Cum a fost căpuşată Agenţia de Salvare pe Mare de către firmele de apartament: corupţie crâncenă şi şpăgi de milioane

Cum a fost căpuşată Agenţia de Salvare pe Mare de către firmele de apartament: corupţie crâncenă şi şpăgi de milioane

Procurorii DNA au descoperit cum a fost căpuşată Agenţia Română de Salvare a Vieţilor Omeneşti pe Mare

Printr-o încrengătură de firme, directorul Agenţiei de Salvare pe Mare a cumpărat la suprapreţ, cu 85 de milioane de lei, patru nave de salvare sau de depoluare pentru un comision de 3%

Ştiri pe aceeaşi temă

Scandalul reţinerii de către DNA a directorului Agenţiei Române de Salvare a Vieţilor Omeneşti pe Mare (ARSVOM), Daniel Manole, este departe de a se stinge şi scoate la iveală modul în care funcţionează cercurile de interese din jurul Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii (MTI). Deşi cercetările s-au axat de tranzacţionarea frauduloasă a unor nave de către ARSVOM, procurorii au descoperit modul de lucru al celor care căpuşează cu ajutorul unor firme de apartament entităţile MTI.
 

Şpagă de 2 milioane de lei

Totul a început după ce procurorii au avut o serie de informaţii conform cărora directorul ARSVOM, Daniel Manole, ar fi implicat într-o tranzacţie prin care instituţia din subordine ar fi achiziţionat la suprapreţ, cu 85 de milioane de lei, patru nave (trei de salvare şi una de depoluare).

„În cele patru contracte încheiate sunt prevăzute clauze defavorabile achizitorului, în sensul că ARSVOM este obligată să plătească pentru cele patru nave mai mult de jumătate din valoarea lor, ca avans, restul banilor fiind plătiţi la recepţia finală. De menţionat este faptul că societatea câştigătoare a licitaţiei doar «ar fi mimat» construcţia acelor nave, în realitate acestea fiind achiziţionate la jumătate de preţ de la o societate comercială din Estonia”, arată procurorii.
 
Cercetările au arătat că în afacere au fost implicate şi mai multe firme intermediare, aşa că administratorii acestora au fost vizaţi de cercetările procurorilor. 
 
Conform cercetărilor, pentru bunăvoinţa sa, Daniel Manole ar fi fost recompensat cu un procent de aproximativ 3% (cca. 2.000.000 lei) din sumele plătite de ARSVOM către societatea care a livrat navele. Cinci inculpaţi au fost plasaţi în arest la domiciliu de către judecătorii Tribunalului Constanţa, pentru o perioadă de 30 de zile. 
 
După acţiunea procurorilor, Ministerul Transporturilor a transmis că directorul ARSVOM, Daniel Manole, va fi revocat din funcţie. 
 

„Găsirea soluţiei“

   În acest dosar mai apar, însă, o serie de nume care nu au legătură directă cu afacerea navelor pentru ARSVOM. În primul rând este vorba de Dumitru Ciobanu, fost general SIE în anii '90. Astfel, procurorii DNA au inclus şi stenogramele unei convorbiri între omul de afaceri Ion Macovei (intermediarul din afacerea navelor) şi fostul general SIE. Primul se plânge fostului general SIE că întâmpină probleme la Cătălin Drulă, ministrul Transporturilor. Macovei îi explică lui Ciobanu că „este o problemă cu acest om care e un câine” pentru care trebuie „găsită o soluţie”.
 
Discuţia a avut loc, potrivit procurorilor, în 3 iunie 2021, în biroul lui Ion Macovei. Procurorii susţin că Macovei i-a cerut fostului general SIE Dumitru Ciobanu să găsească o modalitate prin care să reuşească să ajungă la ministrul Cătălin Drulă pentru ca acesta să favorizeze o companie turcească de construcţii de autostrăzi în cadrul procedurilor de achiziţie publică derulate de MTI, arată g4media.ro. Procurorii susţin că Ion Macovei era nemulţumit de „atitudinea intransigentă a ministrului Transporturilor şi Infrastructurii care făcea imposibilă orice intervenţie pentru favorizarea firmei turceşti de care inculpatul era interesat, confirmată de către interlocutor care a propus varianta încercării influenţării demnitarului prin intermediul unui alt om politic”.
 
Pe de altă parte, din documentele procurorilor mai rezultă că acelaşi om de afaceri Ion Macovei a fost ajutat în afacerea navelor pentru ARVSOM de unele persoane din cadrul Ministerului Transporturilor, una dintre acestea fiind Mădălin Matica, consilier al secretarului de stat Ionel Scrioşteanu. Mai mult, într-o discuţie cu afaceristul Macovei, Matica propune o strategie de decredibilizare a lui Cătălin Drulă, prin lansarea unor zvonuri despre viitorii miniştri ai Transporturilor. Macovei îi spune că nu e o idee bună, pentru că „Drulă e nebun”.
 

Intervenţii la nivel înalt

În acelaşi dosar mai apar şi senatorul PNL George Stângă, dar şi preşedintele Consiliului Judeţean Prahova, Iulian Dumitrescu, care au fost înregistraţi de procurorii DNA chiar în biroul ministrului Transporturilor în timp ce îi cereau lui Cătălin Drulă să îi păstreze în funcţie pe şefii ARSVOM şi Administraţiei Fluviale a Dunării de Jos Galaţi (AFDJ).
 
Procurorii arată în propunerea de arestare că intervenţia celor doi liberali ar fi avut loc la rugămintea liderului PNL Constanţa, Bogdan Huţucă, dar şi pentru ca senatorul Stângă să demonstreze că are influenţă politică pentru ca să câştige astfel conducerea PNL Galaţi, potrivit susţinerilor lui Stângă şi Iulian Dumitrescu. 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările