FOTO Gara din Zalău, o clădire modernă ce va avea lift şi "foodcourt"

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Nu este o clădire monument istoric, ca multe dintre gările din oraşele mari ale României, însă promite să fie una dintre cele mai frumoase gări din ţară, pentru că acolo s-au investit, în ultimii ani, sume importante de bani din fonduri europene.

Construită în urmă cu aproape 40 de ani, gara din Zalău arată azi ca o construcţie modernă, după ce în 2012 a intrat într-un proiect de reabilitare. Lucrările ar fi trebuit să se încheie în august 2013, însă gara este, încă, în stadiu de şantier. Şeful gării, Ioan Mândruţ, spune că, după părerea sa, lucrările vor fi gata cel mai devreme la sfârşitul lunii mai sau la începutul lunii iunie, mai ftrebuind lucrat la acoperirea peroanelor, la finisaje şi la instalaţiile electrice. De asemenea, până atunci va trebui montat şi liftul care îi va duce pe călătorii cu dizabilităţi în zona destinată servitului mesei (foodcourt), care vor fi deschisă la etaj.

Proiectul de modernizare a gării din Zalău este derulat din fonduri europene prin Ministerul Transporturilor.  Contractul de finanţare a fost semnat în 7 februarie 2012, contractul de lucrări fiind atribuit prin licitaţie deschisă internaţională asocierii de firme Asocierea Sociedad Anonima - De Obras Y Servicios - Copasa - SC Labracom Construct SRL Oradea. Valoarea totală a acestui contract este de 26,8 milioane de lei, fără TVA, echivalentul a 6,3 milioane de euro – fără TVA. Perioada de execuţie a lucrărilor este de un an şi cinci luni, de la data emiterii ordinului de începere a lucrărilor, la care se adaugă perioada de garanţie de doi ani, după finalizarea lucrărilor. După cum se precizează şi pe panoul ce este amplasat pe şantier, lucrările ar fi trebuit să se încheie la 31 august 2013...

Proiectul de modernizare presupune, printre altele, construirea a doua peroane acoperite, cu o lungime de aproximativ 200 de metri fiecare si cu o inaltime de 55 cm fata de nivelul sinelor. Unul dintre peroane va servi linia 1, iar celalalt peron va facilita accesul între liniile 2 si 3 viitoare. Proiectul include şi reparaţii capitale la clădiri, inclusiv la cele dezafectate, construirea unui pasaj pietonal care va traversa toate cele trei linii şi care va avea trei zone de acces. Toate acestea, pentru extrem de puţinii sălăjeni care mai circulă cu trenul.

Potrivit istoricului Elena Musca, în momentul în care s-a inaugurat calea ferată Jibou - Zalău - Sărmăşag, în 1889, gara din Zalău era situată în zona sensului giratoriu de la Kaufland, în clădirea cunoscută acum ca şi aparţinând restaurantului Casa Albă. Mutarea gării s-a impus după ce, în urma vizitei lui Nicolae Ceauşescu la Zalău, în octombrie 1973, s-a "ordonat" dezvoltarea industriei, aşa că zona fostei gări a devenit zonă industrială. Noua staţie CFR a fost mutată în locul gării satului Crişeni, unde se află şi astăzi.

Zalău



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite