Andrei Domaşcan, director general al CFM: „Am lucrat ca însoţitor de vagon în ’83, în studenţie“

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Chiar dacă nu are experienţă în domeniu, noul şef al întreprinderii de stat Calea Ferată din Moldova (CFM) este convins că va face faţă situaţiei pentru că, spune el, un manager bun se descurcă oriunde

„Adevărul“: Când începeţi munca în noul dumneavoastră post?

Andrei Domaşcan: Am şi început deja. De astăzi am intrat în funcţie.

V-a sfătuit cineva să participaţi al concurs?

Nu. Am văzut anunţul şi am depus documentele necesare. E adevărat că m-am consultat despre situaţia de la CFM şi despre criteriile de selectare. Pot spune că am răspuns la numeroase întrebări, unele destul de complicate pe care mi le-au pus membrii comisiei. A fost un veritabil examen şi, dacă am fost selectat, înseamnă că l-am susţinut cu brio.

Din datele culese de pe internet rezultă că nu aţi lucrat în acest domeniu.

E adevărat, dar parţial. În anul 1983, în studenţie, am lucrat în calitate de însoţitor de vagon (n.r. zâmbeşte).

Aţi lucrat, în schimb, mulţi ani în calitate de director la câteva întreprinderi care fac parte din grupul Sheriff. De ce aţi plecat de acolo?

Timp de zece ani am făcut naveta la Tiraspol, pentru că locuiesc la Chişinău. Am condus întreprinderi de acolo în baza unor contracte. La începutul anului 2012 am fost însă nevoit să plec, după ce grupul Sheriff  a început să fie împărţit între proprietari, dar şi pentru că nu a mai fost prelungit contractul semnat cu mine.

Nu vedeţi o problemă în faptul că n-aţi activat în domeniul transportului feroviar?

În principiu, un manager trebuie să se descurce peste tot. În chestiuni tehnice specifice căilor ferate ar putea să apară anumite probleme, dar sunt suficienţi specialişti la CFM care m-ar putea consulta ca să iau deciziile corecte. 

Spuneaţi că, înainte de a participa la concurs, v-aţi documentat asupra situaţiei de la CFM. V-aţi făcut şi anumite planuri?

Nu pot să spun că am un plan după care mă voi conduce. Mă voi documenta mai bine ca să aflu situaţia reală de la întreprindere şi după aceasta voi lua deciziile necesare. În acelaşi timp, pot spune că, deocamdată, direcţiile de bază rămân aceleaşi: separarea în cadrul CFM a celor trei tipuri de activităţi. Transportul de pasageri, bunăoară, va trebui să-l facem mai calitativ şi mai puţin neprofitabil. La transportul de mărfuri, vom încerca să reducem tarifele pentru că, în caz contrar, pierdem în faţa concurenţilor din alte tipuri de transport. Totodată, vom căuta posibilităţi pentru atragerea investiţiilor sau contractarea unor împrumuturi în condiţii favorabile pentru modernizarea infrastructurii căilor ferate şi a parcului de trenuri.

Ce se va întâmpla cu garniturile modernizate la uzina din Paşcani, România?

În primul rând, vom încerca să stabilim de ce trei din cele patru trenuri modernizate stau în depou. Dacă e vorba de o fraudă, de acest caz vor trebui să se ocupe organele de anchetă.   

Sunteţi la curent că o parte din averea CFM a fost luată cu forţa de separatişti şi în baza acesteia a fost creată o nouă întreprindere în regiunea transnistreană?

E o problemă foarte dureroasă pentru CFM. În primul rând, această avere mai este la balanţa CFM, iar cineva în baza ei prestează servicii şi încasează bani, care ar trebui să ajungă la noi. CFM a fost un complex unic şi separarea abuzivă a unei părţi continuă să provoace pierderi şi costuri nejustificate.

Constructor de maşini

Andrei Domaşcan are 47 de ani şi este originar din Soroca. A absolvit Universitatea Tehnică din Moldova, la specialitatea Construcţia de maşini. În 2005-2012 a fost director general adjunct pentru producţie la holdingul Sheriff, în cadrul căruia a reactivat cinci întreprinderi privatizate.

Republica Moldova



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite