Troleibuze capcană pe străzile din Chişinău

Troleibuze capcană pe străzile din Chişinău

Angajații Regiei de Transport Electric peticesc zilnic troleibuzele pe care le conduc

În oraşul care aspiră să fie inclus pe lista capitalelor din UE, transportul public încă se face cu maşini ieşite din uz, ticsite până la refuz de călători. Scaune rupte, geamuri sparte, frig şi miros ţipător de vechitură, orarul curselor făcut la întâmplare. Aşa arată, pe scurt, o călătorie cu mijloacele de transport în comun din Chişinău.

Să circuli cu mijloacele de transport public prin Capitală înseamnă să te calci pe picioare cu un autobuz ticsit de oameni până ajungi, dimineaţa, la serviciu.

Sau să împarţi coate în jurul tău ca sa ajungi până la uşa microbuzului pentru a coborî, în sfârşit, în staţia dorită. Sau când, ostenit după o zi de muncă, în troleibuzul care te întoarce acasă, vânezi cu greu un scaun liber.

Experimentul „Adevărul" în mijloacele de transport a început pe ruta troleibuzului 21, din staţia de lângă Universitatea „Ion Creangă". Până la capătul liniei, la Şoseaua Balcani, am admirat „decorul": geamuri sparte, becuri minuscule atârnate de neoanele defecte şi frig „împărtăşit" de călătorii.


IEŞITE DIN UZ DE ŞASE ANI

„Merg cu troleibuzul pentru că-i ieftin. Cu doi lei ajung la serviciu", spune Serghei Trigub, un muncitor de 28 de ani care venea de la muncă. „Niciodată nu mă aşez pe vreun scaun pentru că sunt defecte şi pot să mă trezesc pe jos", completează în fugă Liuba Trăistaru, o altă călătoare.

FOTO: Călătorii evită să se aşeze pe scaunele rupte din trolebuze

Rablele cu etichetă de troleibuz sunt un disconfort atât pentru călători, cât şi pentru şoferii care le conduc. „Toată maşina este defectă. Mecanismul de la uşi s-a stricat. Scaunele sunt putrede. Termenul de funcţionare e depăşit de şase ani", mărturiseşte Valeriu Munteanu, şoferul troleului.

La întoarcere, povestea se repetă. Staţia, nu de mult dotată cu scaune, este acum în paragină. O tăblie ruginită şi mâzgâlită cu vopsea, agăţată pe un stâlp, ar trebui să-ţi arate programul după care circulă maşinile municipalităţii. În realitate, pe tăblia cu pricina se descifrează cu greu când este prima şi ultima cursă.


„NE ÎNGHESUIM CA SARDELELE"

„E gunoi peste tot nu doar în troleibuze, ci şi în staţii. Mai găsesc câte un loc, dar nu mă aşez. E mizerie de nedescris", se plânge Ion Zdrobeu, un şomer care zgribuleşte în staţie la Balcani.

În microbuze, lucrurile stau diferit. Circulă mai des, dar stai mai înghesuit. Biletul costă 3 lei în loc de 2 lei, dar le primeşti cu greu de la şofer.

„Avem bilete. Sunt aninate aici şi fiecare îşi rupe. Dacă oamenii cer, le dau. Dacă nu cer, ce rost are? Să le dăm aşa, se face mizerie în maşină", ne spune Gheorghe Pitel, de 36 de ani, şofer pe linia 101.

FOTO: Şoferii de maxi-taxi circulă cu maşinile pline până la refuz

Maşina se umple repede. După două-trei staţii, abia dacă mai reuşeşti să-ţi găseşti un loc în picioare, lipit de un alt călător. „Circulăm mai repede, dar ne înghesuim ca sardelele în maşinile astea", spune enervat un călător.


PLAN DE MODERNIZARE

În Capitală circulă 96 de autobuze, 250 de troleibuze şi 1.600 de maxi-taxi. Veaceslav Ţerna, şeful Direcţiei Transport, susţine că 90% din mijloacele de transport din Chişinău au termenul de exploatare expirat.

Edilii promit să înlocuiască maxi-taxi-urile cu autobuze şi troleibuze noi.


Uşuraţi de bani în timpul călătoriei

O călătorie cu maşinile puse la dispoziţie de municipalitatea din Chişinău este o adevărată probă de atenţie pentru călători. Şi asta pentru că oamenii trebuie să fie cu ochii-n patru şi la hoţii de buzunare, tot mai activi la orele de vârf.


SUTE DE FURTURI ÎNTR-UN AN

Cum despre pază nici nu se poate pune problema, călătorii încearcă cu greu să se ferească de „binevoitorii" care vor să-i uşureze de bani.

„Am auzit de la oameni că li s-au furat banii din buzunar. Până la urmă-i uşor, pentru că în autobuz e mereu aglomerat dimineaţa. Eu mi-i ţin la piept, să nu fie probleme", a mărturisit Mihail Iftimof, un muncitor de 32 de ani.

FOTO: Hoţii de buzunare profită de aglomeraţia din transportul public

Oficialii Poliţiei susţin că, anul trecut, s-au înregistrat 291 de cazuri de furturi din buzunare, dintre care 60% s-au petrecut în mijloacele de transport urban. Agenţii susţin că cele mai multe furturi s-au făcut din maxi-taxi.


Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre: