EVALUARE NAŢIONALĂ 2013 Scandal la Capacitate: barem cu erori la Matematică

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Evaluarea Naţională s-a încheiat ieri cu proba de la Matematică, cu subiecte destul de uşoare. Profesorii susţin însă că baremul de corectare ar conţine o eroare şi, ca atare, copiii ar putea fi  depunctaţi pe nedrept.

Problema care ar putea face departajarea elevilor de 10 faţă de restul este punctul C de la exerciţiul al doilea, Subiectul III, însă un exerciţiu simplu de la un alt subiect, ”Câte mere are Ana”, ar putea să-i depuncteze cu 30 de sutimi, din cauza unei erori strecurate în baremul publicat de Ministerul Educaţiei, atrag atenţia profesorii.

Câte mere are Ana?

Concret, la punctul 3 de la Subiectul al doilea, unde li se dă elevilor următoarea problemă „Ana şi Bogdan au împreună 7 mere, iar Ana şi Călin au împreună 8 mere. Determinaţi câte mere are Ana, ştiind că, împreună, cei trei copii au 12 mere“, baremul de corectare acordă trei puncte pentru menţionarea numărului de mere pe care le are Călin şi cu două puncte răspunsul la întrebarea ”Câte mere are Ana?”, deşi în cerinţă nu li s-a cerut elevilor să determine câte mere are Călin.

„Este greşit baremul pentru că în rezolvarea exerciţiului pe elev nu-l interesează neapărat câte mere are Călin, cerinţa spune clar că trebuie să afle câte mere are Ana. Într-o problemă nu eşti obligat să rezolvi totul, ci numai ceea ce ţi se cere“, a spus profesorul Adrian Manu de la Colegiul Naţional „Grigore Moisil“ din Capitală.

"Conform baremului, ei punctează un pas intermediar care nu a fost cerut de problemă. Având în vedere că exerciţiul se poate rezolva în mai multe moduri, copiii aveau posibilitatea să ocolească răspunsul la întrebarea <Câte mere are Călin?>. Dacă avem un profesor la corectarea lucrărilor care nu rezolvă problema înainte şi decide să corecteze testele strict după barem, atunci cu siguranţă copiii care nu au răspuns câte mere are Călin vor pierde 3 puncte  din 5 la acestă problemă. Ceea ce este total nedrept pentru că, repet, problema nu le cere să afle câte fructe are Călin, ci câte mere are Ana", a explicat pentru „Adevărul“ o altă profesoară de matematică din Bucureşti.

Reprezentanţii ministerului susţin însă că baremul este orientativ şi elevii nu vor fi depunctaţi.

„Nu citiţi corect baremul. La început de tot este scris foarte clar că <<pentru orice soluţie corectă, chiar dacă este diferită de cea din barem, se acordă punctajul corespunzător>>, aşadar nu e nicio eroare”, susţin reprezentanţii Centrului Naţional de Evaluare şi Examinare.
Şi Stelian Fedorca, consilier pe preuniversitar în Ministerul Educaţiei şi fost secretar de stat, susţine că „este exclus ca la matematică să nu fie punctată o soluţie bună, fiindcă nu este ceva relativ, iar baremul este doar orientativ”.

La rândul ei, inspectorul general adjunct la Inspectoratul Şcolar din Bucureşti, Liliana Toderiuc,  de asemenea profesor de matematică  spune că „Soluţia din barem nu este impusă, ci este un model. Profesorii doar se ghidează după barem, dar atâta timp cât elevii au rezolvat corect exerciţiul nu au cum să nu le dea punctajul menţionat“.

Cel mai greu exerciţiu din subiectul de la Matematică

Elevii spun că subiectele de la proba de Matematică din cadrul Evaluării Naţionale au fost mai uşoare decât la simulare, însă ultimul punct de la Subiectul al III-lea, de geometrie în spaţiu, ar fi putut să-i pună în dificultate.

„Profa mea de meditaţii spunea că nu o să iau nici măcar cinci, dar cred că o să iau 9,70. Am impresia că am pierdut 30 de sutimi la punctul C, exerciţiul 2 de la Subiectul al III-lea“, a spus Andrei, care a terminat gimnaziul la Şcoala Nr. 5 „Corneliu M. Popescu“ din Bucureşti. Exerciţiul unde crede Andrei că a greşit ar putea face diferenţierea cu adevărat între elevii care vor lua o notă mare şi cei cu rezultate mai mici, este de părere profesorul de Matematică Adrian Manu: „Este un exerciţiu ceva mai dificil, care necesită o demonstraţie“.

Afişarea rezultatelor şi admiterea la liceu

Rezultatele parţiale de la Capacitate se vor afişa sâmbătă, 29 iunie, până la ora 16:00, la avizierele şcolilor. Elevii care doresc să depună contestaţii vor putea face asta timp de patru ore, în intervalul 16:00 – 20:00, în aceeaşi zi, urmând ca rezultatele finale să se afişeze miercuri, 3 iulie. Completarea fişelor de înscriere la liceu de către absolvenţii de gimnaziu şi părinţii lor se face între 5 - 9 iulie, asistaţi de dirginţii claselor a VIII-a, iar pe 17 iulie se afişează în şcoli listele cu absolvenţii repartizaţi la licee.
 

Evenimente



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite