea sistematizării, unificării şi coordonării întregii legislaţii şi de a ţine evidenţa oficială a legislaţiei României. Consiliul Legislativ şi-a început efectiv activitatea la data de 1 aprilie 1996.

Politică



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite