Un oltean a sunat la 112 din 10 în 10 minute, timp de şase luni

Un oltean a sunat la 112 din 10 în 10 minute, timp de şase luni

Serviciul de Telecomunicaţii Speciale îi sfătuieşte pe cetăţeni să sune la 112 doar când au o urgenţă sau dacă cineva se află într-o situaţie de urgenţă.

De la începutul anului, folosind cartele prepay, un bărbat din Olt a apelat numărul de urgenţă 112 de 22.456 de ori ca să întrebe care este ora exactă, să se intereseze despre mersul trenurilor sau ca să afle programul TV

Serviciul de urgenţă 112 a fost apelat abuziv de la începutul anului de peste 231.000 de ori, iar cele mai multe astfel de apeluri s-au înregistrat în judeţele Olt, Gorj, Harghita, Ialomiţa şi Constanţa. Potrivit Serviciului de Telecomunicaţii Speciale (STS), recordul absolut este deţinut de un bărbat din Olt. În şase luni, el a sunat la 112 de 22.456 de ori, folosind două cartele SIM prepay, iar apelurile făcute de acesta reprezintă peste 20% din numărul total al celor realizate în judeţ. Individul a sunat, printre altele, ca să întrebe care este ora exactă, să se intereseze despre mersul trenurilor sau ca să afle programul TV. Un mic calcul ne arată că omul a sunat la 112 de 123 de ori pe zi, adică de 5 ori pe oră. Teoretic, omul a apelat numărul de urgenţă din 10 în 10 minute, dar cel mai probabil frecvenţa a fost mult mai mare dacă avem în vedere că a trebuit să mai şi doarmă, perioadă în care nu avea cum să butoneze telefonul. 
 
Potrivit unui comunicat al STS, în perioada ianuarie-iunie 2021, numărul de urgenţă 112 a fost apelat de 4.896.261 de ori, dintre care mai mult de jumătate, 57,86%, au reprezentat urgenţe (2.376.367), iar 42,14% non-urgenţe (2.063.122). 
 
Din totalul apelurilor non-urgente înregistrate în primul semestru, un număr de 231.919 (11,24%) au fost apeluri abuzive. STS a mai precizat că sunt de zece ori mai mulţi adulţi care sună abuziv la 112 decât copii. 
 

Amendă de 2.000 de lei 

Autorităţile reamintesc cetăţenilor să sune la 112 doar când au cu adevărat o urgenţă, iar apelarea abuzivă a acestui serviciu se pedepseşte cu amendă până la 2.000 de lei, iar dacă echipajele de intervenţie se deplasează în teren şi constată că a fost o alertare falsă, amenda poate ajunge la 4.000 de lei. 
Serviciul de Telecomunicaţii Speciale îi sfătuieşte pe cetăţeni să sune la 112 doar când au o urgenţă sau dacă cineva se află într-o situaţie de urgenţă. 
„O situaţie de urgenţă este aceea în care este necesară intervenţia imediată a agenţiilor specializate – Ambulanţă, Poliţie, Pompieri, Jandarmerie – atunci când viaţa, proprietatea sau mediul sunt puse în pericol (incendii, accidente cu victime, persoane inconştiente, probleme medicale grave, agresiuni şi alte infracţiuni, inundaţii, tentative de suicid, tâlhării etc.)”, a explicat STS.
 

Amenzile sunt soluţia pentru cei care sună abuziv 

Psihologul Mihai Copăceanu susţine că tupeul celor care sună aiurea la 112 poate fi anihilat numai cu aplicarea de amenzi substanţiale. „Suntem lipsiţi de respect faţă de serviciile de urgenţă şi faţă de situaţiile grave. Am fi tentaţi să credem că apelurile abuzive şi non-urgente au fost făcute majoritar de copii din glumă sau de plictiseală. Am văzut copii americani de 6-7 ani care au salvat viaţa părinţilor lor telefonând în situaţii medicale grave şi răspunzând la întrebările operatorului. 
 
Românii nu ştiu ce înseamnă o situaţie de reală urgenţă, că pot exista alternative la situaţia lor
Mihai Copăceanu
psiholog
 
Ceea ce ne duce cu gândul la cât de esenţială este educaţia primită de acasă, instruirea corectă şi respectul faţă de lege. Că adulţii telefonează la 112 pentru a înjura, pentru a solicita informaţii banale ne arată cât de sfidători suntem faţă de lege. Deşi e reglementată o amendă pentru apelarea abuzivă, am îndoieli că în toate cele peste 200 de mii de apeluri s-a aplicat, ceea ce reprezintă o greşeală. Sancţiunea previne asemenea apeluri false”, consideră psihologul. 
 
Mihai Copăceanu mai susţine că românii nu ştiu sau nu au chef să evalueze situaţiile mai deosebite în care se află. „Mai mult, că aproape jumătate din toate apelurile telefonice (42,14%) au fost non-urgenţe ne demonstrează încă o dată că românii nu ştiu ce înseamnă o situaţie de reală urgenţă, că pot exista alternative la situaţia lor, că pot să-şi gestioneze problema apelând la alte servicii. Pentru unele persoane, câteva minute sunt vitale în primul ajutor”, a subliniat psihologul. 
 
 
 
 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările