De sunt şoferii începători din România un pericol în trafic

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Lipsa de experienţă în trafic se poate transforma în tragedie
Lipsa de experienţă în trafic se poate transforma în tragedie

Aproximativ 15% dintre elevilor şcolilor de şoferi recunosc faptul că după absolvirea cursurilor practice şi de legislaţie nu se simt pregătiţi să facă faţă situaţiilor dificile în trafic. 30% din şcolile de şoferi au fost închise pentru nereguli.

Institutul Român de Cercetări Economico-Sociale şi Sondaje (IRECSON) a prezentat, azi, în cadrul unui simpozion despre importanţa factorului uman în siguranţa rutieră, un studiu privind discrepanţa dintre percepţia instructorilor şi a candidaţilor în pregătirea examenului pentru obţinerea permisului de conducere. Astfel, sondajul relevă faptul că deşiaproape 85% dintre viitorii conducători auto au declarat că se simt pregătiţi pentru a face faţă traficului, 35% dintre aceştia cred însă că mai au de învăţat, iar 15 % declară că nu pot lua în piept traficul după ce termină şcoala de şoferi. Mai mult, 8% dintre elevii şcolilor de şoferi recunosc şi faptul că nu se gândesc la siguranţa celorlaţi participanţi la trafic, atunci când se urcă la volan, iar 3% dintre aceştia sunt de-a dreptul inconştienţi, ei recunoscând că nici la siguranţa lor nu se gândesc atunci când conduc.
Elevii şcolilor de şoferi nu cred în examenul psihologic
Peste 42% dintre cursanţii acestor şcoli susţin că examinarea psihologică a candidaţilor pentru obţinerea examenului de permis auto nu este relevantă. Mai grav este faptul că nici 15 % dintre instructori nu prea cred în testarea psihologică. Cu toate acestea, majoritatea instructorilor, peste 85%, crede că examenul pentru obţinerea permisului este relevant pentru evidenţierea calităţilor de şofer, pe câtă vreme doar 15% dintre elevi cred acest lucru.
Promovabilitate peste media europeană
Statisticile relevă faptul că promovabilitatea examenului pentru obţinerea permisului de conducere din România este de 31% anul acesta, cu 2% peste media europeană. Potrivit comisarului-şef Gino Boşman, de la Direcţia de Permise şiu Înmatricularea Vehiculelor, „doar 20% dintre candidaţi obţin de la prima examinare permisul de conducere”. Cu toate acestea, în aproximativ 16% din accidentele grave produse pe drumurile din ţara noastră, sunt implicaţi şoferi începători. Aceştia fac unele greşeli care par minore dar sunt foarte periculoase: uită să semnalizeze la schimbarea direcţiei de mers, nu sunt foarte atenţi, nu acordă prioritate sau vor să arate prietenilor cât de bine ştiu să alerge cu maşina, chiar dacă au luat permisul de numai douăî zile. Toate acestea îi pot costa viaţa.
Şoferii cred ca dacă regulile sunt încălcate cu prudenţă, riscul de accident scade
Potrivit comisarului-şef Costin Tătuc de la Direcţia Rutieră, aproximativ 95% dintre participanţii la trafic recunosc faptul că sunt predispuşi la accidente pe drumurile din România însă nu fac nimic pentru a schimba ceva în comportamentul lor. „Mulţi şoferi spun că riscul este minim când regulile sunt încălcate cu prudenţă. Adică nu contează că a depăşit puţin viteza legală pe o anumită porţiune de drum pe care există restricţii, dacă a întors maşina pe linia continuă deşi nu avea vizibilitate sau a depăşit neregulamentar. Ei spun că execută aceste manevre ilegale şi periculoase pentru viaţa lor şi a celorlalţi participanţi la trafic, după o temeinică asigurare”, a explicat poliţistul comportamentul şoferilor în trafic. Tătuc a subliniat însă că acestea abateri, chiar dacă unora li se pare că sunt nesemnificative, pot oricând duce la o tragedie.
Criza nu se simte pe şosele
Singura şansă pentru a avea o circulaţie normală şi şoferi care să-şi respecte colegii de trafic, este educaţia. Potrivit lui Virgil Vochină, preşedintele Asociaţiei Victimelor Accidentelor de Circulaţie, din România, „Criza nu se vede pe şoselele României. Valorile de trafic sunt foarte mari iar insecuritatea se poate simţi la orice intersecţie. Educaţia trebuie să înceapă din şcolile de şoferi. Trebuie să schimbăm atitudinea conducătorilor auto şi a instructorilor”.  Autoritatea Rutieră Română a început, încă de anul trecut, verificările în şcolile de şoferi. În urma controalelor 30% dintre acestea au fost închise, pentru nereguli grave. Numai în 2010 s-au dat amenzi în valoare de peste 1,1 milioane lei, iar mulţi instructori au rămas fără acreditări.
Toţi vor permise pe bani puţini
Daniela Dobrilă, directorul Direcţiei Licenţe din cadrul Autorităţii Rutiere Române, crede că factorul uman influenţează siguranţa rutieră, iar cel mai important element este siguranţa este educaţia. „Toţi vor permise pe bani puţini şi din acest motiv ar fi în stare să nu urmeze toate orele de curs ale şcolilor de şoferi. Mai muţine ore înseamnă mai puţini bani. Instructorii care semnează dosarul candidatului nepregătit care va intra în examen şi poate îl şi promovează, ar trebui să îşi dea seama că semnează dosarul morţii. Oricând poate fi chiar el sau familia lui victima unui accident produs de un astfel de cursant nepregătit.  În Anglia, cursantul nu este oblogat să facă şcoala de şoferi. Cu toate acestea, procentul celor care apelează la serviciile unor şcoli autorizate este foarte mare. În Germania cursantul poate lua oricâte ore doreşte, dar niciun instructor nu va semna dosarul dacă acesta nu este bine pregătit”, a explicat Daniela Dobrilă.
Patricipanţii la simpozionul de azi, au mai subliniat şi faptul că mulţi instructori pregătesc elevi după alt serviciu. Iar acest lucru este şi urmarea faptului că în România cursurile pentru obţinerea permisului sunt foarte ieftine, iar instructorii mai lucrează şi în alte părţi. „În Germania, cursurile de pregătire ajung la două-trei mii de euro, pe câtă vreme, la noi se fac ore de conducere pentru găini şi bonuri de masă”, a mai subliniat directorul Direcţiei Licenţe din cadrul Autorităţii Rutiere Române.

Evenimente



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite