Cum va arăta taxa auto. Ce modele ne dau europenii

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Eliminarea timbrului de mediu pentru autovehicule - parte a celor 102 taxe nefiscale care au fost desfiinţate de Guvern de la 1 februarie 2017 - a produs o explozie a importurilor de maşini rulate foarte poluante şi unele periculoase pentru siguranţa circulaţiei.

În consecinţă, ministrul Mediului a anunţat reintroducerea timbrului de mediu, fără să dea foarte multe amănunte despre cum va arăta acesta. A menţionat însă că nu va fi „o taxă sau un impozit". Maşinile cu norme de poluare Euro 2, 3 sau 4 ar putea fi taxate în funcţie de emisii, a adăugat Graţiela Gavrilescu care a subliniat că se vor avea în vedere trei criterii, respectiv:

  • capacitatea cilindrică pentru care deja se plăteşte un impozit
  • norma de poluare a fiecărei maşini 
  • emisiile de CO2 produse

„Este gândit un grup de lucru care are un termen de maxim 3 săptămâni astfel încât forma finală să îmi fie prezentată" a mai spus ministrul. 

Or, se pare că tocmai o combinaţie dintre cele două este una dintre variantele de taxă auto agreată în Europa Occidentală. Poate da rezultate şi în România şi constă în utilizarea unei taxe de primă înmatriculare (cu un cuantum substanţial mai mic faţă de cel perceput în trecut), corelată cu sistemul de impozitare anuală al autoturismelor care să ia însă în considerare şi nivelul de emisii de CO2 şi norme de poluare. „Statul a încercat în ultimii ani să limiteze importurile de maşini vechi, însă căile alese nu au fost cele mai bune. Introducerea unei taxe de primă înmatriculare este posibilă, însă trebuie formulată inteligent, astfel încât să nu încalce prevederile legislaţiei comunitare. 

Un instrument cu un potenţial foarte ridicat, dar insuficient utilizat, este impozitul auto anual care trebuie reaşezat pe principii de mediu”, a declarat Daniel Anghel, liderul Sectorului de Automotive, PwC Europa Centrală şi de Est.

 

Taxa iniţială la înmatriculare plus taxă anuală sau numai taxă anuală

Conform informaţiilor furnizate de Comisia Europeană, printre ţările cu model de dublă taxare este şi Franţa. Aici se plăteşte ca „Impozit CO2", care reprezintă o taxă la înmatricularea maşinilor „noi sau vechi poluante” în funcţie de cantitatea de CO2 emisă. În plus, în anii care urmează cumpărării sau, atenţie, închirierii, se va achita o taxă anuală pentru deţinerea autoturismelor dacă acestea au un grad mare de poluare cu CO2. 

Un alt sistem se bazează exclusiv pe includerea factorului „emisii poluante” în calculul impozitului auto, alături de capacitatea cilindrică.  Este vorba de state precum Germania sau Portugalia. După spusele ministrului Mediului, acesta ar putea fi modelul de calcul urmat de România. 

În Belgia este alt sistem. Se plătesc taxe de mediu la înmatricularea maşinilor care au emisii de CO² mai mari 145 g/km. În fine, în Suedia, de exemplu, nu se plăteşte taxa de înmatriculare. 

Cert este că la această oră, în urma desfiinţării celebrei taxe de mediu, situaţia parcului auto din România e din ce în ce mai proastă. Statisticile arată ca în primele opt luni din 2017 au fost înmatriculate peste 337.000 de maşini vechi, cu 110% mai mult comparativ cu aceeaşi perioadă a anului trecut. 

Te-ar putea interesa şi:

Firea vrea să pună o nouă taxă pentru bucureşteni. „Vom ajunge să nu mai putem circula. Suntem sufocaţi de toate rablele din Europa“ 

Evenimente



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite