Amenzi colosale pentru companiile care încalcă drepturile consumatorilor

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) pregăteşte un set de măsuri care vor lovi dur companiile din România ce încalcă legislaţia de protecţie a consumatorilor. Mai exact, acestea vor fi amendate în funcţie de cifra de afaceri inclusiv dacă etichetează greşit produsele sau dacă vând produse expirate.

În plus, mai marii de la ANPC vor să introducă în legislaţie şi prevederile unui nou regulament european care va da bază legală inspectorilor să acţioneze „sub acoperire”. Ei vor putea „să achiziţioneze produse sau servicii sub o altă identitate, astfel încât să le poată inspecta, testa sau chiar dezasambla, pentru a constata dacă se încalcă prevederile legale”, se arată într-un proiect de lege. „Actele normative din domeniul protecţiei consumatorilor prevăd un regim sancţionator nu foarte aspru, fapt ce a demonstrat că operatorii economici nu sunt descurajaţi în a continua să eludeze prevederile legale cu repercursiuni asupra consumatorilor”, se arată în nota de fundamentare a proiectului. 

Plătesc şi cheltuielile de spitalizare

Conform propunerii legislative, orice încălcare a legii generale (OG 21/1992) sau a celor specifice de protecţie a consumatorilor va aduce o amendă aplicată la cifra de afaceri. În cazul contravenţilor grave ANPC va avea dreptul să închidă firma respectivă.  De exemplu, comercializarea de produse care pun în pericol viaţa, sănătatea sau securitatea consumatorilor, de produse falsificate sau contrafăcute ori neconforme sau folosirea în activitatea de producţie şi depozitare de spaţii necorespunzătoare vor atrage amenzi de până la 2% din cifra de afaceri, inclusiv dacă sunt vândute produse în afara termenului de valabilitate. 

Dacă „fapta a avut ca urmare vătămarea sănătăţii sau a integrităţii corporale a uneia sau mai multor persoane”, atunci amenda merge până la 4% din cifra de afaceri. Autoritatea va propune şi închiderea definitivă a unităţii, în acest caz. Totodată, contravenienţii vor fi obligaţi să suporte şi cheltuielile necesare vindecării persoanelor vătămate.

Etichetarea greşită, 2 la sută din cifra de afaceri

Informarea incorectă (inclusiv prin etichetare) a consumatorilor va fi amendată cu până la 2% din cifra de afaceri. Şi problemele cu garanţia produselor ar putea fi drastic sancţionate, arată profit.ro. Legea impune obligaţia profesioniştilor să remedieze deficienţele apărute la produse sau servicii sau să înlocuiască produsele în garanţie în maximum 15 zile. Depăşirea acestei perioade este pasibilă de o amendă de până la 2% din cifra de afaceri.

Registrul public al companiilor şi produselor cu probleme

Sorin Mierlea, preşedintele InfoCons consideră că măsura este benefică. “Până la urmă, amenzile care sunt acum în vigoare sunt o glumă pe care multe companii le şi iau în calcul când se pregătesc să scoată pe piaţă un produs neconform. Pentru a avea însă un efect maxim această măsură trebuie însoţită de altele  complementare. Sunt obligatoriu de înlocuit controalele tematice cu cele la sesizare pentru că primele lasă loc abuzurilor. În plus, trebuie înfiinţat un soi de registru care să conţină companiile şi produsele cu probleme. Dincolo de amendă, publicitatea negativă ar fi cea mai mare pedeapsă pentru cei cu probleme pentru că, imediat, consumatorii ar face pasul înapoi”, a precizat Sorin Mierlea.

Băncile, amenzi de până la 3 miliarde de lei

Prin aceeaşi ordonanţă, ANPC propune că băncile să poată fi amendate cu până la 5% din cifra de afaceri, dacă în contractele încheiate cu clienţii există clauze abuzive. În plus, orice bancă care include în documentele una sau mai multe astfel de clauze va fi obligată să modifice absolut toate contractele de credit.  

  Amenzile de acum sunt o glumă pe care multe companii le şi iau în calcul când scot un produs neconform Sorin Mierlea, preşedintele InfoCons 

Dacă această ordonanţă va fi adoptată, amenzile date băncilor pot ajunge şi la 3 miliarde de lei, având în vedere că, cea mai mare bancă din România din punct de vedere al activelor bancare, Banca Transilvania, a raportat în 2017 active totale de 59,3 miliarde de lei, sumă care include valoarea tuturor tranzacţiilor din acel an, a depozitelor şi a creditelor acordate. Amintim că, în ultimii ani, pe rolul instanţelor au fost înregistrate peste 13.000 de litigii legate de clauze abuzive împotriva 11 bănci.

Evenimente



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite